
Over enkele weken stelt Volvo zijn allereerste volledig elektrische model voor. Dat wordt de XC40, die volgens de eerste informatie die de Zweden vrijgeven vooral veilig wil zijn.
Genoeg plug-in- en milde hybrides bij Volvo: tijd om over te gaan naar het eerste volledig elektrische model. De elektrische XC40 wordt over enkele weken voorgesteld, maar Volvo geeft nu al de eerste details vrij. Die hebben – hoe kan het ook anders? - betrekking op de veiligheid van de elektrische SUV.
Kreukelzones herdenken
De afwezigheid van een klassieke verbrandingsmotor brengt namelijk enkele uitdagingen met zich mee. De voorkant moet bijvoorbeeld opnieuw worden ontworpen en verstevigd. De batterij, ingepakt in een aluminium frame, is geïntegreerd in het midden van de koetswerkstructuur en krijgt op die manier een kreukelzone rond zich. Achteraan wordt de elektromotor geïntegreerd in de koetswerkstructuur om de schok van een eventuele crash beter weg te leiden van het interieur.

De elektrische XC40 wil tot slot een stapje dichter zetten richting autonoom rijden: hij krijgt als eerste Volvo het nieuwe “ADAS”-systeem, met geavanceerde rijhulp op basis van radars, camera’s en ultrasone sensoren. De volledig elektrische Volvo XC40 wordt in de loop van oktober voorgesteld.

Recente reacties
Vijf competente plug-inhybrides voor minder dan 40.000 euro
Ik maak graag vergelijkingen. Hieronder de basis prijs van het model t.o.v. de hybride variant die...
Door John 25 min geleden
Rijtest: Mazda CX-5 facelift (2022)
Tja, rij nu negen jaar cx5. Nooit problemen. Heb pas geleden de nieuwe Tucson en Sportage getest....
Door Harry zijlstra 2 uur geleden
Rijtest: Lexus IS 300h (2017)
Beste Michel, ik heb 1 van de eerste exemplaren, juli 2013. Rijd na 274.000 km nog steeds als nieuw...
Door Paul van Ham 1 dag geleden
Hoeveel km/u mag je te snel rijden in België zonder pakkans?
Vanuit St Vith via de autosnelweg Duitsland binnenrijden is al een risico op zich . Daar heeft men...
Door De genst 2 dagen geleden