Officieel: Mazda CX-80 is monovolume in SUV-sausje (2024)

Mazda CX-80 belgie info

Mazda is klaar met het (nog) grotere broertje van de CX-60. Die heet CX-80, biedt tot zeven zitplaatsen en kan je eveneens krijgen met die potige 3.3-liter zes-in-lijn diesel.

De monovolumes mogen dan wel de paria van het straatbeeld zijn geworden, er duiken steeds meer SUV's en crossovers op met zeven zitplaatsen. Waardoor het duidelijk is dat de vraag er wel is. Na de Citroën C3 Aircross van deze ochtend is het nu tijd voor een voorbeeld op grotere voet. Maak kennis met de Mazda CX-80.

Dikks SUV's zijn hot

Deze CX-80 mag je zien als de spirituele opvolger van de CX-7 en is meteen ook het grotere broertje van de CX-60. Die laatste SUV heeft het Japanse merk geen windeieren gelegd. Want samen met internationale broeders CX-50, CX-70 en CX-90 breekt het Japanse merk wereldwijd verkooprecords. Mazda heeft dus in het snuitje dat dikke SUV's verkopen... en deze CX-80 wordt de dikste van allemaal - in Europa.

Mazda CX-80 belgie info

Visueel laat de CX-80 er dan ook geen twijfel over bestaan, zo dweept hij met een riante wielbasis van 3,12 meter en een imposante lengte van nét geen 5 meter. Om je een idee te geven, deze CX-80 is nog eens 6 cm groter dan een BMW X5. De styling is relatief plomp voor een Mazda, al is er natuurlijk ook veel volume om mee te zeulen. De strakke snuit en minimalistische bips kennen we al van de CX-60, waardoor het er op lijkt dat Mazda letterlijk een stuk tussenin heeft geplakt.

Welke Duitsers?

Het resultaat daarvan moet vooral tot uiting komen in het interieur. Zo krijgt deze CX-80 een extra zitrij achterin. De middelste rij bestaat ofwel uit een zitbank die met 12 cm kan verschoven worden of twee aparte captain chairs. De wiskundige knobbels hebben daardoor nu al door dat deze CX-80 een zes dan wel zevenzitter is. Laat je alle stoelen rechtop, dan heb je nog een acceptabele 258 liter aan bagageruimte. Gooi je de middelste en achterste zitrij neer, dan groeit de koffer tot een riante 1.971 liter. Het sleepgewicht bedraagt trouwens 2.5 ton.

Mazda CX-80 belgie info

Kwalitatieve zetels, een fraaie afwerking en een strak dashboard moeten je de vraag doen stellen waarom je stukken meer geld zou neer willen leggen voor een Duitser. Er is Esdoornhout, Nappa-leder en chroom in het interieur, terwijl Bose een audiosysteem met 12 luidsprekers voorziet. Het 12.3-duim infotainmentscherm herbergt Android Auto en Apple Carplay, terwijl er ook een 3 zone klimaatregeling aanwezig is. Ook op technisch vlak, wil deze CX-80 duidelijk niet onderdoen op de Duitse rivalen.

Diesel met het hart, PHEV met de portefeuille

Onder de langgerekte kap leent de CX-80 de motoren van CX-60. Daarbij gaat het over de 3.3-liter zes-in-lijn diesel met 254 pk en 550 Nm die ongelooflijk zuinig voor de dag weet te komen - maar door Vadertje Staat genadeloos zweepslagen krijgt - en de 2.5-liter plug-inhybride. Die laatste is een stevige 327 pk (500 Nm) sterk en flirt met een sprinttijd van 6.8 seconden. Dankzij de accu van 17,8 kWh moet een elektrische range van 60 km mogelijk zijn, wat een elektrisch verbruik van zo'n 30 kWh/100 km impliceert.

Mazda CX-80 belgie info

Hoewel je dat elektrische verbruik van de PHEV - met dank aan het leeggewicht van 2.1 ton - bezwaarlijk indrukwekkend kan noemen, zal het gros van de CX-80's uitgerust zijn met die motorisatie. Niet in het minst omdat het sleepvermogen van 2.5 ton ook voor de PHEV geldt. Over "gelden" gesproken, op dit moment hebben we nog geen prijzen van deze CX-80. Kleinere broer CX-60 staat momenteel in de prijslijsten vanaf 53.690 euro. We gokken er dus op dat deze CX-80 eerder richting de 70.000 euro zal gaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws