
Na lang wachten heeft Maserati eindelijk zijn nieuwe supersportwagen voorgesteld. De MC20 is geen hypercar zoals de MC12 van weleer, maar wel een pak radicaler dan de gepensioneerde GranTurismo. En vooral: met 630 pk.
Maserati heeft wat geduld moeten oefenen om deze MC20 aan het grote publiek voor te stellen. Hij had er al enkele maanden moeten zijn, maar het coronavirus gooide roet in het eten. Eind dit jaar gaat hij dan eindelijk in productie, de orderboeken zijn vanaf nu geopend.

De MC20 gebruikt een monocoque uit koolstofvezel met de motor centraal achterin. Dat koolstofvezel moet het gewicht beperken: de Maserati laat de naald van de weegschaal stoppen bij 1.500 kilogram. Je ziet trouwens geen openlijk agressief spoilerwerk of gapende koelsleuven op deze MC20: de aerodynamica en de gladheid van het ontwerp primeren. Een discrete achterspoiler zorgt voor de neerwaartse druk, de vlinderdeuren - een primeur op een Maserati trouwens - voor de nodige nieuwsgierige blikken.
Komen we bij de kern van de zaak, dan is dat de V6 centraal achterin. Geen V8 meer, tot spijt van wie het benijdt, maar een volledig door Maserati zelf ontworpen biturbo. Die krijgt de interne benaming ‘Nettuno’ mee, is 3 liter groot en produceert 630 pk en 730 Nm. Een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten stuurt dat vermogen naar de achterwielen. Daardoor, en mede dankzij het beperkte gewicht, haalt deze Maserati MC20 100 km/u in maar liefst 2,9 seconden, terwijl de topsnelheid 325 km/u bedraagt.

Binnenin houdt de MC20 het sober, zonder echt spartaans te zijn. Het dashboard van de tweezitter krijgt twee schermen, een voor het instrumentenpaneel en een voor het infotainment. De middentunnel, met koolstofvezel bekleed, bevat de knop voor de rijmodi en de keuzeknoppen voor de versnellingsbak.

De MC20 is het eerste nieuwe model in een modellenoffensief van Modena. Maserati bevestigde onder meer nog de komst van een nieuwe SUV, die onder de Levante moet postvatten in het gamma. Die krijgt de naam ‘Grecale’ mee.
Recente reacties
Officieel: Mercedes GLA en GLB gaan samen aan de facelift (2023)
Is er ook nieuws rond de EQA en EQB? Daarvan zou de batterij toch eens een serieuze facelift mogen...
Door this 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Dat is de laatste styling trend in de autowereld. Ik vermoed dat dit vooral populair is in Azië.
Door this 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Jakkes. Gelukkig is dit maar een concept model, maar mooi vind ik het alles behalve. Zeker het...
Door Ricardo 1 dag geleden
Kia Concept EV5 geeft voorsmaakje van nieuwe, elektrische SUV (2023)
Is het tegenwoordig een weddenschap tussen automerken om de lichten zo klein mogelijk te maken :-D ?
Door Quin 1 dag geleden