Treur, dieselfans, want Volkswagens GTD-label is niet meer. Bij de facelift van de Golf werd de sportieve variant op diesel namelijk uit het gamma verbannen, volgens de Duitsers omdat er steeds minder klanten voor te vinden waren… Al wil dat niet zeggen dat Volkswagen niet meer in diesel gelooft.
Vorige week was het zover: dan kreeg de achtste generatie van de Volkswagen Golf zijn facelift. Die blonk vooral uit met extra vermogen, want naast het schrappen van het zwakke driepittertje voor de reguliere Golf werden de GTI en vooral de GTE aanzienlijk sterker dan voorheen. Ook een vernieuwde R-versie zit nog in het verschiet, maar dat geldt niet voor die andere sportieve Golf: de GTD.
Sportieve klant wil geen diesel?
Sinds de facelift is de Golf GTD namelijk verdwenen uit het internationale aanbod, en daar heeft Volkswagen zijn redenen voor. In een gesprek met CarThrottle vertelde Kai Grünitz, de technische directeur van het merk, namelijk dat Volkswagen zijn volledige aandacht wou richten op het optimaliseren van de iconische GTI en de plug-inhybride GTE. Volgens Grünitz is de focus van de sportiever georiënteerde klant namelijk weg van dieselmotoren verschoven, waardoor de GTD het logische slachtoffer was. Daarmee wil de man echter niet gezegd hebben dat ze bij Volkswagen niet meer in de zelfontbrander geloven, kijk maar naar de Golf: die telt ook na de facelift nog steeds reguliere varianten op diesel.
Het hele benzine- of dieselverhaal vervalt sowieso al enigszins in het licht van Volkswagens toekomstplannen met het GTI-label. Zo beloofden ze eerder al dat ze die sportieve naam nooit overboord zouden gooien, ook niet wanneer ze overstappen op een zuiver elektrisch gamma. In de vorm van de ID. GTI kregen we bijvoorbeeld al een voorsmaakje van zo’n hothatch op stroom.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden