De MG4 heeft er niet één, maar twee versies bij in de Belgische configurator. De ene is een aanzienlijk sportievere, vierwielaangedreven variant terwijl de tweede de elektrische hatchback een flink groter rijbereik geeft… En kiezen is verliezen, want de twee schelen maar 1.000 euro in prijs.
Wilde je tot voor kort een MG4, dan kreeg je de keuze uit drie versies. De goedkoopste, genaamd Standard, gaf je voor 32.285 euro een elektromotortje met 170 pk en een 51 kWh-accu waar je zo’n 350 kilometer rijbereik uit haalde. Daarboven stonden de Comfort van 35.785 euro en de Luxury van 37.785 euro, die zich vooral onderscheiden op vlak van uitrusting. Allebei kregen ze namelijk een motor mee met 204 pk en een batterijpakket van 64 kWh, goed voor wel 450 kilometer rijbereik… En daarmee was de kous af, tot nu.
Meer range, of extra power?
MG heeft namelijk twee nieuwe versies op zijn configurator losgelaten, en de eerste voegt een flinke dosis extra rijbereik toe. Zo krijgt de MG4 als Trophy Extended Range een accu van 77 kWh mee, die zich laat opladen aan snelheden tot 144 kW. De elektromotor krijgt eveneens een duwtje in de rug tot die een vermogen van 245 pk ophoest, en samen schoppen ze het tot een rijbereik van 520 kilometer. Daarmee is het bijna onmogelijk om de MG4 Extended Range niet te vergelijken met de Volkswagen ID.3 met 77 kWh-accu. Die haalt daar namelijk nog 26 kilometer meer rijbereik uit, maar kost momenteel wel 54.580 euro op onze markt… En daar wordt hij compleet afgetroefd door de MG, die maar 41.285 euro moet kosten.
De tweede nieuwe MG4 kent geen gelijke in de Volkswagen-stal, of toch zolang de Duitsers geen GTX-versie van de ID.3 bouwen. De MG4 XPower is namelijk een heuse elektrische hothatch met een vermogen van maar liefst 435 pk uit twee elektromotoren. Hij sprint ermee naar de 100 km/u in 3,8 seconden, terwijl een elektronisch sperdifferentieel, torque vectoring en sportief afgestelde ophanging ervoor zorgen dat de prestaties ook overeind blijven wanneer de weg bochtig wordt. Hij houdt het echter wel op 385 kilometer rijbereik uit de 64 kWh-accu, maar dat heb je er misschien wel voor over. Voor dit alles betaal je namelijk 42.285 euro, wat op zijn zachtst gezegd schappelijk is voor zo’n elektrische krachtpatser in vergelijking met traditionele hothatches.
Daardoor liggen de prijzen van de MG4 Trophy Extended Range en de XPower ook maar 1.000 euro uit elkaar, dus dat brengt ons bij de vraag: welke van de twee zou jij kiezen?
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden