Honda's eerste stappen in het moderne EV-land laten zonder twijfel een slecht smaak na. Want de e flopt zo hard aan de kassa, dat het Japanse merk al na drie jaar de Europese stekker trekt uit het guitige compacte elektrokarretje.
Een elektrische auto die op papier over alle capaciteiten beschikte maar toch knijterhard flopte. Dat zal voor eeuwig de beschrijving zijn van de Honda e, de retrotastische compacte EV die in 2020 het levenslicht zag. Hoewel hij de looks, het interieur en de aandrijflijn had, werd hij genekt door een schabouwelijke range en een torenhoog prijskaartje. Waardoor Honda nu een pijnlijke beslissing heeft genomen.
Adieu, Honda e
Het is namelijk over-en-out voor de e in Europa. Niet in het minst omdat de Japanner met zijn prijs van zo'n 34.000 tot 37.000 euro nog onmogelijk kan concurreren met de stortvloed aan nieuwe EV's. Want voor dat geld koop je EV's die een stuk ruimer zijn (denk MG 4 of BYD Dolphin) en een stuk verder geraken dan de realistische 150 km van de e (denk Mini Cooper E).
Of we droevig zijn dat de e nu al op pensioen mag? Ergens wel, want het was een auto die het in zich had om het straatbeeld danig op te fleuren. Alleen was de verkoop zo minimaal, dat de kans groot is dat je de voorbije jaren nog nooit een Honda e in het straatbeeld heb gezien. Honda wil nu revanche nemen met de e:Ny1... een elektrische crossover.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat is zever. 7 km teveel = minstens 60 op je kilometer teller (bij 50). Dan kan je niet meer...
Door John 1 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat van die bordjes die het aanduiden, is ondertussen ook niet meer het geval. Toch hier in de...
Door John 1 uur geleden
Vraag: Welke vergeten auto verdient nieuwe generatie?
Toyota Celica eerste generatie wonder mooi
Door PATRICK DE MAEYER 18 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
Je kan ze allebei bestellen, toch?
Door Strandkonijn 1 dag geleden