![](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Fisker/anderefotos/fisker_pear_2023_1.jpeg?itok=2rrN7rUW)
Fisker heeft inmiddels de orderboekjes geopend voor zijn Ocean-SUV, ook bij ons. Daar blijft het echter niet bij, want de Deense Amerikanen hebben plannen voor een compleet gamma om de elektrische wereld op zijn kop te zetten. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze lekker betaalbare Pear?
Geloof het of niet, maar er zijn stilaan elektrische auto’s te bestellen voor min of meer schappelijke prijzen. Dat zijn er gewoon nog niet zo bijster veel, maar een auto als de MG4 komt bijvoorbeeld al best dicht in de buurt van wat je anders voor een Volkswagen Golfje op benzine had betaald. Ook daar doen ze echter hun uiterste best om de prijzen van EV’s naar beneden te krijgen, en zo beloofde Volkswagen net als Citroën en Fiat al een EV voor om en bij de 25.000 euro. Ze gaan zich dan wel mogen haasten, want Fisker komt ook meespelen.
Houdini achteraan, Froot vooraan
Dat doen ze met deze Pear, een auto die we eerder deze maand al eens vaag in beeld kregen op Fiskers ‘Product Vision Day’. Nu deelt de constructeur echter een setje officiële foto’s, en zo krijgen we een crossover te zien van het formaat van pakweg de Volkswagen Tiguan of — als we toch in elektrische termen moeten spreken — de Volkswagen ID.4. Zo is de Pear 4,55 meter lang, waarmee hij 22 centimeter van de lengte van de Ocean afknipt. Vooraan is de familiegelijkenis met die laatste wel nog duidelijk, maar achteraan kijken we aan tegen een compleet ander design met een doorlopende LED-strip rond de achterruit en de opmerkelijke ‘Houdini-achterklep, die BMW Z1-gewijs naar onder in de bodem schuift.
![Fisker Pear 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Fisker/anderefotos/fisker_pear_2023_6.jpeg?itok=r9KQdY2b)
Die moet gemakkelijk toegang bieden tot een flinke kofferruimte, en als die niet groot genoeg is kan je ook zaken opbergen in de ‘froot’. Dat is Fiskers idee van een ‘frunk’ of voorkoffer, al gaat het hier wel om een uittrekbare lade die verwarm- of verkoelbaar is — maar zo handig voor je vers geplukte peren. Beelden krijgen we daarvan nog niet, maar van de rest van het interieur hebben we er wel en we vragen de Fiat Multipla-adepten alvast om hun enthousiasme te bedwingen. Net als die controversiële MPV krijgt de Fisker Pear namelijk zes zitplaatsen: drie achterin én drie voorin. Alle zes die stoelen zijn grotendeels gemaakt van gerecycleerde materialen, en laten zich in de ‘Lounge Mode’ volledig platleggen terwijl het optioneel draaibare infotainmentscherm je Fisker omtovert tot een heuse cinema.
Tot 560 kilometer rijbereik
Wil je echter vooral met je Pear rijden, dan doe je dat met één van twee aanvankelijk beschikbare aandrijflijnen. De eerste krijgt een niet-gespecifieerde accu mee waaruit je zo’n 320 kilometer moet halen terwijl de tweede goed is voor wel 560 kilometer rijbereik. Verder krijg je de keuze uit achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, en die laatste sprint naar de 100 km/u in 6,8 seconden. Is dat je te traag, dan belooft Fisker op een later punt een ‘Extreme’-versie te onthullen die de Pear overgiet met een aanzienlijk sportiever sausje… En zo weet de pas onthulde MG4 XPower ook waar hij zich zorgen over moet maken.
![Fisker Pear 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Fisker/anderefotos/fisker_pear_2023_7.jpeg?itok=y4ntnkOj)
Die elektrische hothatch heeft echter nog even het rijk voor zichzelf, want de Fisker Pear zou pas midden 2025 in productie gaan. Hij wordt dan samen met Foxconn gebouwd in Amerika, al blijft deze EV daar niet. Fisker maakte namelijk pas nog zijn intrede in België kenbaar, en deze Pear zal ook hier verkrijgbaar worden. Wat je er dan voor zal moeten betalen weten we nog niet, maar de Amerikaanse prijs geeft alvast een voorsmaakje. Die heeft Fisker namelijk weten te beperken tot amper 29.900 dollar door naar eigen zeggen 35 procent minder afzonderlijke onderdelen in de auto te verwerken en reken je dat om, dan kom je uit op zo’n 27.500 euro.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden