Test: Audi e-tron Mountainbike (2023)

Audi mbt powered by fantic test review info

Hoewel Audi naam en faam verwierf met Quattro-vierwielaandrijving, zoekt het Duitse merk de wereld van de tweewieler op. Na zusterbedrijf Porsche, heeft Audi nu ook een elektrische mountainbike in zijn verkooplijst staan. Maak kennis met de 8.900 euro kostende Audi Electric Mountainbike powered by Fantic.

Wat is dit?

Audi die een graantje mee wil pikken van de elektrische mountainbike-hype. Want als iedereen een mountainbike wil, dan moet er toch cliënteel te vinden zijn voor eentje met vier ringen? Laat je echter niet in de waan brengen, dit is verre van een snelle cash grab.

Italiaanse roots

Is een Audi met vier wielen net wat de duur voor jouw portemonnee, dan is dit misschien wel de oplossing. Nu ja, een koopje is deze Audi Electric Mountainbike powered by Fantic (wat een naam) allerminst. Want met een vraagprijs van 8.900 euro prijst hij zich recht in een stevig segment van concurrenten. De vraag is dan ook of je wat krijgt voor je duit, of dat het hier gaat over een fancy project met Audi-badge.

Audi mbt powered by fantic test review info

De basis zit alvast goed. Want Audi ging voor dit avontuur in zee met het Italiaanse Fantic. Een merk dat zijn roots kent in de motorindustrie maar tegenwoordig ook elektrische scooters en e-bikes bouwt. Zonder twijfel kreeg Fantic van Audi dan ook een waslijst aan voorwaarden om de ultieme e-tron Quattro te bouwen... met twee wielen.

Framing

Het frame is alvast opgetrokken uit aluminium en krijgt een streepje koolstofvezel op de achterbrug bovenaan. Misschien wel een verademing na jaren van koolstofvezel-gekte in fietsland. Aluminium is terug en - waarschijnlijk - hier om te blijven. Audi gaat hier dus niet de ouderwetse toer op, maar gaat mee met de trend. Over het design van het frame valt wel wat te zeggen. Op het eerste gezicht lijkt dit op een kopie van wat je krijgt bij het Duitse Haibike. Denk dus aan rare geometrische vormen.

Audi mbt powered by fantic test review info

Vooral de opwaartse knik boven de bovenbuis en de gigantische rubberen stopper voor de voorvork doen nog pijn aan onze ogen. De achterzijde zit dan weer wel lekker in elkaar. De motor is in een gelijke hoek met de onderbuis geplaatst en valt zo weinig op in zijn geheel. De achterbrug is bevestigd met een traditionele horse-link. Niets baanbrekend, maar gekend en perfect werkend. Never change a winning team, toch?

Carte blanche

Enkel het beste leek trouwens goed genoeg voor deze MTB van Audi. De dempers voor- en achteraan zijn van het prestigieuze Öhlins. Beter bestaat er eigenlijk niet, sorry Fox. Audi's tweewieler staat dan ook stevig op zijn poten. Met een RXF38-vork van 180mm vooraan en een TTX-coildemper van 170mm achteraan krijg je een echt enduro-pakket voor het zwaardere werk. Qua remgerief ging Audi/ Fantic winkelen bij Braking, een Italiaans bedrijf dat eveneens zijn roots kent in de motorwereld. Het resultaat is een remset die misschien onbekend is, maar qua opbouw gelijkenissen kent met materiaal van Hope of het dure Trickstuff.

Audi mbt powered by fantic test review info

Hoewel we er van uit gingen dat Audi voor een elektrische aandrijflijn van Bosch zou opteren (Germans be Germans), kiest het voor het onbekende Brose. Kritiek kunnen we daar echter niet op geven. Want net zoals Bosch en Shimano zijn de cijfers voorbeeldig, met een maximum kracht van 250 Watt en een koppel van 90 Nm. De batterij in de kader is dan weer 720 Wh groot. Tel daar ook nog onderdelen van SRAM, Renthal, Vittoria en Mavic bij op en je merkt dat Audi carte blanche heeft gegeven voor het samenstellen van de fiets.

ur-Quattro

Moest je het tot nu nog niet door hebben, we zijn op de AF-redactie stiekem mountainbikegeeks. Waardoor we deze enduro van Audi wel eens de sporen moesten geven. Zoals bij elke e-mtb voel je onmiddellijk het extra gewicht van de motor en de batterij bij het opstappen. Exacte cijfers hebben we niet, maar reken op zo'n 25 à 26 kg. Eenmaal in beweging smelt dat gewicht als sneeuw voor de zon, met dank aan de elektrohulp. Je voelt meteen dat deze tweewieler niet gemaakt is om gezapig op de weg te bollen. Audi's enduro snakt net zoals een ur-Quattro naar modder, grind, slijk, bergen en - vooral - jumps.

Audi mbt powered by fantic test review info

Bergop knal je met twee vingers in de neus dankzij de Boost-functie, de voortrein die goed druk weet te houden en de gewichtsverdeling. In de afdaling speelt het gewicht wel parten. De fiets maakt loom snelheid waardoor bijtrappen nodig is. De mullet-wielkeuze (29 inch voor, 27,5 inch achter) zou moeten zorgen voor een speelser karakter maar de achterzijde is moeilijk mee in te zetten tijdens het bochtenwerk. Extra onderstreept door de achterband van 2.8-duim. Anderzijds geeft deze set-up een erg gecontroleerd gevoel bij snellere afdalingen. Audi ging dus voor een streepje veiligheid. Audi's en onderstuur... ook in de tweewielerwereld.

Conclusie

Audi valt niet in de marketingval met deze mountainbike. Want hoewel de naamgeving twijfelachtig mag zijn - "Audi Electric Mountainbike powered by Fantic" -, zijn de componenten dat allerminst. Voor wie is deze fiets dus? Voor de doorgewinterde downhillrijder? Of de Audi-fanaat? De realiteit zal ergens in het midden liggen.

Audi mbt powered by fantic test review info

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Jordi 09:25
afbeelding van Jordi

Dit is toch geen test. Clickbait!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws