Krijg jij het niet bepaald warm van Abarths zuiver elektrische toekomst? Dan heeft het merk een verrassing voor je klaar, en nog geen klein beetje. De Italianen hebben namelijk een heuse sportwagen met middenmotor onthuld en ze gaan het ding ook écht produceren… Al moet je wel snel zijn om er eentje te kunnen kopen.
Bij zijn integratie in het Stellantis-concern in 2021 kwam het sportieve Abarth met opmerkelijk nieuws naar buiten: het zou een zuiver elektrisch merk worden. Dat moest nog best snel gaan gebeuren ook want hoewel het destijds nog geen enkele EV in het vooruitzicht had, moeten al tegen het einde van dit jaar alle verbrandingsmotoren eruit. Dat lijkt ze ook te gaan lukken: terwijl de 595 en 695 op hun laatste beentjes lopen, verkoopt Abarth al een elektrische 500e én staat de 600e te trappelen in de coulissen… Al gaat de verbrandingsmotor er niet uit zonder de spreekwoordelijke knal.
Alfa 4C in Abarth-jasje
Tijdens de opening van een tentoonstelling ter ere van Abarths 75ste verjaardag hebben de Italianen namelijk het doek getrokken van een wel heel onverwacht model. Op deze voorlopig digitale beelden zien we namelijk de 1300 OT, al was Abarth zo vriendelijk om er ook een schaalmodel in 1:3 van mee te nemen naar de expo. Details zijn voorlopig schaars maar het zou gaan om een sportwagen met een verbrandingsmotor achter de twee inzittenden en een koetswerk uit koolstofvezel. Wie goed oplet herkent tussen zijn minimalistische designkenmerken hier en daar wat flarden van de Alfa Romeo 4C en dat is ook geen toeval: Abarth verklapt al dat de 1300 OT gebouwd wordt op de basis van die iconische middenmotor-Alfa.
Het gaat dan ook niet zozeer om een nieuw seriemodel, maar om een beperkte reeks die meer specifiek door Stellantis’ ‘Heritage’-afdeling op poten gezet wordt. De ‘Abarth Classiche 1300 OT’, zoals die voluit heet, is namelijk een moderne interpretatie van de Fiat-Abarth OT 1300 die in de jaren ’60 de ene na de andere race won. De Italianen deden een paar jaar geleden al iets gelijkaardigs met de Abarth Classiche 1000 SP die eveneens gebaseerd was op de Alfa Romeo 4C en in een oplage van vijf stuks op de markt kwam. Dat geldt ook voor deze 1300 OT: er worden slechts vijf exemplaren van gebouwd en gegadigden mogen zich vanaf nu aanmelden bij Abarth.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden