Officieel: Lotus Emeya is 918 pk sterke, elektrische sedan — pardon, “hyper-GT” (2023)

Lotus Emeya 2023

Lotus heeft zijn elektrische sedan klaar, al nemen ze dat woord in Hethel niet graag in de mond. Nee, deze Emeya is volgens hen een “hyper-GT”, en de cijfers verraden meteen waarom. Wat dacht je bijvoorbeeld van 918 pk en een 0-naar-100-tijd van minder dan 2,8 seconden?

We hoeven het je vast niet meer te vertellen, maar het Lotus van vandaag is niet meer het Lotus van weleer. Zo namen de Britten al afscheid van hun iconische lichtgewicht sportwagens én hun verbrandingsmotoren met de Emira, en kijken ze vooruit naar een toekomstvisie vol elektrische krachtpatsers. Die toekomstvisie zagen we al bij de Eletre en die liet er geen twijfel over bestaan dat Lotus het anders gaat aanpakken, want dat was voor het eerst een SUV… Al betekent dat niet dat ze in Hethel geen lage modellen meer gaan ontwikkelen.

55 inch aan HUD

Lotus heeft namelijk pas zijn Emeya onthuld en hoewel ook die zuiver elektrisch is, is het in principe een sedan. Zij die dan meteen terugdenken aan de op de Opel Omega gebaseerde Lotus Omega/Carlton van de 80’s, laten die gedachten echter beter los. De Emeya lijkt namelijk eerder het lijnenspel te volgen van een uitgerokken supercar met zijn scherpe neus, zijn actieve spoiler en zijn schuin aflopende daklijn. De Britten noemen het ding dan ook een elektrische “hyper-GT”, al is dat dan wel een hyper-GT met vier deuren en vermoedelijk geen verkeerde kofferruimte.

Lotus Emeya 2023

Hoeveel ruimte dat is weten we nog niet, maar we mogen wel al eens binnenkijken in het interieur. Daar valt dan ook niet zoveel nieuws te rapen indien je de Eletre al gezien hebt, want de cabine volgt dezelfde designtaal. Reken dus op een stuurwiel en een middenconsole met lekker fysieke knoppen, en een centraal OLED-scherm dat de rest van de functies voor zijn rekening neemt. Lotus belooft bovendien dat het head-updisplay flink wat informatie weergeeft, want het zou maar liefst 55 inch van de voorruit overnemen. Verder krijgt de Emeya een KEF-audiosysteem mee dat voorzien is van noise cancellation — want een elektrische aandrijflijn alleen was nog niet stil genoeg.

Info volgt…

Over de elektrische aandrijflijn gesproken: ook die is op zijn zachtst gezegd het vermelden waard. Zo krijgt de Emeya een elektromotor op elke as, en samen brengen ze 918 pk en 985 Nm koppel naar de vier wielen. Komt je dat bekend voor, dan heb je gelijk: die cijfers zijn identiek aan die van de top-Eletre, de Eletre R. De Emeya staat dan ook op hetzelfde EPA-platform, al heeft zijn lagere profiel blijkbaar wel zijn voordelen voor de prestaties. Zo snelt de elektrische sedan naar de 100 km/u in “minder dan 2,8 seconden” terwijl de SUV daar 2,95 seconden over doet, en nadien gaat de Emeya door tot een top van 256 km/u.

Lotus Emeya 2023

Die snellere acceleratie is niet het enige verschil tussen de Emeya en de Eletre. Zo krijgt de lagere van de twee ook een iets kleinere accu mee, al is die met 102 kWh nog steeds niet verkeerd. Vermoedelijk scheelt dat ook weer een beetje gewicht, al rept Lotus daarover met geen woord. Hetzelfde geldt trouwens voor het rijbereik. We mogen alleen weten dat de EV kan snelladen tot 350 kW, waarmee de laadtoestand van 10 naar 80 procent gaat in amper 18 minuten. Meer informatie volgt volgens Lotus nog later dit jaar, en in de loop van 2024 moet de productie van de Emeya op gang komen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités