Fysieke verkeersagressie neemt toe: waar erger jij je het meeste aan?

Verkeersagressie 2022

Uit een enquête blijkt dat steeds meer automobilisten in België te maken krijgen met fysieke agressie in het verkeer. Om dat euvel uit de wereld te helpen gaat Autofans op zoek naar de sterkste triggers. Waar word jij wel eens boos van in het verkeer?

Het Vias Institute heeft de tweede editie van zijn 'enquête over agressieve en irritante gedragingen in het verkeer' beëindigd, en de resultaten zijn ietwat zorgwekkend. Terwijl verkeersagressie over het algemeen licht afnam, meldden respondenten wel een toename in het aantal fysieke schermutselingen op en naast de weg.

Robbertje vechten

Zo meldde 7% van de 1.000 bevraagden in het voorbije jaar wel eens te maken gekregen te hebben met lichamelijke agressie in een verkeerssituatie; een stijging met 5% ten opzichte van de eerste enquête in 2017. 6,5% geeft daarin ook zelf toe uit de wagen gestapt te zijn om de confrontatie aan te gaan, tegenover slechts 2,5% vechtersbazen vijf jaar geleden. Brussel spant daarin trouwens de kroon, want daar stapt volgens Vias 13% van de bestuurders wel eens uit de auto om de tegenpartij een lesje te leren.

De algemene verkeersagressie kende dan weer een lichte daling. Zo kreeg in het voorbije jaar 54% van de ondervraagde Belgen ermee te maken ten opzichte van 57% in 2017. Je kan dus stellen dat de agressie in het verkeer licht afneemt, maar wanneer het toch voorvalt zijn de uitingen over het algemeen heviger en de gevolgen misschien ook pijnlijker.

Agressie leidt tot ongeval

Het Vias Institute wist daarnaast ook een interessante link aan te tonen tussen verkeersagressie en de kans om in een ongeval betrokken te raken. Zo was volgens hun bevindingen 61% van de bestuurders die agressief gedrag vertonen ook in een ongeval betrokken in de voorbije drie jaar. Bij de bestuurders met een engelengeduld bleef dat aandeel steken op 39%. Reden temeer dus om twee keer na te denken voor je de confrontatie aangaat...

Maar wat zijn dan de grootste oorzaken van al dit automobiele geweld? Vias duidt het middenvakrijden aan als vervelendste factor in het verkeer, met een irritatiegraad van 25%. Op de tweede plaats staat het bumperkleven, waar 14% zich in het afgelopen jaar openlijk aan ergerde. De derde plaats gaat naar gsm-gebruik achter het stuur. Binnen de bebouwde kom ergert 24% zich dan weer aan nalatigheid in het gebruik van de richtingaanwijzers, terwijl 15% klaagt over het blokkeren van een overvol kruispunt.

Ben jij het eens met deze 'irritantste gedragingen' in het verkeer? Waar erger jij je het meeste aan op de weg?

Laatst gepubliceerd

Reacties (32)

Plaats een reactie
this 08:39
afbeelding van this

Met hele grote voorsprong op nummer 1, middenvakplakkers. Echt hatelijk dat hier amper niets tot helemaal niets aan gedaan wordt.
Dan op tweede plaats vrachtwagens die tijdens regen inhalen (bestaat dit verbod eigenlijk wel nog?).
En op derde plaats wielerterroristen die alle regels van voorrang negeren.

Jos D. 17:03
afbeelding van Jos D.

Zolang die middenvakplakkers aan de maximum toegelaten snelheid rijden, heb je geen enkele reden om je daaraan te ergeren.

Inhaalverbod vrachtwagens bij regen gaan ze afschaffen wegens amper controleerbaar en het feit dat hier geen ongevallen door veroorzaakt worden.

this 11:10
afbeelding van this

En wie bepaalt dat zij de maximum toegelaten snelheid rijden? Hebben zij een geijkte snelheidsmeter?

Jos D. 17:52
afbeelding van Jos D.

Dat kun je zelf zien als je een GPS hebt.

this 12:41
afbeelding van this

Ik heb geen toegang tot militaire GPS hoor. Ik gebruik gewoon de commerciële, die er niet altijd 100% op zit.
Trouwens het is niet zonder reden dat middenvaksrijden een overtreding van 2e graad is.

Jos D. 18:10
afbeelding van Jos D.

Een gewone GPS is goed genoeg om dat te kunnen inschatten. Als je daar niet toe in staat bent, kan ik wel begrijpen dat je je er aan ergert. Maar dan ligt het probleem toch ook deels bij jou.

this 08:31
afbeelding van this

Als jouw gps 2km te laag ligt en de mijne 2km te hoog, dan zitten we al met een verschil van 4km/u.
Als jij dan in de midden plakt, terwijl ik mooi de regels volg, dan erger ik mij volledig terecht aan jou hoor.

Walter Dendas 14:01
afbeelding van Walter Dendas

De wegcode bepaalt dat je steeds zo rechts mogelijk moet rijden. Wanneer je op het middenvak rijdt terwijl de rijstrook rechts vrij is, bega je een overtreding. Het gevaar is er dan ook dat als iemand op de rechtse rijstrook sneller rijdt, deze bestuurder helemaal naar de linkse rijstrook moet om de middenvakrijder in te halen (of zelf een overtreding begaan en rechts in te halen)

andre123 09:39
afbeelding van andre123

ja jos,dat klopt helemaal,maar vaak zijn het diegenen die onmiddelijk tussendoor een vrachtwagen komen gevlogen en dan 'parkeren' op het middelste baanvak tegen 105 waar 120 toegelaten is,wie dan wel zoals het hoort na een wagen in te halen terug naar rechts wil wordt gedwongen om te slalommen,met alle gevaarlijke toestanden vandien....de regel is nog altijd uiterst rechts....ik rij ook wel eens middel rijstrook (of helemaal links)bij drukte,maar dan wel tegen de toegelaten snelheid van 120,en ga waar mogelijk RECHTS.
inhaalverbod oncontoleerbaar?heel be hangt vol met camera's maar ja die hebben ze nodig om windplassers en mensen die hun hond laten k... te controleren....
algemeen geweten:de belg is een kampioen in regels interpreteren en toepassen zoals het HEM best uitkomt.

FLP 09:37
afbeelding van FLP

Mensen die nóg trager rijden dan de toegelaten snelheid.
Of nog erger, mensen die een eenvoudig cijfer op een snelheidsbord blijkbaar zelfs niet snappen en dan maar overal een gemiddelde rijden. In een stadscentrum bvb overal 40km/u rijden (ipv in sommige straten 30 en andere 50km/u), en daarbuiten overal 60km/u (ipv op sommige banen 50 en andere 70km/u).
En gewoon ook algemene onbekwaamheid of totaal gebrek aan rijvaardigheid. Een verplichte praktijktest om de 5j zou ongelooflijk veel van deze prutsers, frustraties en vooral ongevallen vermijden. Maar zoiets is uiteraard geen populaire maatregel om te nemen. Dus verzinnen onze politici de ene dwaze regel na de andere om deze zeer eenvoudige oplossing toch maar niet te moeten invoeren.

Nidas Leo 13:22
afbeelding van Nidas Leo

Flup, ik heb een donkerbruin vermoeden dat het vooral de mensen zijn die ongevallen veroorzaken als ze zich mateloos aan anderen ergeren i.p.v. op het verkeer te letten.
Een bord met de aanduiding 70 betekent NIET dat dit de verplicht te rijden snelheid is, wel de MAXIMUM. Trager mag dus en 60km/u kan men dan niet beschouwen als hinderlijk traag.
Uw eerste herhalingsexamen en je bent al gebuisd! ;-)

FLP 14:52
afbeelding van FLP

Ik zeg toch nergens dat dit niet mag? Ik zeg enkel dat dit mij persoonlijk frusteert, en dat is nu net de vraag die gesteld wordt in het artikel. :-p
En euh, waarom zou ik gebuisd worden als ik mij aan de maximum snelheid houd?

KVP 15:01
afbeelding van KVP

Ik vermoed dat iedereen wel weet wat de juiste betekenis van de borden is. 60 km/u op een baan waar 70 km/u is misschien niet hinderlijk traag, maar ik beschouw dat toch ook als "ergerlijk" traag.

Middenvakrijders heb ik mee leren leven, die brengen zelden anderen in gevaar. In mijn lijstje met ergernissen staan meer dingen die (levens)gevaarlijk zijn voor mezelf en anderen:
Als fietser volledig genegeerd worden in het verkeer (door auto's)
Fietsers in het donker zonder lichten of met een amper zichtbaar "excuuslampje" uit ik-zeg-maar-wat het kruidvat.
Wielertoeristen die rondrijden alsof ze zich op een afgezet parcours begeven en alle verkeersregels aan hun laars lappen.
GSM-gebruik

Adriaan 17:08
afbeelding van Adriaan

Mensen die rotsvast overtuigd zijn van hun eigen voorrangsregels, inclusief voorbij steken op tramsporen (waar het duidelijk niet mag) de pas afsnijden en dan tegen mijn auto rijden *true story*. Om dan tegen de politie 3 keer van versie te veranderen... File, het is voor niemand leuk, maar uw frustratie afreageren op zo een manier, nop, geen goed idee...

this 15:56
afbeelding van this

Er is ook nog zoiets als het verkeer niet hinderen. Jammer genoeg voorziet de wetgeving enkel een minimum snelheid op de autosnelweg.
Iemand die 60 rijdt waar je 70 mag is niet problematisch, maar als die chauffeur 50 of trager rijdt begint dit echt wel een serieuze belemmering te worden in het verkeer.
En daardoor veroorzaakt die indirect wel weer ongevallen doordat anderen (terecht) gefrustreerd raken.

Je kan zelfs beboet worden hiervoor. Al is het jammer genoeg een uitzondering met maar 650 boetes per jaar in België.

Maarten 20:50
afbeelding van Maarten

Ivm het trager rijden dan max toegestaan, het is inderdaad hinderlijk wanneer er geen reden is om trager te rijden. Ik merk dat heel wat mensen rustiger (trager) rijden de laatste weken en het raden waarom is niet moelijk in dit geval.

Dat terzijde, kan ik mij er ook aan ergeren als je weet dat de snelheidsaanduiding in de wagen altijd hoger is dan bv op de gps. Als je 60 rijdt op de teller, rijdt de gemiddelde wagen slechts 56 en dan wordt het een groot verschil als je max 70 mag rijden...

Jos D. 17:00
afbeelding van Jos D.

70 is al traag genoeg. Dus probeer het dan ook te rijden of blijf thuis.

Mathieu 08:53
afbeelding van Mathieu

Jos, ik begrijp u niet. In een vorige comment schrijf je dat we ons niet mogen storen aan middenvakrijders als ze juist genoeg rijden = max, maar hier zeg je dat je 70 moet rijden daar waar het mag. Beetje contradictorisch als je het mij vraagt. Ik stoor me ook aan middenvakrijders of ze nu 120rijden of niet. Ik ga altijd naar rechts wanneer ik kan, of ik nu 95 rij of 125. Ook als het laat is en er geen volk op de baan is blijf ik niet in het midden rijden.

Jos D. 17:59
afbeelding van Jos D.

120 km/h is de toegelaten max. snelheid. Dus als je sneller wilt, ben je zelf in overtreding en heb je geen recht van spreken.
Maar ik vind 70km/h idd te traag op de gewone wegen. Er was niks mis met die 90 km/h maar alle redenen om het aantal ongevallen te beperken zijn blijkbaar goed. Alhoewel er geen enkel bewezen verband is tussen die 90 km/h en het aantal slachtoffers. Onze overheid is gewoon te lui om te controleren en dan voeren ze zulke onzinnige maatregelen in.

Het is een kwestie van opvoeding. Duitsers met hun ongelimiteerde snelheidswegen slagen er wel in om zich aan de wettelijke beperkingen te houden. Bij Belgen en dan vooral Vlamingen ligt dat precies nog altijd moeilijk.

UNSTABLE_CARPORT 11:19
afbeelding van UNSTABLE_CARPORT

Mijn grootste ergernissen:
1) bumperklevers: vaak kleven bestuurders ook wanneer ze eigenlijk makkelijk kunnen voorbijsteken
2) bestuurders die zichzelf belangrijker vinden dan anderen en ook op die manier rijden (bumperkleven, afsnijden, geen voorrang verlenen, ...)
3) bestuurders die accelereren wanneer ze worden ingehaald

Vroeger reed ik ook steevast aan de maximum snelheid, maar daar ben ik de laatste jaren van afgestapt. Er zijn te veel plaatsen of situaties waar de maximum snelheid eigenlijk te hoog is, zeker in steden. Bijvoorbeeld: een zone 30 waar het begin en einde van oversteekplaatsen niet zichtbaar zijn door geparkeerde wagens. Ik rij 20 km/u bij het naderen van de oversteekplaats omdat dat veiliger is en ik hierdoor extra tijd heb indien er toch opeens iemand/iets verschijnt.
Termen zoals 'traag' zijn dan ook subjectief. Traag tov de maximumsnelheid: ja. Traag tov de situatie: neen. Indien bestuurders die hun snelheid aanpassen aan de situatie jou frustreren, ben jij het probleem.

John 14:57
afbeelding van John

Ik erger mij het meest aan bumperklevers voor mij ..... oh oeps :-p

Mathieu 12:39
afbeelding van Mathieu

Het begint wel op te vallen dat deze met een zware elektrische wagen zich niet kunnen inhouden om te tonen dat een wagen op fossiele brandstof niet meer mee kan met hen. Zijnde Tesla's, Polestars etc... Als ze dat dan gaan doen op drukke momenten of drukke kruispunten, dan krijg ij daar ook wel het *** van. :-)

Jos D. 18:05
afbeelding van Jos D.

Niets van aantrekken. Lach ze maar eens goed uit als ze voor minstens een half uur aan een laadpaal hangen terwijl jij op 5' getankt hebt. En zeker als je op vakantie gaat.
Het rijbereik van een fossiele motor is nog altijd ongeëvenaard.

this 12:42
afbeelding van this

Ik denk dat ze je gelach niet gaan horen als ze even een koffiepauze pakken, die genoeg is om weer 100'en kilometers verder te kunnen rijden met hun EV.

andre123 09:51
afbeelding van andre123

de vuiligheid die jij met je fossiel verspreid is ook ongeevenaard he jos,vraag maar eens na aan mensen met longproblemen langs een drukke straat......
en dat rijbereik?dat heeft 90% van de gewone man nergens voor nodig,die tanken thuis en gaan geen 5 min aan een pomp staan 5 km van huis.
ik lach met diegenen die die hoop onzin blijven verspreiden.

Edison 18:31
afbeelding van Edison

Ik erger me vooral aan slalommers die geen 200m op hetzelfde rijvak kunnen blijven.
Veel gevaarlijker dan middenvakrijden…

andre123 10:51
afbeelding van andre123

terug naar rechts(waar mogelijk en zinvol) =geen slalommers....
frustratie opgelost.

Jan Sloter 18:46
afbeelding van Jan Sloter

Ik erger mij heel erg aan automobilisten, die plotseling remmen voor een overstekende fietser, terwijl met haaientanden staat aangegeven dat de automobilist voorrang heeft. Vervolgens moet ik ook in de ankers, omdat ik daar niet op reken.

Godfried Van Bouillon 18:06
afbeelding van Godfried Van Bouillon

Jan Sloten, wat moet die automobilist die remt dan doen om u niet te ergeren als een fietser oversteekt?
De fietser overhoop rijden?

this 11:12
afbeelding van this

De fietser niet voorlaten als deze geen voorrang heeft.
Als de fietser al bezig is met oversteken is het te laat natuurlijk, iemand omver rijden doe je niet. Maar als de fietser aanstalten maakt, kan je nog je voorrang nemen zonder daarvoor iemand in gevaar te moeten brengen.

Godfred Van Bouillon 20:27
afbeelding van Godfred Van Bouillon

Mij is geleerd dat een voorrang wordt verleend, niet genomen. ;-)

teodor 16:59
afbeelding van teodor

most annoying are those who are sleeping on the second lane displaying an inconsistent even careless driving, they just jump on the third lane continuing their sleep there( 110-115 km/h) creating a big tale behind ( driving in parallel with the trucks on the second lane ) and after a few minutes they get alive on the second lane accelerating up to 130-140 after they screw everyone by forcing them to speed up over the legal limit, they just fall back in a deep sleep and careless drive. unfortunately they are a lot everyday/everyway
In the same note are those who are driving on the second lane a few kilometers below the speed limit on the cruise control, and if you want to overtake using the third lane you end up in a speed race with an asshole that afterwards disappears somewhere far behind.
Not to mention if you have a van or utilitarian vehicle and they have a stupendous expensive car, no way to make your overtake legally safe ( I'm saying legally safe not easy because legally, is not allowed to accelerate while being taken over)
Another big source of danger and frustrations are those who, despite that all three lanes are slow, they are pushing from behind and from the sides to get on the third lane , making the rest of the participants to speed up and to reduce the distance between the cars in order to not let this pushy assholes to unlawfully and disrespectfully overtaken. This is also a cause of most accidents on the highway.
Those who don't understand the rules about roundabout and the meaning of selection lanes before roundabouts or before splitting of the ways
One of the most dangerous and annoying ''species'' that deserve to be shot in the head without trial, are those who are texting or using phones while driving especially on the highway, I'm putting them above those whom are driving under the influence which also deserve the same ''treatment'' because their judgment is not impaired by substances, still they putting everyone in the same danger , ''consciously''.
Not the last but I will stop here with all of those lazy assholes that , in their noble cause of picking the kids from school, are parking almost inside the building ( I'm exaggerating a bit)
and under the ''protection'' of the 4 warning lights ( which is illegal) , they are leaving their cars in such a way that the walk side is blocked, the crosswalk blocked, putting in danger all other kids and participants and forcing other drivers to break the law or to do dangerous maneuvers ,
Not done yet ( sorry),
Here must be mentioned those who are letting all this happen without finding/doing something efficient but sleeping on the huge success of robbery called parking fee collection made with a lot of weak point that can be exploited in a very perverse way by some ( in most of the cases) highly trained, with strong academic background (just kidding) representatives .
This dose served everyday .....
We all should be more aware about our actions and do something to improve the society
For better times... best wishes to everyone

Uw reactie