Heb je nog geen bestelbon voor een Bugatti Bolide getekend? Dan kan je het wel schudden want hoewel de auto nog niet in productie is, is hij wel al uitverkocht. Dat neemt echter niet weg dat je samen met ons eens mag binnenkijken in zijn exclusieve interieur, en dat voor de eerste keer ooit.
Geloof het of niet, maar er zijn nog momenten waarop er in de autosector eens goed geluisterd wordt naar de klant. Eén van die momenten wordt vertegenwoordigd door de Bugatti Bolide, een auto die aanvankelijk gewoon bedoeld was als conceptcar om te tonen waar de iconische W16-motor toe in staat is. Wanneer Bugatti de machine echter toonde in 2020, schreeuwde het publiek om een productieversie. Nu goed, dat publiek bestond uit superrijken en ze waren maar met z’n veertigen maar kijk: er werd wel naar geluisterd.
Op maat afgesteld
Zo zit Bugatti momenteel in de laatste ontwikkelingsfase voor zijn Bolide, en daarbij laten ze ons al even binnenkijken in zijn interieur. Daar krijgen we een feest van koolstofvezel en alcantara te zien, dat voor de gelegenheid gedrenkt werd in Bugatti’s karakteristieke felblauw. Dat alcantara bekleedt ook de binnenkant van het X-vormige stuur terwijl daarachter drie compacte schermpjes een instrumentarium vormen in een behuizing uit carbon. In de middenconsole vind je al even eenvoudige knoppen waarvan de onderste, rode exemplaren er zijn om de stroom los te koppelen en de brandblussers te activeren.
De Bolide is dan ook bedoeld als circuitwagen, getuige zijn in het koetswerk geïntegreerde kuipstoelen. Die moet de koper door Bugatti laten aanpassen aan zijn of haar formaat, waarbij er vier verschillende basisinstellingen mogelijk zijn. Gelukkig betekent dat niet noodzakelijk dat slechts één persoon met elke Bolide kan rijden, want het stuur en de pedalen kunnen wel verschoven worden om andere bestuurders een kans te geven… Maar helemaal optimaal zal het dus enkel zijn voor de oorspronkelijke koper.
Uitlaten binnenin?
Over de vier pijpen die uit de middenconsole puilen, valt ook wat te vertellen. Dat zijn namelijk de uitstroomopeningen voor de klimaatregeling en die moeten doen denken aan de uitlaten die op de kont van de Bolide zullen pronken. Wil je meer van dat uiterlijk zien, dan moet je even door de voorruit naar buiten kijken want daar zien we de hypercar ietwat wazig in de pitstraat staan. We weten natuurlijk al langer dat het productiemodel er grotendeels gaat uitzien als de conceptcar.
Bugatti toonde trouwens ook al wat onder die carrosserie schuilt. In een eerdere teaser kregen we namelijk het monocoque-chassis te zien, dat zo sterk is dat een rolkooi voor race-doeleinden niet nodig is. Daarin zit ook de enorme 8.0-liter W16-motor vastgesnoerd, die in dit geval 1.600 pk en 1.600 Nm koppel ophoest. Genoeg om zijn prijs van dik 4 miljoen euro te verantwoorden? Wel voor 40 gelukkigen…
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année