Alpine A110 R Turini is de R voor de minder radicale koper (2023)

Alpine A110 R Turini 2023

Een nieuwe maand, een nieuwe versie van de Alpine A110. Zo stellen de Fransen nu de A110 R Turini voor, een versie die werd afgeleid van het topmodel: de A110 R. Die legt de nadruk echter (iets) minder op het circuit en pakt ook uit met een (iets) minder hoog prijskaartje.

Alpine is een meester in het verzinnen van nieuwe versies voor zijn enige model, en we nemen hen dat eigenlijk niet eens kwalijk. De A110 is namelijk zo’n snoepje dat we maar al te graag de keuze krijgen uit een luxueuzere GT of een sportievere S en als het even kan, nemen we de radicale A110 R er ook graag bij. Is die je echter nog niet radicaal genoeg, dan kan je altijd smeken om één van de 100 ‘Le Mans’-versies te mogen kopen die er extra stugge ophanging en een heuse haaienvin bovenop gooit… Maar de kans bestaat dat je dat allemaal niet wil. De kans bestaat dat je het liefste met je A110 R wil pronken op — we zeggen maar iets — de openbare weg.

Sneller R-kopers bedienen

Speciaal voor die kopers heeft Alpine nu nog een nieuwe versie van de A110 bedacht: de A110 R Turini. Die leent zijn naam van de Col de Turini en dat is géén circuit, maar wel een pas in de Franse Alpen. Dat is geen toeval, want deze Turini gooit de koolstofvezel racevelgen van de reguliere A110 R buiten en biedt in de plaats daarvan lekker eenvoudige lichtmetalen 18-inchvelgen. Hoeveel verschil dat effectief op de openbare weg zal maken, weten we niet… Maar dat lijkt niet de enige reden om de nieuwe versie te introduceren, want Alpine verklapt dat ze hierdoor ook sneller A110 R’s zullen kunnen leveren aan kopers die anders tot eind 2024 in de wachtrij zouden moeten staan.

Alpine A110 R Turini 2023

Op motorisch vlak verandert deze Turini-versie niks aan het A110 R-recept, dus reken nog steeds op 300 pk uit een 1.8-liter turboblok. De eenvoudiger velgen leiden wel tot een prijswijziging, en zo krijg je een Turini mee vanaf 106.000 euro terwijl je voor de volwaardige R 112.000 euro moet neertellen. Dat is echter nog steeds een enorme hap meer dan de 252 pk sterke basis-A110 die je tegenwoordig mee krijgt vanaf 65.200 euro, of dan de GT- en S-versies die respectievelijk 76.150 en 77.750 euro kosten… Aan jou de keuze.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws