Europa heeft een nieuwe uitstootnorm klaar, maar die krijgt de nodige tegenwind. Zo zijn niet alleen een aantal lidstaten tegenstander, maar ook heel wat autoconstructeurs. Zij komen nu met een interessant argument voor de dag, want nieuwe auto’s zouden door de Euro 7-norm aanzienlijk duurder kunnen worden.
In 2025 moet het gaan gebeuren: dan treedt als alles goed gaat de Euro 7-norm in werking. We zeggen wel ‘als alles goed gaat’, want acht Europese lidstaten verenigden zich pas nog tegen de invoer van Euro 7 met het argument dat autoconstructeurs daardoor verplicht worden om opnieuw geld uit te geven aan verbrandingsmotoren. Amper tien jaar later, wanneer hun verkoop in Europa verboden wordt, zullen die namelijk alweer overbodig zijn waardoor merken dat geld misschien beter rechtstreeks in elektrische aandrijflijnen pompen. Maar de autobouwers zijn niet de enigen die straks meer moeten gaan investeren…
Tot 2.600 euro duurder
Het ACEA — kort voor Association des Constructeurs Européens d’Automobiles of Europese autobouwersvereniging — heeft namelijk een studie uitgevoerd die onderzoekt wat de impact van de Euro 7-norm zal zijn op de nieuwprijzen van auto’s. Die impact blijkt wel 4 tot 10 keer groter te zijn dan de Europese Commissie zelf had ingeschat. Zo raamden zij de meerprijs van Euro 7-auto’s en -bestelwagens nog op 180 tot 450 euro terwijl vrachtwagens en bussen zo’n 2.800 euro duurder zouden worden, maar de studie van het ACEA ziet de dingen anders. Zij berekenden samen met studiebureau Frontier Economics dat de prijs van auto’s zou stijgen met 1.800 euro tot zelfs dik 2.600 euro terwijl dat voor zwaardere voertuigen onder de Euro 7-norm tot bijna 12.000 euro zou kunnen oplopen.
Het moet wel gezegd dat de nieuwe emissienorm al enigszins afgezwakt werd. Zo blijft de maximaal toegelaten uitstoot van NOx — één van de oorzaken van fijnstof — behouden op de 60 milligram per kilometer van vandaag, al wordt die wel gelijkgetrokken voor zowel benzine- als dieselwagens. Dat maximum moeten nieuwe auto’s ook langer volhouden: tot 10 jaar of 200.000 kilometer in de plaats van de 5 jaar en 100.000 kilometer die onder Euro 6 gelden. Daarnaast kijkt de nieuwe norm voor het eerst ook naar een puntje dat vooral EV’s treft, namelijk de uitstoot van deeltjes door bijvoorbeeld bandenslijtage. Daar wordt de grens op 7 mg/km gesteld en hoe zwaarder de auto, hoe moeilijker dat natuurlijk te beperken valt. Deze regels zouden in juli 2025 in werking moeten treden, tenzij landen en constructeurs daar natuurlijk nog een stokje voor steken.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden