Rijtest: Jeep Avenger – de vloek van de COTY (2023)

Test Jeep Avenger 2023

Jeep heeft een primeur beet – of liever: drie primeurs. De Avenger is naast de eerste elektrische Jeep en de eerste uitsluitend voorwielaangedreven Jeep ook de eerste Jeep die met de titel ‘Europese Auto van het Jaar’ gaat lopen. Terecht? Wij zochten het uit.

In januari van dit jaar zat iedereen in Brussel op het puntje van zijn stoel. Dat lag niet alleen aan het gevoel dat we wel eens het laatste Autosalon ooit aan het meemaken konden zijn. Zo was onze Brussels Motor Show ook voor het eerst het toneel van de ‘European Car of the Year’-verkiezing – ‘(E)COTY’ voor de vrienden. De genomineerden? Vijf zuiver elektrische auto’s, een Peugeot met een driecilindertje en een Renault-SUV. Het stond dus in de sterren geschreven dat er een EV ging winnen… Alleen hadden we niet kunnen voorspellen welke EV dat zou zijn.

Te warm gewassen

Plots kwam namelijk de Jeep Avenger als winnaar uit de bus, terwijl wij onze centen eigenlijk hadden gezet op de Kia Niro EV. Aan de buitenkant zie je wel waarom de jury meer gecharmeerd was door de Avenger: waar Kia kiest voor futurisme, lijken de tekenaars bij Jeep simpelweg een mooie auto neergezet te hebben. Zo schreeuwt de snuit helemaal Jeep, met zijn zeven – weliswaar gesloten – grillesegmenten, geven zijn verdoken achterdeurgrepen hem een sportief kantje en zorgen zijn klassieke proporties en donkere bumpers voor een onmiskenbare SUV-uitstraling… Maar dan wel die van een SUV die iets te warm gewassen werd. Met zijn lengte van amper 4,08 meter is de Avenger namelijk best compact.

Test Jeep Avenger 2023

Binnenin hebben ze bij Jeep ook hun best gedaan. Zo wordt het dashboard gedomineerd door een strakke ventilatiestrook die in een koetswerkkleurige behuizing steekt. Daarboven zweeft een infotainmentscherm van 10,25 inch, maar het beste vinden we de knoppenrij eronder: daar vind je alles om de klimaatregeling te bedienen gewoon nog in de vorm van fysieke toetsen. Werk dat allemaal af met een standaard aanwezig digitaal bestuurderdisplay en flink wat opbergruimte, en je beschikt over een meer dan bruikbare cockpit… Je moet er dan wel mee leven dat die opbergruimte zich laat afdekken door een goedkope magnetische iPad-flap. Maar als we daar genoeg over klagen, gooit Jeep dat onding ongetwijfeld buiten bij de facelift.

Kleine accu, groot rijbereik

Het mag dus gezegd worden dat deze Avenger een frisse verschijning is in Jeep-land. Daardoor zou je bijna vergeten dat stiekem niet alles onderhuids even fris is. Zo staat deze auto niet op het nieuwe STLA-platform van moederkloek Stellantis, zoals oorspronkelijk beloofd, maar gewoon op de E-CMP-basis die eigenlijk nog ontwikkeld werd door… PSA. Op technisch vlak heeft de Avenger dus meer gemeen met een schare Peugeots dan met andere Jeeps, en dan specifiek met de Peugeots E-208 en E-2008. Zijn platform is met andere woorden al een vijftal jaar oud, maar dat geldt gelukkig niet voor de componenten die er écht toe doen.

Test Jeep Avenger 2023

De elektrische Avenger kreeg namelijk meteen de gloednieuwe elektromotor van het Stellantis-concern mee. Die produceert met zijn 156 pk en 260 Nm koppel niet alleen 20 pk meer, maar is ook zuiniger is dan het oude exemplaar. Samen met een nieuwe accu met een grotere densiteit moet dat dus leiden tot een relatief groot rijbereik voor zo’n compacte auto. Niet alleen op papier. Zo zagen ook wij de 400 kilometer verschijnen op de boordcomputer van ons testexemplaar, vooral wanneer je van de snelweg af blijft. In de stad haalden we namelijk een gemiddelde van amper 13,8 kWh/100 km. Wetende dat de accu van de Avenger 54 kWh groot is, kom je dan inderdaad in de buurt van de 400 kilometer. Op de snelweg verbruikt de Jeep echter wel zo’n 18 kWh/100 km, dus daar mag je rekenen op ongeveer 300 kilometer rijbereik.

Overklast door zijn bloedverwanten

De Jeep Avenger is dus knap, vlot en zuinig. Maar is dat genoeg om hem te kronen tot beste auto van het jaar? Nee, maar gelukkig zijn dat niet zijn enige troeven. Zo rijdt de auto ook best volwassen voor een relatief compact model, met voldoende stabiliteit op de snelweg en verfijnde demping op slechte wegen… Al kun je hetzelfde zeggen van platformgenoten Peugeot E-208, Peugeot E-2008, DS 3 E-Tense, Citroën ë-C4, Opel Mokka Electric en ga zo maar door. Daar komt echter bij dat ook zij na een resem technische updates stuk voor stuk uitgerust werden met deze nieuwe motor en accu. Het gevolg is dat de modelletjes die nog wat lager zijn dan de Avenger dus een groter rijbereik hebben – want geloof het of niet, SUV-fanaat, maar een hogere auto verbruikt meer.

Test Jeep Avenger 2023

Dat is trouwens niet het enige waarin de Jeep overklast wordt door zijn eigen bloedverwanten. Zo is de Avenger allesbehalve de ruimste van de reeks. Met zijn koffervolume van 355 liter laat hij bijvoorbeeld 79 liter liggen ten opzichte van de Peugeot E-2008 en 25 liter ten opzichte van de Citroën ë-C4. Binnenin voelt de Jeep ook gewoon compact aan, en het feit dat hij op een platform staat dat bedacht is met verbrandingsmotoren in het achterhoofd doet hem op dat vlak geen plezier. Zo ben je alle ruimte onder de ‘motorkap’ hier in de praktijk gewoon kwijt, terwijl de ontwerpers de hele cabine een beetje meer naar voor konden laten beginnen als de Avenger écht op dat zuiver elektrische STLA-platform had gestaan.

Vanaf 27.000 euro… op benzine

De doodsteek voor de COTY-Jeep wordt gegeven door de Fiat 600e, want die nieuwe crossover werd zopas met prijs en al onthuld… En die prijs is lager dan die van de Avenger. De technisch identieke Fiat start namelijk vanaf 36.000 euro terwijl je voor de Jeep 38.500 euro over moet hebben – in elektrische vorm wel te verstaan. Zo kan je de Avenger vanaf 27.000 euro ook bestellen met een 1.2-liter benzinemotortje in het vooronder, maar laat ons duidelijk zijn: dan koop je niét de ‘Europese Auto van het Jaar’. Bij die verkiezing werd namelijk alleen de elektrische versie beoordeeld. Als die er niet was geweest, was de kans nihil geweest dat de Avenger met zijn driepittertje tot COTY werd verkozen.

Test Jeep Avenger 2023

Maar laat ons eerlijk zijn: er was ook helemaal niks mis mee geweest als de Jeep Avenger niét tot ‘Europese Auto van het Jaar’ was verkozen, integendeel. Dan hadden we hem namelijk tenminste gezien voor wat hij is: een knap gelijnde, betaalbare, zuinige elektrische auto. Een die er op een ongrijpbare manier bovendien in slaagt om ons Autofans, ondanks zijn voorwielaandrijving, niet te doen klagen over het feit dat het 'geen echte Jeep' is. Dan hadden we trouwens evenmin geklaagd over het feit dat hij niet op een specifiek EV-platform stond. Want geef toe: het is toch gewoon fijn dat je dit stoere SUV’tje al vanaf 27.000 euro op je oprit kan parkeren? Er is met andere woorden niks mis met de Jeep Avenger… Zolang niemand je probeert wijs te maken dat het de beste auto van het moment is.

Conclusie

De Jeep Avenger gaat gebukt onder de vloek van de COTY. Vanaf het moment dat de auto verkozen werd, lagen de verwachtingen namelijk zo hoog dat hij die onmogelijk kon inlossen... Maar dat wil niet zeggen dat het geen goede auto is. Bovenstaande klachten zijn met andere woorden niet gericht aan Jeep, want zij hebben gewoon een degelijke, aantrekkelijke EV ontwikkeld. Bovenstaande klachten zijn gericht aan de jury van de European Car of the Year: is dit écht de meest innovatieve auto waar we het afgelopen jaar mee kennisgemaakt hebben?

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

156pk

Couple

260 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

voorwiel

Poids

1 536 kg

Vitesse de pointe

150 km/u

Prix de base

€ 38 500.00

0 à 100 km/h

9.00 sec

Coffre min.

355 L

Coffre max.

1 067 L

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
KC 09:23
Portrait de KC

Ik rij sinds oktober in een Avenger en het is, eerlijk gezegd, de slechtste auto die ik ooit heb gereden. Het uiterlijk was voor mij de doorslag. Deze auto lijkt minder op een EV dan andere merken. Auto rijdt goed. Daar houdt het echter mee op. Infotainment liet het bij de eerste update al afweten; crash. Maandenlang met een half werken dashboard gereden. Dealer wist niet hoe dit te verhelpen. Binnenkant portier schijnt kapot te zijn (montagefout). Wacht nog steeds op vervanging. Bijna dagelijks werkt een electronische feature niet; achter klep wil niet automatsich dicht, portieren sluiten in eens tijdens het rijden, etc. Daarnaast kraakt en piept het hele interieur. Inferieure kwaliteit. Mijn advies: niet kopen. Ook niet die van mij die binnenkort waarschijnlijk te koop komt.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités