Vraag: durf jij nog een dieselwagen kopen?

Audi TDI uitlaat 2023

Tegenwoordig gaat elektrificatie met alle krantenkoppen lopen en als er toch iets van verbranding mag plaatsvinden, gebeurt die doorgaans op benzine. Dieselwagens worden daarentegen al evenzeer uit de catalogi van constructeurs geweerd als uit het gemiddelde stadscentrum… Dus durf jij er zo nog eentje kopen?

Diesel wordt anno 2023 vaak afgeschreven als de brandstof van Beëlzebub. Hoe proper fabrikanten hun diesels tegenwoordig namelijk ook proberen maken; van hun vervuilende imago raken ze waarschijnlijk nooit meer af. Het staat dan ook in steen gegrift dat je met een auto met dieselmotor aanzienlijk vroeger uit de lage emissiezones van flink wat steden moet wegblijven dan met een vergelijkbaar model op benzine, ongeacht hoeveel hybridehulpjes of partikelfilters die motor krijgt… En daardoor zakken dieselwagens steeds dieper weg in de verkoopcijfers, tot op het punt dat slechts 10 procent van de in België verkochte nieuwe auto’s dit jaar een zelfontbrander onder de kap had.

Anderzijds zorgt dat er wel voor dat je een auto met een dieselmotor op de tweedehandsmarkt flink goedkoper op de kop kunt tikken dan hetzelfde model op benzine. Als dat ook nog eens een recente auto is, zijn die kopzorgen om lage emissiezones vaak nog veraf. Bovendien zijn er nog steeds genoeg nieuwe modellen die vasthouden aan dieselmotoren en hoe je het ook draait of keert; ze blijven lekker zuinig. Vandaar de vraag: durf jij het vandaag nog aan om een dieselwagen te kopen?

Laatst gepubliceerd

Reacties (45)

Plaats een reactie
this 13:19
afbeelding van this

Ik zou het graag doen, maar de overheid is op autovlak (op andere vlakken ook, maar dat is discussie voor elders) héél onbetrouwbaar gebleken de laatste jaren. Je krijgt geen toekomstvisie meer mee. Je kan nu die auto kopen aan bepaalde voorwaarden, maar die voorwaarden kunnen volgend jaar helemaal anders zijn. En dan kan het zomaar zijn dat de restwaarde van je auto opeens gekelderd is, of dat je een veelvoud aan belastingen mag gaan betalen, of ...

Jan 08:39
afbeelding van Jan

Volledig akkoord hoor. Enkel op jouw eigen gezond verstand vertrouwen is de enige goede keuze. Wie zich laat leiden door de overheid is misleid!

Marc 10:20
afbeelding van Marc

Overschot van gelijk!

Gerrit 15:23
afbeelding van Gerrit

Ja, ik durf het zeker nog aan. met een euro 5 of 6 kun je nog wel een tijd uit de voeten .. het is van de zotte, dat electrische zo milieuvriendelijk wordt weggezet heden dagen, kansloos.. het zijn mega zware race monsters, de accus worden gemaakt door kinderhandjes (metalen) en de accus worden als ze kapot zijn het nieuwe asbest, en dan kan de auto ook gelijk uit waarde oogpunt naar de schroot. Maar daar wordt niet over gepraat.

Diesel is schoon mits filters, snel, zuinig en betrouwbaar. Ja ik durf het aan.

this 16:52
afbeelding van this

Beetje raar om te denken dat een EV milieuvriendelijk is. Een auto gaat nooit milieuvriendelijk zijn. Maar het is wel zo dat dit minder milieuvervuilend is dan een benzine/diesel/hybride. Accu's worden trouwens heel goed gerecycleerd. En de kinderhandjes probleem gaat over kobalt, iets waar de fabrikanten hard mee bezig zijn om dit niet meer te gebruiken in hun batterijen. Kobalt wordt trouwens ook gebruikt in diesel.

Timothy Yzermans 17:14
afbeelding van Timothy Yzermans

Ev is zeer milieuvriendelijk, zeker gezien ze de kerncentrales gaan sluiten en ze vervangen worden door gascentrales. Was sarcastisch bedoeld moest je het niet door hebben. Met mijn diesel rij ik tenminste 1100 km en tank ik op 2min en kan ik weer verder.

Dirk 22:29
afbeelding van Dirk

De nieuwe dieselmotoren zijn inderdaad zeer proper...lucht komt er properder uit als jij Erin gaat...maar dat words niet uitgelegd

this 09:15
afbeelding van this

Laat je niet vangen door desinformatie. Deze lucht komt er properder uit als de omgevingslucht al extreem vuil is. Iets wat wij gelukkig in België niet voorhebben.

En denk ook even logisch na, zou jij dan aan de uitlaatpijp durven hangen met je mond om daar de lucht van te inhaleren? Nee toch?

John 09:43
afbeelding van John

Ik heb het artikel even opgezocht: er zaten 4000 deeltjes / cm³ in de lucht, de uitlaat stootte 1500 deeltjes / cm³ uit. Vandaar de conclusie, maar zoals je zegt: ik zou ook de uitlaatgassen niet willen inademen.

Werner Crick 13:51
afbeelding van Werner Crick

Zelf dieselrijder.
Zie mezelf niet via de uitlaat ademen......

Jean Mortier 14:46
afbeelding van Jean Mortier

Volg je volledig !! Heb electrisch gekocht maar nu worden onze maandagrekeningen electriciteit berekend volgens on hoogste Piekkwartier. Gevolg is dat we beter opladen met een gewoon stopcontact dan met onze laadpaal !

Ronny 15:54
afbeelding van Ronny

Ja ik zweer bij diesel en nog eek lekkere zware trek kracht te over. Niet gulzig en als je 40000klm rij zeker te doen nee moet geen stekker auto hebben zie je me al staan na 200 klm weer een half uur stekeren nee dank je en dan nog te zwijgen over de stroom prijs en in af zien bare tijd wegen tax in mijn geval zou ik 2000 euro betalen ben je op je kop gevallen of zo???

this 16:53
afbeelding van this

De dieselprijs is bij jou niet gestegen dan? Als je de rekening maakt op, komt elektriciteit nog altijd goedkoper uit dan diesel.

Tony 11:05
afbeelding van Tony

Beste, ik wil u graag zien op reis gaan naar Turkije met uw elektrische wagen... (laten takelen daar je geen stroom hebt) en zuiniger dan een diesel is een droom... diesel kost hier veel door de taxatie maar eens buiten onze grenzen (Roemenië, Bulgarije, Kroatië, Griekenland, Turkije enz) is de prijs 1€/l ... en de enige reden dat EV's gepromoot worden is lobby werk uit China.. zij zijn de enige die hier echt aan verdienen. Een prive bezit van EV is voor rijke mensen die geen passie hebben voor onafhankelijk reizen.

Steven 16:50
afbeelding van Steven

Droom verder

Conguero72 18:12
afbeelding van Conguero72

Van het verschil in aankoopprijs van een dieselwagen en zijn elektrische variant, kan je nog heel veel diesel tanken.

this 09:08
afbeelding van this

Conguero72, daar heb je zeker gelijk in. Elektrische auto's zijn nog heel duur. Maar als je gaat kijken naar lopende kosten is een EV wel goedkoper.

F vanoverschelde 17:06
afbeelding van F vanoverschelde

Juist gekocht
640 BMW cabrio
6 in lijn 2 turbo's 313 pk
Top . Laag verbruik
Nieuwe 140000 full option
Nu 30000

eddy seymus 17:33
afbeelding van eddy seymus

Zal zeker nog diesel kopen mits nodige filters en electronica,is betrouwbaar en zuinig! gaat zeer lang mee en weinig onderhoud.
Electrisch is voor rijke mensen veel te zwaar voor het wegendek.
Niet verkeerd begrijpen ik ben voor beter milieu anders leven...

Piet 18:48
afbeelding van Piet

Ik blijf gewoon diese rijden doe ik al 60 jaar

John 09:47
afbeelding van John

18 jaar rijbewijs, 60 jaar diesel rijden. Dan ben je minstens 78 jaar. Van die generatie verwachten we niets meer. Blijf maar rijden met je diesel.

Marco 22:34
afbeelding van Marco

Ik ben het toch nog aan het overwegen....puur alleen al om de trekkracht, zuinigheid en duurzaamheid. Het zijn en blijven sterke beesten.

Ismail Aygun 23:18
afbeelding van Ismail Aygun

Ik zou nog zeker met diesel rijden, zolang mogelijk, stekker auto is een veeloren wedstrijd.
Ik maak zoveel km per dag, meestal in het buitenland waar bijna geen laadstations zijn.
Diesel rijden ook lekker.

P. Baert 07:11
afbeelding van P. Baert

We rijden nu met 2.2 diesel en kunnen zonder probleem onze caravan trekken die geladen 1600 kg weegt , welke electrische auto( die betaalbaar is voor de werkende klasse) kan dit? We zijn op pensioen en hebben nu de tijd om te reizen (dit jaar al 12 weken ) de auto van 5 jaar en 120.000 km op de teller zal aan 200.000 zeker vervangen worden door een nieuwe diesel. Mhr This, en dat electrisch rijden goedkoper is dan diesel dat zou ik niet durven zeggen.

R i 08:06
afbeelding van R i

Een dieselwagen.....had en heeft nog steeds voordelen. Het probleem is vooral een technische kwestie. Bij de nieuwe roettest zullen er per jaar ongeveer 30% een rode kaart krijgen. Herstellingskosten zullen te hoog zijn torenhoog tegenover de economische waarde van het voertuig met het risico het jaar daarop opnieuw in de problemen te komen. Dan spreken we nog niet van de rijtaksen, de brandstofkosten, enz.. Kortom de staat zal het proces zodanig versnellen om hun doelstelling te halen. Dit is niet alleen wat er gebeurt in België maar in heel Europa. Tot spijt wie het benijd. En ja de mensen die een caravan of een zware sleep moeten trekken hebben een probleem. Maar de staat is niet geïnteresseerd India soort opmerkingen. Je betaalt extra.

Martin Goovaerts 11:45
afbeelding van Martin Goovaerts

Natuurlijk een diesel. Een electrische wagen mag geen caravan trekken.

Dries 11:00
afbeelding van Dries

Ah? Dat is iets nieuw... mijn Hyundai Ioniq 5 mag 1700kg trekken... en er zijn er genoeg die dat mogen.

Steven 14:49
afbeelding van Steven

Tuurlijk, heb nu een C5 Aircross, 15 hdi, word nu 3 jaar, elektrische auto's horen op de kermis, mijn gedacht

Luc 20:26
afbeelding van Luc

Ik blijf lekker dieselen, wat ze ook mogen beweren het blijft pure oplichterij betreft elektrisch rijden.
Diesel is en blijft de toekomst waar gaan ze de stroom blijven halen en wat met de recuperatie van hun electrische afval..

Peter 21:00
afbeelding van Peter

Heb nu nog een VW Touareq 3.2 diesel, hoop binnenkort weer een nieuwe Touareq te kopen, met een dikke diesel erin. Moet er niet aan denken een EV, waar kolencentrales voor draaien om stroom op te wekken.

Van Belle Jean Marc 00:18
afbeelding van Van Belle Jean Marc

Heel zeker. Met 427.000 km op mijn Opel Vivaro en 385.000 km op mijn Honda FR+V, overweeg ik na dieper nadenken twee diesels om deze op termijn te vervangen. Voor de Honda zou dat idealiter de laatste AT9 van Honda Civic in de meest ecologische diesel ooit zijn (recente occasie, was speciaal ontworpen voor Europa als diesel) of een Renault Megane of Clio als het kleiner en even zuinig moet. En qua camionette vind ik nieuwste Ford Transit 2024 veelbelovend met extra grote dieseltankoptie of blijf ik mijn Ooel Vivaro desnoods met nieuwe onderdelen 15 jaar langer rijden tot hij hopelijk terug naar nul springt op kilometers na 999.999 km (6 digits voorzien)... Zonder AdBlue deze versie, zoals Antwerpen nu al parkeerverbod kent, heb ik die stad niet meer nodig. +je

Alain David 22:55
afbeelding van Alain David

Opei Vivaro 2008 benzine/Lpg met kopsmering, 12,5L/100km. Euro 4 en toegelaten in LEZ, vervaldatum nog niet bepaald. En ook nog eens 2 ton trekken. 35000 km/jaar. Als hij versleten is koop ik een benzine/lpg elektrohybride met een sterke 220V transformator erop, heb ik nog een noodstroom- en werfstroom groep aan boord. Met nog een uitklap slaapdak en een krachtige standverwarming en douche en wc erbij overleef ik het wel.

Anne-lise Adam 07:14
afbeelding van Anne-lise Adam

Diesel, benzine,... Alles behalve electrisch. Nieuwe wagen aangekocht maart 2023 = Benzine. Electrisch is niet zo heilig als men het overal voorschoteld hoor. Denk maar eens hoe die gemaakt worden. En de andere kant. ... Mijn huurhuis kan dit niet aan. Steek ik de friet pot en wasmachine aan valt alles uit laat staan een batterij van een wagen opladen. En aan de prijzen dat de elec staat. Nog veel minder. Dus rekensom vlug gemaakt. Meer contra's dan pro's

Steven 08:26
afbeelding van Steven

Via de nieuwste technologie is de uitstoot van een dieselmotor heel zuiver te maken en heeft deze zeker nog toekomst omdat hij heel veel kracht uit een laag verbruik haalt wat op heden geen enkele andere kan. Voor de huidige zogezegd cv
Vervuilende diesels is er een voor de hand liggende oplossing nl de klassieke dieselolie vervangen door HVO100. Maar gezien deze op heden een heel stuk duurder is zou men via taksen en accijnsverlaging dit tot een betaalbaar niveau kunnen brengen en hebben we sito presto een groener wagenpark. Ik deed reeds de test en HVO rijden gaf geen enkel technisch probleem wat er ook van beweerd wordt.

Alain 23:01
afbeelding van Alain

Leg die diesel toch gewoon op LPG, dat kan bij een min of meer recente diesel.

this 08:44
afbeelding van this

Een diesel is een zelfontbrander, daar kan je geen LPG door jagen.

John 09:56
afbeelding van John

Ik heb 2 diesels gehad, een erfstuk van mijn vader (330.000km) en een eigen auto (175.000km). Ik kwam van 33.000km/jaar maar is nu gehalveerd. Dus rij nu rond met benzine. Rijdt leuker dan diesel, maar het hypermilen mis ik soms wel. Proberen om onder de 4L/100km te raken vond ik best wel een leuke uitdaging :-)

Patrick 14:49
afbeelding van Patrick

Moest mijn Vito het nu laten afweten zou ik toch nog voor diesel gaan , puur uit gemak van lange autonomie en zuinigheid , trouwens als je vergelijkbaar wil rijden met een Electric auto dus telkens snel laden wat ook niet goedkoop is en de peperdure aanschafprijs dat doe je wel nadenken , mogen er ook bijvermelden dat bij gebruik van airco , verwarming en lage buiten temperatuur batterijen sneller ontladen alsook dikwijls de beperkte belading die mogelijk is , doet je nadenken

Mirkov 15:40
afbeelding van Mirkov

Zolang ze niet goed weten hoe een brandende electrische wagen snel en efficient geblust kan worden zal het segment electrische wagens de markt nooit overheersen.Stel je maar eens voor een woonwijk met inpandige garages waar er eentje in de fik gaat , gevolg een volledige woonwijk in de as.

baudhuin baert 16:54
afbeelding van baudhuin baert

en de vliegtuigen en de schepen zijn die ook electrish ? ik durf zeker een diesel kopen !

Philip Van Cauwenbergh 17:28
afbeelding van Philip Van Cauwenbergh

Ik heb er een besteld van de Flintstones ik zoek juist nog 3 ezels om te trappen!

Oscar Huls 18:13
afbeelding van Oscar Huls

Sterker nog ik ben dit jaar weer gewisseld naar diesel. Ik had een elektrische auto maar dat beviel mij totaal niet. De hele dag plannen en rekenen over waar ik kon komen en waar ik moest laden. Wintersport deed de das om. 15 uur reizen over 920 km buiten de vakanties om. En de verwarming uit want anders was de range helemaal dramatisch. De MHEV diesel van BMW die ik nu heb haalt 1000 km op 1 tank, is multifunctioneel en voldoet aan alles wat ik in een auto zoek en voldoet aan de laatste emissie-eisen. 1 auto waar ik alles mee kan waaronder een (lichte) aanhanger trekken, familie comfortabel vervoeren en dagelijkse zakelijke kilometers. Plus gewoon warm en koel als het nodig is. Oh ja en Amsterdam mag ik er ook mee binnen. Voorlopig houd ik het op deze “schone diesel”. Probeer af en toe ook Neste My Renewable diesel maar dat is in NL nog wel erg duur.

Pieter 23:25
afbeelding van Pieter

Ik heb 12 jaar maar diesels gereden, en in 2020 toch maar een benzine gekocht.
Het is een hele fijne wagen, maar qua uitstoot ben ik veel vervuilender geworden.
Qua formaat aardig vergelijkbaar, maar merk dat een diesel zoveel constanter is qua verbruik dan een prettige benzine.
Waar ik voorheen met diesel net geen 1 op 20 haalde rij ik nu gemiddeld 1 op 11.
En laat ik hem goed werken is het nog erger, met de caravan 1 op 6.
Maar goed, de overheid wil graag dat ik geen diesel rij...

Dominique 12:56
afbeelding van Dominique

Vroeger altijd diesel gereden, en nu (Porsche Panamera e-hybride). Zou nooit meer terug willen naar diesel. Sound diesel = 0, koppel is wel ok natuurlijk. Maar niks gaat boven een benzine. Verbruik is een pak meer natuurlijk, maar je krijgt veel plezier terug ;-)

Johan 21:08
afbeelding van Johan

Ja
diesel prijs laag

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws