Fiat Pandina is, euhm, nieuwe oude Panda? (2024)

Fiat Pandina

Met dertien jaar op de teller is de huidige generatie Fiat Panda stilaan stokoud. Dat mag de pret in Italië niet drukken. Want tot 2027 zal deze generatie geproduceerd worden náást de nieuwe elektrische Panda. Om verwarring te vermijden wordt de Panda met benzinemotor vanaf nu de Fiat Pandina. Volg je nog?

Fiat kent zijn lokale markt als geen ander. Zo was de stokoude Lancia Ypsilon (en dus niet deze) nog steeds een bestseller in Italië en ook voor de ondertussen 13 jaar oude Panda gaat de deurbel van de Fiat-dealer nog vlotjes af. Hoewel er een nieuwe volstrekt elektrische Panda in de coulissen klaar staat, mag de huidige Panda nog tot 2027 verder leven. Al moest 'ie dan wel een nieuwe naam op z'n paspoort laten zetten.

Panda wordt Pandina, capiche?

Omdat Fiat geen zin had in verwarring, besloot het de Panda met benzinemotor een, euhm, naamlift te geven. Want voortaan mag je Pandina zeggen, Italiaans voor "kleine panda". Visueel krijgt deze nieuweling geen doorgedreven facelift, al zijn er natuurlijk nieuwe Pandina-badges. Binnenin spreekt Fiat wel over vernieuwing. Zo maakt een digitale instrumentcluster van 7-duim zijn opwachting en krijg je een gloednieuw infotainmentsysteem. Molto bene!

Fiat Pandina

Omdat ook deze Pandina moet voldoen aan de strengere veiligheidseisen van Europa binnen enkele maanden, worden de veiligheidsysteem riant uitgebreid. Zo krijgt de Pandina standaard een noodrem, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie en ga zo maar door. Fiat verwacht zo veel van deze opgefriste Panda, sorry, Pandina, dat het de productie de komende jaren met maar liefst 20% zal opschroeven. Voor een auto die tegen het einde van zijn leven 16 jaar oud is!

Fiat Pandina

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws