3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt

Tesla Cybertruck Europa import

Wie gehoopt had dat Tesla's laatste creatie de oversteek over de grote plas zou maken moeten we (zo goed als zeker) teleurstellen. Tesla heeft momenteel geen plannen om de Cybertruck in Europa te introduceren. En daar zijn drie goede reden voor.

Hij komt, hij komt. Inderdaad, de Lieve goede Sint. Want op de Tesla Cybertruck moet je eerder niet rekenen. Hoewel leveringen van Tesla's nieuwste pick-up officieel gestart zijn in de US of A, is het zo goed als zeker dat de megalomane Cybertruck niet zijn weg zal vinden naar België. Hoe dat komt? Wel, niet in het minst door onderstaande redenen.

1: West-Europa is geen pick-upmarkt

Ford, Dodge, Chevrolet en co verkopen jaarlijks miljoenen pick-ups in de Verenigde Staten. Volbloed pick-ups, met de proporties van een klein rijhuis en een motor die overloopt van de cilinders. Hoewel er ook in West-Europa pick-ups worden ingeschreven, gaat het over marginale cijfers op wereldvlak. Het sop is dus misschien niet de kolen waard.

Tesla Cybertruck Europa import

2: Europese regelgeving

Ach kom, iedereen weet dat het gros van de klanten de Cybertruck niet zal kopen om er pick-updingen mee te doen. Correct. Want eigenlijk is de Cybertruck een moddervet statement. Eentje die desalniettemin moet voldoen aan Europese richtlijnen wil hij op Europese bodem worden verkocht. Wist je bijvoorbeeld dat uitstekende onderdelen van een auto wettelijk in Europa moeten afgerond worden zodat er geen scherpe kanten zijn? Wel, die 3,2 millimeter afronding is niet mogelijk op het 1,4 millimeter dikke plaatwerk van de Cybertruck.

3: Europese regelgeving, bis

Al stopt de Europese regelgeving niet. Want het gross vehicle weight van de Cybertruck gaat vlot over het maximumgewicht dat chauffeurs mogen besturen met een B-rijbewijs. Anders gezegd: de Cybertruck heeft het gewicht van een vrachtwagen (3,6 tot 4,5 ton), waardoor je zal moeten beschikken over een... vrachtwagenrijbewijs in België en andere landen in Europa.

Tesla Cybertruck Europa import

Vind jij het spijtig dat de Cybertruck niet naar Europa komt? Of hoop je toch nog op een kerstmirakel? Laat het weten in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties (7)

Plaats een reactie
Ricardo 10:43
afbeelding van Ricardo

Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt tenminste stoer en mag wel op onze wegen rijden....

this 16:32
afbeelding van this

Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en iedereen dus moet kunnen rijden met wat ze willen. Binnen de mate van mogelijk natuurlijk, supergevaarlijke zaken mogen ze achterwege laten. Zo'n RAM is trouwens al serieus op het randje, je zicht rondom is namelijk nihil in zo'n auto.

dvg 16:51
afbeelding van dvg

die gedrochten horen niet thuis op onze wegen,en al zeker niet in onze overvolle steden!

SGV 11:17
afbeelding van SGV

Ik hoop op een Kerstmirakel. Deze Cybertruck lijkt op een lief (en mooi) torretje naast de fossiele pick-ups. Ze wijst de weg vooruit en er zijn enorme technische uitdagingen overwonnen om haar te produceren. E-mobility is er mee gediend zolang ze ingezet wordt voor de functie waarvoor ze ontworpen is. Een elektrische Volkswagen UP en de trein zijn ook prima vervoersmiddelen, maar ik hoop dit mooie monster wél op de Europese wegen te zien en haar voor zakelijk gebruik aan te kunnen schaffen.

suskewiet 19:03
afbeelding van suskewiet

jammer die vingerwijzing naar de fossiele pickup. Als het milieu dan toch zo belangrijk is, koop dan iets wat zo weinig mogelijk grondstoffen gebruikt en zeker geen olifant van 3 ton

John 16:31
afbeelding van John

Ik las vandaag dat deze Cybertruck slechts 1 voedingskabel gebruikt voor de hele auto. Op die manier hebben ze blijkbaar 77% minder kabels nodig. Stel dat je elektrische ramen, een speaker, ... een kortsluiting veroorzaken, werkt je steer-by-wire dan nog?

phil 08:01
afbeelding van phil

Lekker daar (aan de andere kant van de Grote Plas) laten. Überhaupt zouden grote pickups en SUVs eens aan nader onderzoek moeten worden getoetst, qua veiligheid van andere weggebruikers en de milieuaspecten. Bij voorkeur niet meer toestaan in binnensteden.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws