Nieuwe basisversie voor BMW XM doet het met minder cilinders (2024)

BMW XM 50e 2024

Allen naar de BMW-boer, want de XM is voortaan een beetje toegankelijker. De über-SUV krijgt namelijk een nieuwe ’50e’-versie die nog steeds over plug-inhybride techniek beschikt, maar de V8 inruilt voor een zescilindermotor. Dat maakt er één van de efficiëntste ///Modellen van… En één van de traagste.

Het is je vast ook niet ontgaan: BMW heeft in één klap elfendertig vernieuwingen voorgesteld. Zo gingen de 4 Reeks en de M4 onder het mes, kreeg de Z4 een nieuwe M40i-versie met achterwielaandrijving én een handbak en mochten we een nieuwe basisversie voor de iX2 verwelkomen: de eDrive20. Dat is echter nog niet alles want ook de BMW XM krijgt een kersverse instapper… En we zijn niet helemaal zeker of die zijn ‘///M’-etje nog wel waard is.

Zelfde looks voor minder geld

Dit is namelijk de XM 50e en zij die een beetje thuis zijn in het gamma van BMW, weten door dat cijfertje al wat te verwachten. Zo is deze nieuwe basis-XM nog steeds een plug-inhybide net als de volwaardige XM of de oppermachtige XM Label Red, maar in tegenstelling tot dat tweetal heeft de 50e geen V8-motor meer. In de plaats daarvan krijgt hij een 3.0-liter zes-in-lijn die op zich 313 pk produceert en die wordt gekoppeld aan dezelfde elektromotor met 197 pk en dezelfde 25,4 kWh-accu, goed voor tot 83 kilometer elektrisch rijbereik. Het resultaat is een XM die zuiniger met zijn brandstof omspringt dan zijn soortgenoten, al moet je daar wel wat van de prestaties voor opgeven.

BMW XM 50e 2024

Zo produceert deze XM 50e hoogstens 476 pk en 700 Nm koppel, waarmee hij de 100 km/u bereikt in 5,1 seconden. Vergelijk je dat met de reguliere XM, dan is dat 0,8 seconden trager en de XM Label Red doet er zelfs 1,3 seconden minder over. Sterker nog: de BMW X5 xDrive50e — zonder ‘///M’ dus — trekt sneller op, en dat met een gelijkaardige aandrijflijn. Waarom zou je deze XM 50e dan kopen? Het antwoord daarop is simpel: voor zijn prijs. Zo vraagt BMW 130.750 euro voor deze basisversie, en dat is bijna 47.000 euro goedkoper dan een XM met V8 en de volle 73.000 euro goedkoper dan een XM Label Red. Geen verkeerde besparing dus voor een auto die er nagenoeg identiek uitziet — want laat ons eerlijk zijn: dat is waarschijnlijk de reden waarom het gros van zijn cliënteel hem koopt, en niét de prestaties.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités