Mercedes doet met de facelift van de G-Klasse zijn eco-duit in het zakje. Niet enkel staat een compleet elektrisch derivaat op de planning, zowel de zes-in-lijn- als V8-modellen beschikken voortaan over milde hybride-technologie. Offroaden doet 'ie daarnaast nog steeds zoals de groten der aarde.
Al 45 jaar lang is de Mercedes G-klasse de über-offroader uit Duitsland. Een gepast moment om de huidige generatie (W464 in codetaal) in het nieuw te steken. Nu ja, nieuw. Mercedes punt bij waar nodig, voegt wat hybride-technologie toe en stoomt de wereld klaar voor de EQG later dit jaar.
Transparante motorkap
Visueel moet je alvast met het vergrootglas te werk gaan. Afhankelijk van de versie krijg je subtiel aangepaste bumpers, nieuwe velgen en koetswerkkleuren. Wel duidelijk is het toegenomen aantal sensoren op de G-Klasse. Die dienen niet enkel om te voldoen aan de binnenkort in voege tredende Europese eisen, maar ook voor de doorzichtige motorkap.
Rustig G-lover, spring geen gat in de lucht. Er is geen fysieke transparante motorkap, wel implementeert Mercedes een systeem waarbij de frontcamera en de twee buitenspiegelcamera’s een beeld toveren op het infotainmentscherm waardoor je "door de motorkap" naar de ondergrond kan kijken. Handig om te zien waar er nu juist rotsblokken liggen of om net wat extra zicht te hebben bovenop een heuveltop of talud.
Zes of acht cilinders
Onderhuids neemt de G-Klasse wél een grotere sprong. Dan hebben we het niet enkel over de elektrische versie die we later dit jaar te zien zullen krijgen maar ook over de bestaande modellen met verbrandingsmotor. Die krijgen stuk voor stuk milde-tech onder de kap. Aan de dieselkant staat de G 450 d klaar om de klappen uit te delen. Da's een 3-liter zes-in-lijn diesel met 367 pk en 750 Nm. Dankzij de milde hybridetech kan hij kortstondig over 20 pk en 200 Nm koppel (!) extra beschikken. De 9-trapsautomaat is standaard en heeft respectievelijk een overbrengingsverhouding van 5,354 / 3,243 / 2,252 / 1,636 / 1,211 / 1,000 / 0,865 / 0,717 / 0,601. Kijk, we geven het maar even mee!
De G 500 benzine krijgt eveneens een opvallende update. De V8 voorin wordt namelijk ingewisseld voor een 3-liter zes-in-lijn benzine. Die is een stevige 449 pk en 560 Nm sterk en kan ook genieten van een tijdelijke boost van 20 pk en 200 Nm koppel. In amper 5,4 seconden tik je hiermee de honderd aan, net 4 tienden sneller dan de diesel. Al rijdt de G 63 die sprinttijden volledig aan gort natuurlijk. Amper 4,3 seconden heeft 'ie nodig, dankzij de 4-liter V8 voorin van 585 pk en 850 Nm.
Standaard adaptief
Zoals het een goede G-Klasse betaamt rolt deze facelift nog steeds op een ladderchassis. Een adaptieve demping is voortaan standaard en de G schermt met zaken zoals drie sperdifferentiëlen, een klimvermogen tot 100% op geschikt ondergrond, bodemvrijheid van 24,1 cm, waaddiepte van 70 cm en een hellingshoek van 31° voor en 30° achter.
Elke versie van de G facelift heeft daarenboven een sleepvermogen van 3.5 ton. De kleinste velgenmaat bedraagt 18-duim maar kan groeien tot een riante 22-duim. De brandstoftank van 100 liter? Die zit er ook standaard op. De CO2-klasse van dit werkpaard wordt al weggegeven door de naam. Jep, met minimaal 227 g/km is dit een échte G-Klasse.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Vooral zone 30 of zone 50 borden maken het soms wel eens tricky, omdat er dan geen herhaling moet...
Door Adriaan 14 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
This: prima zou ik dan zeggen. Dan is de snelheid op je teller de snelheid van de borden langs de...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Het is inderdaad geen slecht idee, maar de verkeerswet stelt dat je ten alle tijden moet weten wat...
Door Waxweazel 17 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Geen enkele standaard auto geeft de "exacte" snelheid weer. Allen hebben een afwijking van minstens...
Door Waxweazel 17 uur geleden