Officieel: Cupra Born VZ ontpopt tot 326 pk sterke, elektrische hothatch (2024)

Cupra Born VZ 2024

Het is officieel: de Cupra Born is nu écht een elektrische hothatch. Dit is namelijk de Born VZ, een sportieve topversie die uitpakt met een 326 pk sterke elektromotor op de achteras. Daar blijft het echter niet bij, want hij verbergt ook een groter accupakket in zijn bodem én nieuw infotainment.

Zeg je Cupra, dan zeg je sportiviteit, toch? Klopt, maar voor zijn elektrische model was dat altijd al een moeilijk te verdedigen argument. Die Born deelt namelijk zijn basis met de Volkswagen ID.3 en op ocharme 27 extra pk’tjes na geldt dat ook voor zijn aandrijflijn. Daardoor konden we maar moeilijk over een “elektrische hothatch” spreken zonder dat toehoorders enige vertwijfeling in onze stem hoorden, maar die vertwijfeling verwijst Cupra nu met al zijn Spaanse furie naar de geschiedenisboeken.

Eindelijk meer velocidad

Dit is namelijk de Cupra Born VZ en nu weten we het helemaal zeker: het is een elektrische hothatch. Het modelletje krijgt er namelijk zomaar even 95 paarden bij — of zelfs 122 paarden indien je hem vergelijkt met de Born zonder ‘e-Boost’. Zijn nieuwe elektromotor pompt namelijk 326 pk en 545 Nm koppel naar de achterwieltjes; niet zoveel als een vierwielaangedreven MG4 xPower maar toch meer dan genoeg. Zo bereik je de 100 km/u in 5,7 seconden en ga je nadien door tot een topsnelheid van 200 km/u terwijl elke andere Born het voor bekeken houdt vanaf de teller de 160 bereikt. Kijk, dat noemen we nu eens ‘snel’ — want dat is waar de ‘VZ’-naam in het Spaans naar moet verwijzen.

Cupra Born VZ 2024

Om al die velocidad controleerbaar te houden, werd ook het onderstel van deze nieuwe topversie aangepakt. Zo beschikt de Born VZ over nieuwe veren en dempers en werd het rempedaal niet alleen responsiever afgesteld, maar werden ook de effectieve achterremmen krachtiger gemaakt. Verder werd de software van de elektronische stuurbekrachtiging bijgewerkt om een sportiever stuurgevoel te creëren en nu we het toch over software hebben: de Born VZ pakt ook uit met een nieuw infotainmentscherm van 12,9 inch.

20 extra kilometers

De vernieuwing gaat gewoon verder onder de bodem, want daar vinden we een grotere accu. Die meet bij de VZ-versie namelijk 79 kWh terwijl de overige Borns — en de Volkswagens ID.3 trouwens ook — het houden op maximaal 77 kWh. Het resultaat is een rijbereik van 570 kilometer volgens de WLTP-cyclus, wat toch maar weer 20 kilometer meer is dan de nochtans zwakkere zustermodellen weten op te tekenen. Je kan deze Born VZ met andere woorden ook gewoon kopen voor zijn extra rijbereik… Al zouden wij in dat geval gewoon nog eventjes afwachten.

Cupra Born VZ 2024

De kans lijkt ons namelijk klein dat al deze vernieuwingen beperkt zullen blijven tot alleen deze VZ-versie. Reken dus binnenkort op een update voor alle Borns die zowel qua multimedia als qua aandrijflijn gelijkaardige wijzigingen met zich meebrengt, en misschien is deze Cupra daarin zelfs niet alleen. Zo belooft Volkswagen al sinds den beginne een GTX-versie van de ID.3… Dus wat denk je, zien we dezelfde 326 pk’s binnenkort terug in VW-vorm?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws