
Citroën pakt uit met een nieuwtje voor zijn C5 Aircross. Daarvan is de plug-inhybride straks niet langer de enige geëlektrificeerde variant, want er komt een nieuwe hybrideversie die het zonder stekker zal doen. Schrijf deze Hybrid 136 daarom echter niet af, want hij zou 15% zuiniger zijn dan een exemplaar met benzinemotor.
Een paar maandjes geleden onthulde Peugeot een nieuwe hybride aandrijflijn voor zijn 3008 en 5008. Die combineerde een elektromotortje met een vernieuwde versie van de 1.2-liter benzinemotor, wat de twee SUV’s op slag 15% zuiniger moest maken. Een ontwikkeling voor die Peugeots komt echter nooit alleen, want de modellen delen hun basis met bijvoorbeeld de Opel Grandland, de DS 7 en — inderdaad — de Citroën C5 Aircross. Drie keer raden dus welke motorisatie die laatste nu mee krijgt…
Tussen mild hybrid en full hybrid
Jawel: maak kennis met de Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Die krijgt net als zijn concerngenoot de een vernieuwde 1.2-liter driecilinder benzinemotor onder de kap, en daar koppelen de Fransen een elektromotor aan die op zich zo’n 28 pk en 55 Nm koppel naar de voorwielen kan brengen. Samen sturen ze hun vermogen door een nieuwe zestraps automaat, en dat is ook iets meer vermogen dan je voorheen uit de reguliere 1.2-litermotor haalde. Zo produceert deze Hybrid 136 een toepasselijke 136 pk en 230 Nm koppel, terwijl je er aan het einde van de dag toch 15% minder mee verbruikt moet hebben dan wanneer je zonder elektromotor op pad was geweest.

Dat zijn dus puike mildhybridecijfers, al gaan de Citroëns en Peugeots met deze aandrijflijn toch net een beetje verder dan dat. Zo kan de elektromotor de wielen hier rechtstreeks aandrijven, wat je de mogelijkheid moet geven om — weliswaar beperkt — zuiver elektrisch te rijden. Dat moet je C5 Aircross volgens Citroën wel de helft van de tijd doen wanneer je in de stad rijdt, al zal je dan best voorzichtig met het gaspedaal moeten omspringen met nog geen 30 pk aan elektrisch vermogen. Je moet het nog in de tweede helft van 2023 kunnen uitproberen, wanneer deze nieuwe hybride de Citroën-dealers bereikt.
Recente reacties
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Dezelfde oefening als in het verleden. Premies geven om over te stappen, herinner nog de stimulans...
Door Ricardo 6 uur geleden
België aanvaardt buitenlandse keuring
Ben van plan om een Rav4 benzine van 1999 in te voeren uit Nederland. Is het heden nog steeds een...
Door Van den Broeck Michael 23 uur geleden
Autofans werft aan: Word jij ons nieuwe redactielid? (2023)
Thanks Yannick!
Door Wim 1 dag geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Dan gaan ze toch eerst hun prijzen moeten verlagen, want er is amper aanbod onder 40k nieuwprijs....
Door this 1 dag geleden