Over enkele weken stelt Volvo zijn allereerste volledig elektrische model voor. Dat wordt de XC40, die volgens de eerste informatie die de Zweden vrijgeven vooral veilig wil zijn.
Genoeg plug-in- en milde hybrides bij Volvo: tijd om over te gaan naar het eerste volledig elektrische model. De elektrische XC40 wordt over enkele weken voorgesteld, maar Volvo geeft nu al de eerste details vrij. Die hebben – hoe kan het ook anders? - betrekking op de veiligheid van de elektrische SUV.
Kreukelzones herdenken
De afwezigheid van een klassieke verbrandingsmotor brengt namelijk enkele uitdagingen met zich mee. De voorkant moet bijvoorbeeld opnieuw worden ontworpen en verstevigd. De batterij, ingepakt in een aluminium frame, is geïntegreerd in het midden van de koetswerkstructuur en krijgt op die manier een kreukelzone rond zich. Achteraan wordt de elektromotor geïntegreerd in de koetswerkstructuur om de schok van een eventuele crash beter weg te leiden van het interieur.
De elektrische XC40 wil tot slot een stapje dichter zetten richting autonoom rijden: hij krijgt als eerste Volvo het nieuwe “ADAS”-systeem, met geavanceerde rijhulp op basis van radars, camera’s en ultrasone sensoren. De volledig elektrische Volvo XC40 wordt in de loop van oktober voorgesteld.
Recente reacties
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 18 uur geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 2 dagen geleden