
Nee, Jeep gaat niet plots hyperveilige auto's bouwen met een minimalistisch Zweeds interieur. Wel gaat het nog meer de focus leggen op een hoekig design. Ook al heeft die meer praktische vorm een impact op haar EV's.
Weet je nog toen Volvo's bakstenen op wielen bouwde met hallucinant veel kofferruimte? Wel, die tijden liggen al even achter ons. Al is Jeep er om in de bres te springen. Want laat een kleuter een auto tekenen... en de kans is groot dat je ruwweg het design van een Jeep beet hebt. Al geven we dan niet genoeg krediet aan Daniele Calonaci, de huidige hoofddesigner van Jeep. Want die hoekige vormen, die zijn er bewust. En niet enkel om een "stoer" uiterlijk uit te stralen.
De pest aan de dakkoffer
Calonaci krijgt er namelijk de kriebels van wanneer hij een moderne crossover ziet rondrijden met een dakkoffer. Dat liet hij vallen tegenover Top Gear. Want een crossover met dakkoffer, dat wil zeggen dat de auto simpelweg niet ruim genoeg is. Jeep wil dat nét wel bieden, praktisch laadcomfort. Daardoor zullen Jeeps ook in de toekomst vooral hoekig blijven.

"Misschien verliezen we dan wel een kilometer of twee qua totale range, maar we maken onze klanten wel gelukkig", aldus Calonaci die ook de elektrische Jeep Avenger pende. Of het Amerikaanse merk hiermee een slimme zet doet is maar de vraag, want vorig jaar leverde het merk 1,11 miljoen auto's wereldwijd. Dat is het laagste getal sinds 2014 en 13% minder dan wat het in 2021 aan de man wist te brengen. Vooral in Europa verliest Jeep fors marktaandeel, al hoopt het merk met de Avenger daar verandering in te brengen. Durf er gewoon geen dakkoffer op ploffen...
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 2 dagen geleden