Deze loodzware caravan heeft géén invloed op het rijbereik van je elektrische auto

Lightship L1 Caravan 2023

We kunnen er moeilijk nog om heen: elektrische auto’s gaan een groot deel van het mooie weer maken de komende jaren. Maar wat dan met je rijbereik als je dat mooie weer wil gaan opzoeken met je geliefde caravan? Met dit exemplaar van het Amerikaanse Lightship hoef je je daar alvast geen zorgen over te maken.

Om te snappen dat het voor een elektrische aandrijflijn geen pretje is om zware ladingen te trekken, moet je maar eens naar EV’s van pakweg een decennium geleden gaan kijken. Toen was het nog nagenoeg onmogelijk om er eentje te vinden waarop je zelfs maar een trekhaak voor een fietsenrek mocht monteren, laat staan om ermee een aanhanger te trekken. Tegenwoordig vind je wel al heel wat modellen met bruikbare sleepvermogens, maar ook dan mag je rekenen op aanzienlijk minder rijbereik uit je aandrijfbatterij… Tenzij, we zeggen maar eens iets, je kan zorgen dat die aanhanger gewoon zichzelf voortbeweegt…

Caravan met Tesla-inspiratie

Dat is namelijk het lumineuze idee dat de Amerikanen van Lightship bedacht hebben. Zo beschikt hun L1 caravan over een eigen elektromotor die in verbinding staat met de twee assen, en zijn stroom haalt uit een accupakket van — hou je vast — 80 kWh. Daarmee moet het ding zijn eigen beweging kunnen verzekeren gedurende zo’n 500 kilometer, zonder dat de verbruiksmeter van de elektrische auto die hem voorttrekt daar ook maar iets van zou mogen merken. Dat is best opmerkelijk voor een aanhanger van ruim 8 meter lang en bijna 3,5 ton zwaar, maar die cijfers zijn ook niet verwonderlijk. De L1 biedt namelijk plaats aan tot zes personen en beschikt over een volwaardige keuken en badkamer.

Lightship L1 Caravan 2023

Eens op zijn bestemming heeft die flinke accu nog een paar voordelen. Zo kan je er meer dan een week op overleven terwijl de zonnepanelen tot 3 kW aan energie blijven opwekken, en is er zelfs de mogelijkheid om je EV vol te tappen met stroom uit de batterij. Het enige dat ons nog niet helemaal duidelijk is, is wat je onderweg moet doen als zowel de accu van je EV als die van je caravan bijgeladen moeten worden. Vermoedelijk moet je dan een heel rijtje snelladers gaan inpalmen om beide tegelijk bij te laden. Hoe dan ook denken we wel dat het goedkomt, want Lightship-oprichter Ben Parker is niet aan zijn proefstuk toe. Voorheen werkte hij namelijk bij Tesla aan de ontwikkeling van de Model 3.

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Nico Jansen 08:36
Portrait de Nico Jansen

Wel weer jammer dat er bijna geen diesel of benzine personen auto te koop is die 3,4 ton mag trekken. Laat staan een elektrische of hybride auto. En dan nog je rijbewijs. Dus onzin projekt

FLP 09:29
Portrait de FLP

In Europa misschien niet. Maar ik denk dat deze vooral voor de Amerikaanse markt is. Dat het daarom een geslaagd project is, wil ik dan weer niet gezegd hebben.

Adriaan 12:34
Portrait de Adriaan

Niet voor niets dat er op de foto een Ford F150 lightning staat :p Die kan in sommige uitvoeringen tot 4.5ton trekken.

Andere 10:20
Portrait de Andere

Zoek een Toyota landcruiser 100 4,2 liter diesel en je kan 3.5 ton trekken en het gaat nog vlot ook, en ze zijn nu in tweedehands spotgoedkoop.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités