Zonder twijfel volgende week in automagazines over geheel Europa: een edito over de schim die het autosalon van Parijs van zichzelf is geworden. Laat je echter niet misleiden, het autosalon van Parijs was een feest voor de automobiel!
Net zoals een muziekfan ontiegelijk lang moest wachten op het eerste concert na dat wereldwijd robbertje covid, was het voor ondergetekende pijnlijk lang wachten op dat eerste autosalon. De voorbije week was het echter zo ver. De Mondial Paris opende weerom haar deuren. Zou de grandeur van zo'n salon nog overeind blijven in tijden van bescheidenheid?
Een negatieveling zou alvast zeggen van niet. Want die zag hoe het salon moest inbinden van 7 paviljoenen naar amper twee hallen. Die zag hoe het gros van de wereldwijde automerken zijn stokbrood stuurde. Die zag hoe chauffeurs om en rond Parijs soms urenlang moesten aanschuiven om aan een druppel brandstof te geraken wegens stakingen in de brandstofsector - waardoor je, cynisch genoeg, vlotter getankt was met je EV.
Was de grandeur echter nog aanwezig op het salon? Wees daar maar zeker van! Ik zag een auto ronddraaien in een gigantische bubbel, ik zag een gehele stand leeg, buiten één bloedmooie auto als een kunstwerk centraal neergepoot, ik zag eRacing, ontiegelijk veel spannende concepts en lekkere productieauto's en ik zag Renault en Dacia uitpakken zoals ze het voordien nog nooit hadden gedaan. Wat ik ook zag? De opkomst van de nieuwelingen. Met merken zoals BYD, Vinfast en Ora die indrukwekkende standen installeerden om duidelijk te maken dat het tijdperk van de Europese oppermacht in de auto-industrie misschien wel aan zijn laatste kwartier begonnen is.
Viel het gebrek aan automerken op? Dat is zoals zeggen dat je huisfeestje met Ryan Reynolds, Jessica Alba en Jade Mintjes wat tegenvalt omdat Scarlett Johansson en Johnny Depp niet aanwezig zijn. Geklaag in het ijle dus. De grootste vorm van grandeur viel alvast bij Mercedes te rapen. Een automerk dat besloot niet deel te nemen aan het autosalon van Parijs om zo miljoenen uit te sparen... maar wél besloot om tijdens dezelfde week het Musée Rodin af te huren om zo één nieuw model (de EQE SUV) te tonen en enkele kunstinstallaties neer te poten.
Nee jongens en meisjes, het autosalon van Parijs is geen schim van zichzelf geworden. Wel een feest voor de auto van vroeger, nu en de toekomst. De afwezigen hadden vooral ongelijk. Brussels Motor Show? Ik kijk er al naar uit!
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs...
Door phil 5 uur geleden
Snel wezen: Tesla Model Y vanaf deze vrijdag terug stuk duurder
De Tesla Y, met de Y van yoyo. (Jaja, ik weet dat je jojo met een "j" schrijft.)
Door JL 15 uur geleden
Mercedes VISION EQXX verbruikt 7,4 kWh/100 km, zelfs in de woestijnhitte
En nu dezelfde test bij -5 graag.
Door John 20 uur geleden
Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro
De Honda e:Ny1 komt tegenwoordig ook in aanmerking
Door Jan Vanoppen 21 uur geleden