Rij-impressie: MG ZS EV Luxury (2020)

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

België is een nieuwe automerk rijker! Of beter: een oudgediende is terug van weggeweest. MG is terug. Niet met een sportwagen, wel met een elektrische crossover. Eentje die elektromobiliteit betaalbaar wil maken voor gezinnen. Dringend tijd om te zien of de MG ZS EV kan overtuigen.

Ben je ouder dan 30 jaar, dan heb je warme herinneringen aan MG. Een Brits automerk dat ondertussen al bijna 100 jaar oud is en ooit te boek stond als bouwer van heerlijke rijdersauto’s. Denk maar aan de ondertussen mythische MG A en MG B. Al wist het ook in de latere jaren enkele unieke producten op de markt te toveren. Zoals de XPower SV, om er maar eentje te noemen. Vlak na de eeuwwisseling ging het BMW van Britannia echter over de kop. Zelfs het échte BMW, dat even eigenaar was, kon het merk niet redden. En sinds 2005 is MG in Chinese handen.

Britse Dacia Duster

En die Chinezen, die hebben werk gemaakt van het Britse merk. Want anno 2020 kan MG zich gerust etaleren als volwaardige autoproducent dankzij meer dan 10 modellen in het aanbod. Toegegeven, in 9 van die 10 wil je nog niet dood teruggevonden worden maar deze ZS EV wil de uitzondering op de regel worden. Europa smeekt namelijk om betaalbare elektrische auto’s. Dan is het natuurlijk interessant als je een EV in de cataloog hebt staan die zich in essentie al baseert op een betaalbaar model. Want de reguliere ZS, die wordt op de Britse markt best bekeken als een aardig alternatief voor de Dacia Duster.


Check hier onze video:


Maar Dacia, dat heeft nog geen elektrische Duster in zijn catalogus. Al staat dat wel op de planning. Tot de komst daarvan wil MG een deel van de koek stelen met de ZS EV. Een auto die ruime elektromobiliteit betaalbaar moet maken. Of anders gezegd: met het geld van een kleine elektrische auto kan je nu een ruime elektrische auto kopen. Klinkt niet slecht, toch?

Hallucinant geprijsd

Want echt ongelijk kunnen we ze niet geven. Laat je de compacte elektrische hatchbacks even links liggen en kijk je naar "vormelijke" rivalen voor deze MG ZS EV, dan is de lijst om van achterover te vallen als je naar de vanafprijzen gaat kijken. Denk maar aan een Jaguar I-Pace van 80.000 euro, aan een Audi e-tron van 71.000 euro, en zelfs de meer betaalbare Hyundai Kona Electric is met een instapprijs van 38.990 euro best pittig geprijsd.

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

We willen dan meteen ook hét verkooppunt van deze MG ZS EV duidelijk maken: 30.985 euro. Voor een elektrische crossover in het B-segment. Zelfs de dichtste rivaal, de e-2008 van Peugeot, komt niet in de buurt met zijn vanafprijs van 33.120 euro. Meer nog, de hoogste uitvoering van de ZS EV komt met zijn prijs van 33.600 euro amper uit boven die van de instapprijs van de e-2008.

5 sterren

Dat is indrukwekkend, zeer indrukwekkend. Al moet die lage prijs ergens ontstaan. Of anders gezegd: waar bespaart MG dan op? Veiligheid? Allerminst. Want deze ZS EV pronkt met 5 sterren op de Euro NCAP. Net zoals de Tesla Model 3. Op designvlak dan? Goh, dat is natuurlijk persoonlijk. Het is geen designwonder op wielen maar het is niet meer of minder generisch dan gerief van Skoda, SsangYong of Opel. De ZS EV profileert er zich alleszins door als een visuele allemansvriend. Waardoor zowel moe Sonja, kleinzoon Nick en nonkel Hubert geen hoofdpijn krijgen van ernaar te kijken.

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Misschien is het interieur dan povertjes? Wel, op sommige plaatsen springen de harde plastics zonder excuus in het oog, maar de tactiele onderdelen voldoen ruimschoots. We hebben het dan over de zetels, over het stuur en al zeker over het infotainmentscherm dat Apple Carplay en Android Auto herbergt. De knoppenwinkel van de airco, radio en het panoramisch schuifdak lijken zo gepikt van de Volkswagen Group (het blijven Chinezen), het voordeel daarvan is anderzijds dat je je natuurlijk meteen thuis voelt in deze ZS EV.

Ingetogen accu

De lage prijs valt eigenlijk simpel te verklaren: schaalvoordeel. Jaarlijks worden er dik honderdduizend van die ZS-modellen in elkaar gestoken, met en zonder elektrokracht. Bovendien is het moederbedrijf van MG, SAIC, een joint-venture aangegaan met de batterijproducent die de accu levert voor deze ZS EV. Daarmee kan het niet enkel productie garanderen (in tegenstelling tot een rits Europese concurrenten), het drukt ook verder de prijs.

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Al zeker omdat MG voor een relatief kleine batterij opteert. Met 44,5 kWh in deze ZS EV is die batterij kleiner dan wat je krijgt in pakweg een Opel Corsa-e. Als je weet dat elke kWh een elektrische auto enkele honderden euro's duurder maakt, dan hoeven we daar geen plaatje bij te maken. De MG ZS EV is goedkoop, omdat ze op de juiste plaatsen wisten te besparen. Eveneens voor de elektromotor. Want die is met zijn 140 pk en 353 Nm koppel geen exotische krachtbron die verplicht om de omliggende mechaniek serieus te versterken. Al toont de sprinttijd van 8,2 seconden dat EV's zelfs met een "beperkt" vermogen verrassend kwiek kunnen zijn.

Eerder Citroën dan Porsche

Dat merk je ook tijdens het rijden. De ZS EV rijdt vlot - zoals je dat van een EV verwacht - poepsimpel dankzij de one-pedal-modus en heerlijk stil. De enige tekortkoming die je de ZS EV zou kunnen toeschrijven is dat MG (in zijn zoektocht om de prijs laag te houden) de ophanging van de reguliere ZS overnam. Die weet niet altijd om te gaan met het extra gewicht van de accu. Waardoor de 1,5 tot 1,6 ton wegende ZS EV op hobbelige wegen wat aan het wiebelen gaat. De oplossing zou een straffere ophanging kunnen zijn, zoals in de Kona Electric en Renault Zoe... alleen zou de crossover van MG daarmee knijterhard worden.

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

MG heeft dus gewikt en gewogen en is duidelijk voor de comfortabele oplossing gegaan. Want de enige échte oplossing voor EV-gewicht is een ophanging met luchtvering. Peperduur natuurlijk. De ZS EV profileert er zich dus door als een gezapige elektrische crossover. Eentje die zich het liefst op een rustig tempo door het verkeer laat laveren. In ons boek zeker geen foute beslissing. Eerder Citroën dan Porsche, zeg maar.

Range-vraagstuk

De compacte batterij brengt natuurlijk ook nog een andere achilleshiel naar boven in deze Brit. Een psychologisch hieltje, want de opgegeven range van 263 kilometer is op papier geen hoogvlieger. In de realiteit kijk je best eerder naar 200 tot 250 stuks. We kunnen ons dus inbeelden dat bij sommige klanten al spontaan de range anxiety-lamp gaat branden. Al hangt die snak naar reikwijdte natuurlijk vooral van je eigen gebruik af. Rij je dagelijks maar 40 kilometer? Ja, wat is het probleem dan eigenlijk?

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Wat MG hier doet is een ruime crossover etaleren op elektrokracht voor de prijs van een elektrische hatchback. Niet toevallig wat Dacia destijds met haar Duster deed. Een auto die ondertussen ook uitdraaide tot een compleet verkoopsucces. Met zijn prijs van zo'n 33.000 euro is hij interessant voor zakelijke rijders met een beperkt budget maar ook voor particuliere klanten die écht wel die overstap naar EV willen maken zonder te eindigen in een petieterig karretje.

conclusie

Eindelijk verschijnt er nog eens een nieuwe EV die niet pretendeert de nieuwe Tesla-killer te zijn. Nee, deze MG ZS EV wil elektromobiliteit betaalbaar maken voor gezinnen. Iets waar de Europese automerken faliekant in zijn gefaald. Het succes van deze Brit in Nederland én het VK spreekt alvast boekdelen.

MG ZS EV rijtest 2020 Autofans

Specificaties

Motor

Elektromotor

Vermogen

140pk

Koppel

353 Nm

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 518 kg

Topsnelheid

140 km/u

0 tot 100 km/u

8.20 sec

Min. kofferinhoud

448 L

CO2-uitstoot

0 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (12)

Plaats een reactie
andre123 09:33
afbeelding van andre123

meer moet dat niet zijn!

Adriaan 11:43
afbeelding van Adriaan

Eerst even kaderen, dit is geen aanval op uw persoon, was gewoon direct een gedacht dat in mij opkwam toen ik uw reactie las. Bij de polestar las ik direct scepticisme, vragen over hoe ze zaken praktisch zouden aanpakken, best wel kritisch, en daarom zeker niet onterecht. En dan komt een voor ons volkomen onbekend merk (draai of keer het zoals je wilt polestar is gewoon volvo met een andere badge) als rover af, en opeens is dat alles wat we willen. Ik ben eventjes gaan opzoeken waar ik dan met die rover op onderhoud kan, en buiten een test centrum in zaventem en wat "brand stores" waar ik niet goed weet wat daar juist de definitie van is, kom ik niet veel verder dan dat.
In mijn ogen is dit nog steeds een best duur ding van een volkomen onbekend merk die een paar jaar geleden met wat geld een "bekend merknaam" hebben kunnen kopen die nog niets echt op lange termijn bewezen hebben, en die in mijn ogen best ook wel met een kritisch vergrootglas mogen bekeken worden.
Just my two cents...

andre123 16:16
afbeelding van andre123

ik begrijp u opmerking,maar mss heb ik me iets te kort uitgedrukt.
die 'meer moet dat niet zijn' was vooral bedoeld op de prijszetting,vooral tov de 60000 die je voor de polestar moet neertellen.
de rest van het scepticisme geld evenzeer voor deze chinese mg.
dat het nog over een duur ding gaat heb je zeker een punt,maar er zit wel eindelijk beweging in,tov het merendeel aan dure speelgoed welke de laatste jaren gepresenteerd is.
wachten op de dacia mss om de grote spelers eens een goeie trap te geven?
al meermaals heb ik geroepen dat het zolang gaat duren tot de chinezen de kaas van hun boterham komen eten.
de veel gebruikte uitvlucht van 'dure nieuwe technologie' trap ik allang niet meer in,
electrische aandrijving is zo oud als de auto zelf,moesten dezelfde ontwikkelings en onderzoek bedragen die besteed zijn aan fossiel hierin gespendeerd zijn,we stonden een eeuw verder...

Adriaan 17:14
afbeelding van Adriaan

MG, Rover, allemaal een pot nat, maar natuurlijk had ik het over MG :)
Maar ik geef je gelijk hoor, je voelt zeer sterk dat autofabrikanten wat angstig zijn om hun vertrouwd verdienmodel te moeten opgeven (mechanische motor die veel onderhoud nodig heeft).
Ik ben ook benieuwd of dacia dat gaat kunnen/lukken. Want met renault blijf ik altijd serieus de kat uit de boom kijken, sommigen vinden het niet erg om een batterij te huren, ik daarentegen ben er absoluut nog niet voor te vinden. Zeker niet omdat je dat ding apart moet gaan verzekeren. Ik hou er niet zo van om een deel van iets te bezitten, maar toch verantwoording te moeten brengen naar een andere partij over dat ding dat ik net gekocht heb. Dan lease ik nog liever heel de auto... Met die gedachte kocht ik een huis, en geen appartement...

andre123 09:32
afbeelding van andre123

ik kan u wel volgen,maar ik ben 1 van de velen die de batterij bij renault huurt voornamelijk voor de extra zekerheid,zeker enkele jaren terug toen men absoluut nog geen idee had van de levensduur(blijkt uiteindelijk wel mee te zitten)
maar het grootste voordeel van het renault systeem vind ik de vrijheid
je kan kiezen kopen of huren.
heb je probleem met het huursysteem dan spendeer je 8000e extra,simpel.niets of niemand verplicht u.
de redenatie huis/app kan ik perfect volgen(zeker als je bekijkt over welke bedragen het dan gaat),ik zou ook nooit een gedeelte van een gebouw kopen,om nadien bij elke belangrijke wijziging of aanpassing de toestemming van de mede eigenaars te moeten vragen .
(vaak genoeg gezien dat 1 rotte appel de hele boel verziekt)

AVR 08:35
afbeelding van AVR

Adriaan, de auto's worden ingevoerd door Moorkens. Die gaan echt geen bagger importeren. Tel daarbij nog is het feit dat de auto 5 sterren haalt op de crashtesten en de producent (zoals reeds is aangehaald) VW's onder licentie bouwt, zal het qua kwaliteit wel snor zitten. Volledig eens dat de plaatsen waar je momenteel op onderhoud kan etc. momenteel nogal dun bezaaid zijn. Maar, is dat niet normaal bij elk 'nieuw' merk? En eerlijk, waar kan je met je Tesla terecht als er iets schort? Er zijn ocharme vier stores en één servicepunt (in Namen dan nog wel, of all places)... Om maar te zeggen, het loopt wel los. ;-)

andre123 09:53
afbeelding van andre123

uw redenering over moorkens als invoerder zou kunnen kloppen,
MAAR,
inderdaad ,laat ze eerst maar eens bewijzen dat het wel los loopt.
ik heb helemaal geen zin om bedragen van 30000 en meer uit te geven en te functioneren als proefkonijn.
de chinezen hebben op gebied van service en naverkoop nu eenmaal geen te beste naam.
moorkens kan dan wel optreden als tussenpersoon,als china niet meewil sta je machteloos.
trouwens wat de dealers betreft,als moorkens zoveel vertrouwen heeft,zij hebben toch dealers zat?
onderdelen die niet in voorraad zijn in be en van china moeten komen bv????
en ja al die argumenten gelden voor elk internetmerk,ook tesla dus.
wie zulke bedragen besteed op het internet betaald ze waarschijnlijk niet zelf,en/of wisselt van auto zoals van jeansbroek.
het loopt wel los?eerst zien en dan geloven.

Nick VH 02:03
afbeelding van Nick VH

De knoppen en andere delen van het interieur lijken niet alleen op die van VW, dat zijn ze ook. Aangezien SAIC VW'S onder licentie bouwt.

Bikerathar 10:59
afbeelding van Bikerathar

Idd Andre. We worden de les gespeld van de Chinezen. En en jawel heel wat interieur onderdelen komen uit de stal van VAG . dus Duitse kwaliteit.
Wie wat kan onderhandelen mss een EV voor minder dan de psychologische grens van 30000€ . ongezien

Yannick 09:17
afbeelding van Yannick

blijkbaar heeft er een designer een appje waarmee je twee auto's kan aanklikken en die dan 1 mengelmoes ervan maakt, in dit geval denk ik een Mazda CX-3 en Renault Kadjar

AVR 10:17
afbeelding van AVR

In China copy-pasten ze graag. ;-) Beter goed (dat is natuurlijk voor interpretati vatbaar) geleend dan slecht zelf ontwerpen zeker?

Rapido 11:53
afbeelding van Rapido

Wat een nutteloos filmpje. Je rijdt er geen meter mee. Ziet amper het interieur en er wordt gesproken in horten en stoten alsof er iets schort aan de microfoon... Alles wat gezegd wordt komt letterlijk uit het artikel.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws