Officieel: Alfa Romeo 33 Stradale is supercar met V6… of elektromotoren (2023)

Alfa Romeo 33 Stradale 2023

Alfa Romeo heeft er een modelletje bij, maar dat is niet zomaar een MiTo-opvolger of zelfs een nieuwe Giulia. Deze 33 is namelijk een supercar met zowaar een elektrische variant, en hij geldt als spirituele opvolger van één van de meest iconische auto’s uit Alfa Romeo’s geschiedenis.

Zeg je in Alfa Romeo-rangen ’33’, dan kan je naar één van twee dingen verwijzen. Ofwel heb je het over de ’33’-hatchback van de jaren 80 en 90, een auto met bescheiden boxermotoren en een nog bescheidener aanwezigheid in ons collectieve geheugen. Ofwel heb je het over de ’33 Stradale’, bij zijn lancering in 1967 de snelste straatauto ter wereld en één van de eerste echte ‘supercars’. Raad maar waarnaar deze nieuwe Alfa Romeo 33 verwijst…

Nadruk op rijden

Juist: naar die laatste, en nog geen klein beetje. Zo heeft Alfa Romeo deze nieuwe 33 Stradale samen met carrosseriebouwer Touring Superleggera gebouwd naar het voorbeeld van zijn iconische voorganger. Dat begint al bij die grote koplampen vooraan, die voor de gelegenheid voorzien werden van een uniek lichtsignatuur van LED-streepjes. Daartussen vinden we een sleuf met een indruk van de gewoonlijke Scudetto-grille erin verwerkt. De achterpartij huisvest twee boos kijkende lichtunits in langwerpige kokers, die overlopen in uitstroomopeningen voor de luchthappers. De uit koolstofvezel vervaardigde koets wordt tot slot voorzien van twee van de meest iconische 33 Stradale-kenmerken: vlinderdeuren.

Alfa Romeo 33 Stradale 2023

Die geven toegang tot een cockpit die in twee smaakjes te personaliseren valt: als klassieke ‘Tributo’ of als sportievere ‘Alfa Corse’. Alle 33 Stradali hebben wel één ding gemeen: veel franjes zijn er in het interieur niet. Zo krijgt het stuurwiel zelfs geen knoppen aangezien je het entertainment — aldus Alfa Romeo — uit het rijden moet halen. Je vindt dus wel schakelpedaaltjes achter het stuur, net als twee duidelijke digitale klokken. Op meer schermen hoeven jij en je enige passagier echter niet te rekenen, al kan je vast uren staren naar die in aluminium afgewerkte middenconsole met zowaar een personaliseerbaar serienummer erin gestampt. Daarnaast vind je er ook een reeks lekker klassieke tuimelschakelaartjes en hendeltjes voor de aandrijflijn, maar daar blijft het dus bij.

620 benzine- of 750 elektro-pk's

Die laatsten bedienen normaal gezien een achttrapsautomaat met dubbele koppeling, die op zijn beurt een achter de stoelen gemonteerde 3.0-liter biturbo-V6 ontketent. Die schopt het tot 620 pk en een niet nader genoemd aantal Nm’s koppel, al gokken we dat dat cijfer in de buurt van de 730 zal liggen. Zo hadden we al eerder een vermoeden dat deze Alfa gebruik maakt van de Nettuno-V6 van de Maserati MC20, al houden de Italianen op dat vlak de lippen stijf op elkaar. Hoe dan ook belooft Alfa Romeo dat je met deze 33 Stradale naar de 100 km/u snelt in “minder dan 3 seconden” en dat de topsnelheid een toepasselijke 333 km/u bedraagt… Of toch indien je hem op benzine besteld hebt.

Alfa Romeo 33 Stradale 2023

We zeiden namelijk al dat die hendels “normaal gezien” een achttrapsautomaat bedienen, want kopers konden blijkbaar ook kiezen voor een elektrische variant. Daarover blijft Alfa Romeo redelijk vaag, al verklappen ze wel dat die tot 750 pk produceert en een mooie 450 kilometer rijbereik zou moeten halen. Hoeveel kopers de auto effectief in deze configuratie besteld hebben, geeft Alfa Romeo niet mee. Veel zullen dat er hoe dan ook niet zijn, want de 33 Stradale wordt gebouwd in een oplage van — je raadt het al — 33 stuks. En jawel: die zijn al allemaal uitverkocht.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Usai 14:48
Portrait de Usai

Prachtige wagen een monster op wielen top dat is teminste een alfa romeo

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités