![EU opladen bankkaart 2024](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Varia/ionity_2024.jpg?itok=hro_pQI9)
Wie wel eens elektrisch rijdt weet het: opladen is vaak een doolhof van apps en laadpassen. Nu lijkt er echter licht aan het einde van de tunnel te schijnen want nieuwe snellaadpunten moeten voortaan bankkaarten accepteren. Dat betekent minder gedoe met apps en passen en meer gemak voor de elektrische rijder.
Wie een beetje zoekt, kan hier en daar al een laadpaal vinden in België waar je met je bankkaart kunt betalen. Ze rekenen dan wel vaak een hogere prijs aan voor rechtstreekse betalers dan voor wie met een app of laadpas werkt, maar het is toch al een begin. Daarmee lopen die palen namelijk voor op de Europese verplichting want jawel: binnenkort moet betalen met een gewone bankkaart alomtegenwoordig worden bij snelladers.
Later ook voor bestaande snelladers
De Europese Unie heeft namelijk een nieuwe ‘verordening infrastructuur voor alternatieve brandstoffen’ en die heeft één doel: de uitrol van laadinfrastructuur versnellen en elektrisch rijden toegankelijker maken voor iedereen. Daarom moeten alle snelladers die vanaf nu geplaatst worden beschikken over betaalmogelijkheid met een doodnormale bankkaart, in tegenstelling tot het kluwen van al dan niet compatibele laadpassen van weleer. De regel geldt sinds 13 april van dit jaar voor nieuwe snelladers en de bestaande infrastructuur krijgt tot 2027 de tijd. Nog een paar jaar geduld dus, en dan kunnen we overal met de bankkaart terecht.
![EU opladen bankkaart 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/fastned_2024.jpeg?itok=dMeDhAmx)
Daarnaast moeten bestuurders van elektrische voertuigen ook transparante informatie krijgen over de laadprijzen. Dat is een belangrijk aspect om de consument te beschermen tegen onverwachte kosten en het is eigenlijk niet eens zo raar, want de benzineprijzen worden ook duidelijk getoond aan de pomp. De regels gelden voorlopig wel uitsluitend voor snelladers met dus een vermogen van meer dan 50 kW. Daarvan moeten er trouwens ook meer komen: tegen 2025 moet er langs de snelwegen minstens om de 60 kilometer een laadstation zijn. Een flinke uitdaging, maar een noodzakelijke stap om de groei van elektrisch rijden te ondersteunen.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden