Citroën pakt uit met een nieuwtje voor zijn C5 Aircross. Daarvan is de plug-inhybride straks niet langer de enige geëlektrificeerde variant, want er komt een nieuwe hybrideversie die het zonder stekker zal doen. Schrijf deze Hybrid 136 daarom echter niet af, want hij zou 15% zuiniger zijn dan een exemplaar met benzinemotor.
Een paar maandjes geleden onthulde Peugeot een nieuwe hybride aandrijflijn voor zijn 3008 en 5008. Die combineerde een elektromotortje met een vernieuwde versie van de 1.2-liter benzinemotor, wat de twee SUV’s op slag 15% zuiniger moest maken. Een ontwikkeling voor die Peugeots komt echter nooit alleen, want de modellen delen hun basis met bijvoorbeeld de Opel Grandland, de DS 7 en — inderdaad — de Citroën C5 Aircross. Drie keer raden dus welke motorisatie die laatste nu mee krijgt…
Tussen mild hybrid en full hybrid
Jawel: maak kennis met de Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Die krijgt net als zijn concerngenoot de een vernieuwde 1.2-liter driecilinder benzinemotor onder de kap, en daar koppelen de Fransen een elektromotor aan die op zich zo’n 28 pk en 55 Nm koppel naar de voorwielen kan brengen. Samen sturen ze hun vermogen door een nieuwe zestraps automaat, en dat is ook iets meer vermogen dan je voorheen uit de reguliere 1.2-litermotor haalde. Zo produceert deze Hybrid 136 een toepasselijke 136 pk en 230 Nm koppel, terwijl je er aan het einde van de dag toch 15% minder mee verbruikt moet hebben dan wanneer je zonder elektromotor op pad was geweest.
Dat zijn dus puike mildhybridecijfers, al gaan de Citroëns en Peugeots met deze aandrijflijn toch net een beetje verder dan dat. Zo kan de elektromotor de wielen hier rechtstreeks aandrijven, wat je de mogelijkheid moet geven om — weliswaar beperkt — zuiver elektrisch te rijden. Dat moet je C5 Aircross volgens Citroën wel de helft van de tijd doen wanneer je in de stad rijdt, al zal je dan best voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen met nog geen 30 pk aan elektrisch vermogen. Je moet het nog in de tweede helft van 2023 kunnen uitproberen, wanneer deze nieuwe hybride de Citroën-dealers bereikt.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden