Hoe je van een S4 een RS4 maakt in luttele seconden? Zo.

Hoe maakt je van een S4 een RS4 in 5 seconden?

Onze Britse Rock & Roll autojournalist Chris Harris zet de S4 en RS4 tegenover elkaar. Geen eerlijke vergelijking in een dragrace, ware het niet dat hij wat gepland heeft.

De supercharged 3.0 liter V6 van de S4 heeft een goede 330 pk, de 4.2 V8 van de RS4 zit dik in de 400 paarden. Een groter verschil is de prijs, een verschil dat met enkele tienduizenden euro's, niet te verwaarlozen is.

Nu is de vraag of je met een kleine software ingreep het verschil in vermogen kan wegwerken zonder grote kosten te doen. De heren van Revo hebben alvast een ECU-update voor de S4 die in enkele luttele seconden het vermogen van de S4 opkrikt tot +400 pk.

Bekijk even zelf de video en laat jezelf verrassen. Hoewel. Verrassen. Je weet het allicht al. Geniet er gewoon van.

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Techno Patat 18:46
Portrait de Techno Patat

Om die switch te laten werken in een paar secondjes hebben ze wel eerst 2u op de bank staan werken! Apec heeft iets gelijkaardigs (apec-switch), maar ik vraag me wel af hoe goed het is voor je motor om constant te wisselen tussen tuning...

Over het filmpje zelf dan: dat er in turbomotoren veel potentieel zit is geweten, maar dit is wel heel simpel rond de 400pk te krijgen!
Maar een stock S4 heeft ook bijna nooit z'n pk's! Bij BR-performance stond er eens eentje op de bank met 270pk! Dat zijn er 60 te weinig! Als je hem dan kan kietelen naar 380pk kom je niet in de buurt van de 400, maar wel in de buurt van RS4 performance (want hij zal lichter zijn, veel meer en vroeger koppel, ...)!

Yvesw 20:36
Portrait de Yvesw

@Patat: Alles voor den téévéé he :-p Niemand wil kijken naar twee uur gefoefel aan een wagen (om nog maar te zwijgen over de nieuwe uitlaatlijn en nieuwe remmen. Ik schat dan ook +6 uurtjes werken).

Ik denk trouwens wel dat Harris spreekt over "wisselen" en "éénmalig" maar dit gewoon op performance laat staan hoor ;-) De man moet nu eenmaal wat vooruit kunnen in zijn filmwagen... :-p

R3morf3R 13:04
Portrait de R3morf3R

Hi,

de atmosferische 4.2V8 van de oude S4 (354 PK) en de RS4 hadden vroeger bijna altijd minder pk's dan gespecifieerd.
De S4 3.0 TFSI (333 PK, vanaf 2009), die trouwens een compressor-motor is (geen turbo) heeft meestal meer koppel en vermogen dan de officiële specificaties. De meeste liggen rond de 350-360 PK en en rond de 460-470 NM koppel, zonder chiptuning...
Dit is op een Dyno gemeten in derde versnelling.
In vierde versnelling, waar de ratio nog wat beter is (Bijna 1 op 1) liggen de cijfers dikwijls nog wat hoger.
De officiële 333 pk van de S4 3.0 TFSI zijn volgens velen dan ook gemeten aan de (vierwielaangedreven) wielen, en niet op de motor....
Het tunen van die compressor-motor naar 400 PK is dus geen kunst en in veel gevallen ook niet nodig.
Tip: Laat je S4 op een dyno plaatsen bij een andere instantie dan je potentiële tuner en laat hem na de tuning ook nog eens meten bij die andere instantie om te zien wat het verschil is.
De dyno's van sommige tuners zijn nogal optimistisch ingesteld, waarmee ik niet zeg dat het overal zo is.

Greetz,

Remorfer

Carlos 19:43
Portrait de Carlos

Het switchen kan in mijn ogen ook niet goed zijn. Toch niet op regelmatige basis.
Que performance kunnen ze heus tot het niveau van een RS4 komen! Maar of het dan nog gezond is om er kilometers mee te doen, bwaaaa...

Dat de PK's lager zijn dan op papier is altijd al geweest wat ik toch weet van Audi's. Een nieuwe S8 had ooit op een testbank 30-35pk minder dan op papier...
Ben benieuwd als de RS6 'on the road' is of hij ook een vergelijking maakt met een S6.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités