Officieel: facelift geeft Peugeot 208 en E-208 strakkere snuit en meer elektro (2023)

Peugeot E-208 Facelift 2023

Peugeots populairste modelletje gaat onder het mes — en nee: dat is geen SUV. De bescheiden 208 mag namelijk eindelijk meegenieten van de faceliftwind die door het Franse gamma waait, met een nieuw logo en strakkere looks tot gevolg… Maar ook onderhuids blijft niet alles ongemoeid.

Geloof het of niet, maar ondanks alle crossovers en SUV’s die Peugeot in zijn gamma heeft is hun populairste model gewoon een hatchback. Sterker nog, de Peugeot 208 schopte het vorig jaar gewoon tot bestverkochte auto van heel Europa. Reden genoeg dus om extra lang na te denken over zijn facelift want terwijl broertje 2008, vake 508 en nonkels 3008 en 5008 al even geleden aangescherpt werden, bleef het wachten op een verbeterde 208… Tot nu.

Nieuwe leeuw, nieuwe klauwen

Peugeot heeft namelijk het doek getrokken van de gefacelifte 208 — of liever: de gefacelifte E-208. De elektrische variant is namelijk de enige telg die we voorlopig in beeld krijgen, al beloven de verschillen ten opzichte van de versies met verbrandingsmotoren als vanouds miniem te blijven. Zo beschikt de E-208 nog steeds over een grille, al wordt die nu wel versierd met schuine lamelletjes in carrosseriekleur en het nieuwe merklogo. Verder vallen vooral de dagrijlichten op, die de enkele LED-slagtand van voorheen inruilen voor drie verlichte klauwen. Hetzelfde patroon zien we terug in de achterlichten, waar de merknaam in een ander lettertypetje tussen pronkt. Binnenin vind je tegenwoordig in elke 208 een 10-inchscherm met een nieuw besturingssysteem achter, maar verder blijft alles herkenbaar.

Peugeot E-208 Facelift 2023

Ook op motorisch vlak verandert er voor deze E-208 trouwens weinig, maar dat is niet verwonderlijk. Zo trakteerde Peugeot de elektrische hatchback eerder al op een aantal van de vernieuwingen waar platformgenoot Jeep Avenger mee debuteerde, dus reken op een elektromotor met tot 156 pk en 260 Nm koppel. Die haalt zijn stroom uit een accu van 51 kWh, en moet daarmee zo’n 400 kilometer ver geraken. De goedkopere varianten zouden echter nog steeds beschikbaar blijven met de oude elektromotor van 136 pk, gekoppeld aan een iets minder dense accu van 50 kWh groot.

Tussen full en mild hybrid

Dat we geen beeldmateriaal van de reguliere 208 krijgen betekent echter niet dat die verdwijnt, wel integendeel. Peugeot breidt het gamma van zijn hatchback namelijk uit met de komst van twee inmiddels bekende hybridemotorisaties: de Hybrid 100 en de Hybrid 136. In beide gevallen zijn ze gebaseerd op een herwerkte versie van de 1.2-liter driecilinder, die de hulp krijgt van een elektromotortje in zijn zestraps automaat om respectievelijk 100 of 136 pk te produceren. Peugeot schat de winst op zo’n 15% minder verbruik, al moeten deze varianten wel de helft van hun stadskilometers elektrisch kunnen afleggen. Deze motorisatie schommelt met andere woorden ergens tussen de full en de mild hybrid.

Peugeot E-208 Facelift 2023

Daarnaast blijft de 208 ook verkrijgbaar in twee niet-geëlektrificeerde versies. Zo vind je straks nog steeds de PureTech 75 en PureTech 100 in de catalogus met een 1.2-liter benzinemotortje en handgeschakelde versnellingsbakken. Met “straks” bedoelen we dan in november dit jaar, want dan verschijnen de vernieuwde 208 en E-208 bij de dealers. Daar zal je hem dan enkel kunnen bestellen als ‘Active’, ‘Allure’ en ‘GT’, want Peugeot versimpelde zijn uitrustingsniveaus om je keuzestress wat te beperken. Genoeg om de populairste auto van Europa te blijven? We zullen het zien…

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités