Officieel: Hyundai Ioniq 5 N is 650 pk sterke, elektrische giga-hothatch (2023)

Hyundai Ioniq 5 N 2023

Hothatchliefhebbers hou u klaar, want uw elektrische alternatief is hier. Hyundai heeft namelijk het doek getrokken van de Ioniq 5 N, het eerste elektrische product van zijn sportieve N-afdeling. Toegegeven: de Ioniq 5 N is iets groter dan de gemiddelde hothatch, maar hij is ook veel — we herhalen: véél — krachtiger.

Voor mocht je het niet door hebben: Hyundai is al een paar jaar bezig met een sportief charmeoffensief. Nooit mag iemand de Koreaanse constructeur er namelijk nog van betichten geen kaas gegeten te hebben van rijdynamiek, want onder de noemer ’N’ bracht het merk al hothatches op basis van de i20 en i30 en zelfs een sportieve, compacte SUV voort: de Kona N. Ook op die N-afdeling is het nu echter tijd voor een elektrische ommezwaai, en die begint met deze Ioniq 5 N.

Alles uit de patserkast

Twijfel je namelijk aan de bedoelingen van deze opgepompte Ioniq 5, dan hoef je maar even te kijken naar zijn design om overtuigd te worden. Dat haalt namelijk alles uit de patserkast om zijn sportiviteit in de verf te zetten, getuige zijn uitgeklopte wielkasten, zijn 21-inch grote lichtmetalen velgen, zijn grotere diffuser en spoiler achteraan en zijn lagere splitter en extra vleugeltjes op de voorbumper. Die laatste wordt ook nog eens afgewerkt met een contrastlijntje in ‘Luminous Orange’ dat uitmondt in de eveneens prominentere zijskirts.

Hyundai Ioniq 5 N 2023

Diezelfde kleur keert ook terug op de boostknop van het gloednieuwe stuurwieltje, dat voor het eerst geen Hyundai- maar wel een N-logo op het frontje toont. Dat is ook niet de enige wijziging in het interieur, want de hele middenconsole werd uitgebreid voor extra steun tijdens sportief rijden en voor wat extra gebruiksgemak als bonus. Verder tekenen de verplichte aluminiumpedalen present, net als N-sportstoelen die voor de gelegenheid 2 centimeter lager gemonteerd werden werden ten opzichte van je zitpositie in een reguliere Ioniq 5.

650 pk met boost

Spoel even terug; zei daar iemand “boostknop”? Inderdaad: een druk op de ’N Grin Boost’-toets ontketent het totale vermogen van maar liefst 650 pk gedurende tien seconden. De rest van de tijd doen de twee elektromotoren van de Ioniq 5 N het eveneens niet slecht, want dan produceert de voorste 226 pk en de achterste 383 pk voor een totaal van 609 pk. Met boost sprint de Koreaanse krachtpatser naar de 100 km/u in 3,4 seconden — op een haar na even snel als een Tesla Model 3 Performance — en gaat hij door tot een topsnelheid van 260 km/u.

Hyundai Ioniq 5 N 2023

Voor je dat allemaal uitprobeert, kan je de accu op je intenties voorbereiden door middel van de ’N Battery Pre-conditioning’. Daar kan je kiezen uit een Drag-modus om zo snel mogelijk te accelereren of een Track-modus om het thermische management voor een langere inspanning te optimaliseren. Over de accu gesproken: ook die is volgens Hyundai helemaal nieuw en voortaan 84 kWh groot, terwijl de reguliere Ioniq 5 het sinds de update met hoogstens 77,4 kWh moet stellen. Wat dat precies doet met de range is nog niet bekend, maar met al die extra sportiviteit zal de winst vermoedelijk beperkt blijven.

EV met schakelmomenten

Moeten we dit dan zien als een Ioniq 5 met meer power en een grotere accu? Helemaal niet, want de N-afdeling pakte ook een aantal andere zaken aan bij de ombouw naar hothatch. Zo bracht de fabriek 42 extra laspunten en 2,1 meter meer lijm aan voor extra stevigheid, werden er stijvere motor- en batterijsteunen gemonteerd net als een sterkere stuurkolom en staat de Ioniq 5 N op 2 centimeter lagere, elektronisch gestuurde dempers. Verder richtte Hyundai zich tot zijn rally-afdeling om de elektromotoren te leren hoe ze hun koppel het beste moeten verdelen, waardoor de EV er tijdens het bochtenwerk meer of net minder van naar bepaalde wielen kan sturen.

Hyundai Ioniq 5 N 2023

Kan dat je allemaal niet overtuigen, weet dan dat de Ioniq 5 N uitgerust wordt met een ’N Active Sound +’-systeempje dat het motorgeluid van hothatches met verbrandingsmotoren simuleert, ’N e-shift’ om zelfs heuse schakelmomenten na te bootsen en een ’N Drift Optimizer’ om precies dat te doen: driften alsof je dat zelf optimaal kon. Ben je nu wel helemaal N-thousiast, dan zal je dit graag horen: Hyundai belooft dat deze Ioniq 5 N slechts een eerste stap is. Later krijgt hij gezelschap van nog heel wat andere, zuiver elektrische N-modellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws