40 jaar Audi Sport: deze vier S- en RS-modellen was je misschien al vergeten

Audi Sport 40 jaar 2023

’t Is feest vandaag bij Audi, want het is dag op dag 40 jaar geleden dat de Duitsers ‘quattro GmbH’ uit de grond stampten. Door de jaren heen veranderde de naam naar ‘Audi Sport GmbH’ maar de dochteronderneming bleef zich bezighouden met de iconische sportievelingen van het merk… Of de minder iconische, zoals deze vier.

Binnen de Audi-rangen staat ‘quattro’ voor meer dan gewoon een auto. Zo is het niet alleen de naam van Audi’s legendarische rallywagen uit de 80’s, maar ook de naam van de dochteronderneming die zich specifiek moest toeleggen op de ontwikkeling van sportieve Audi-modellen. Dat ‘quattro GmbH’ werd op 10 oktober 1983 opgericht — inderdaad: precies 40 jaar geleden — en in 2016 hernoemd tot ‘Audi Sport GmbH’. Door de decennia heen hebben we ontelbare sportieve Audi’s aan hen te danken… Zo veel zelfs, dat de kans groot is dat je er al een paar van vergeten bent.

Audi S2

Audi S2 1990

Zoals deze Audi S2 bijvoorbeeld en nee: dat is geen sportversie van de A2. In de plaats daarvan is dit een Audi 80 met wat extra peper in zijn uitlaatpijp, een beetje zoals de iconische Audi RS2 Avant dat dus was. Het verschil tussen die twee was echter dat de 2.2-liter vijfcilindermotor van die RS2 door Porsche gekieteld werd tot een vermogen van 315 pk, terwijl datzelfde blok het in de standaard S2 hield op hoogstens 230 pk… Maar in de vroege jaren ’90 was zijn 0-naar-100-tijd van minder dan 6 seconden hoe dan ook bloedsnel, en in tegenstelling tot de RS2 Avant kon je deze S2 naast als break ook als coupé en sedan krijgen.

Audi RS 6 sedan

Audi RS 6 Sedan 2002

Over sedans gesproken: zegt iemand tegenwoordig “Audi RS 6”, dan denk je er als vanzelf het suffix “Avant” bij. Zo kan je de RS 6 al twee generaties lang uitsluitend als break krijgen, maar ooit was dat anders. De eerste en tweede Audi RS 6 waren namelijk wel nog als sedan verkrijgbaar, en zeker achteraf gezien is het resultaat in beide gevallen een sleeper van jewelste. Zo beschikte de RS 6 van de eerste generatie over een 4,2-liter biturbo-V8 met 450 pk en steeg het vermogen bij de tweede generatie zelfs tot 580 pk dankzij een 5.0-literblok, terwijl ze eruitzien als brave zakensedans…

Audi RS 4 Cabriolet

Audi RS 4 Cabrio 2005

Liever een RS-model in een nog zeldzamere carrosserievorm? Dan moet je gaan zoeken tussen de RS 4’s van de tweede generatie, want misschien kom je wel thuis met een geluidservaring om de tranen van in de ogen te krijgen. Hoewel de RS 4 in zijn eerste, derde en huidige vierde generatie namelijk enkel als Avant verkrijgbaar was, bood Audi de tweede generatie aan als break, sedan én cabriolet. Om het plaatje helemaal compleet te maken beschikte de RS 4 toen nog over een pittig V8-blok; dezelfde 4.2 als de RS 6 van daarnet maar dan begrensd op 420 pk. Daardoor snelde je naar de 100 km/u in 4,9 seconden… En dat zonder dak.

Audi S1

Audi S1 2014

Daaraan kan het kleinste Audi Sport-model ooit niet tippen, al maakt dat hem niet minder interessant. Zo kreeg iemand bij Audi blijkbaar het idee om de A1 van de eerste generatie op steroïden te zetten, en het resultaat was de Audi S1. Die pompte 231 pk uit zijn 2.0-liter viercilinder benzinemotor en stuurde die vervolgens naar de vier wielen, zoals het een sportieve Audi betaamt. Dat gaf de S1 een 0-naar-100-tijd van 5,8 seconden, maar stiekem was hij daarmee nog niet de snelste productie-A1. Die eer ging naar de A1 quattro die dankzij 256 pk nog een tiende sneller naar de 100 stoof, maar die is al helemaal onvindbaar aangezien Audi er slechts 333 stuks van bouwde.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
David A 21:24
Portrait de David A

Veel plezier gehad met mijn S3 (8l) en mijn S1.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités