Eerste test: Volkswagen ID.7 (2023)

Volkswagen ID.7 test 2023

De ID.7 is de nieuwste toevoeging aan het elektrische gamma van Volkswagen. Hij brengt frisse technologie met zich mee, samen met een maximaal bereik van 700 kilometer én de verfijning die we zoeken in dit segment.

Laten we eerlijk zijn: tot nu toe hebben de elektrische ID.-modellen van Volkswagen hun doel niet bereikt. De efficiëntie is twijfelachtig, de styling relatief flauw en we vragen ons af of we ooit over de rampzalige ergonomie kunnen praten zonder dat ons bloed gaat koken.

Mea culpa

Het lijkt er echter op dat de oorzaak van de meeste van onze grieven het ongeduld van Volkswagen is. De lancering van de ID.3, ID.4 en ID.5 lijkt er namelijk doorheen gejaagd te zijn, zonder dat de ingenieurs en ontwikkelingsteams de tijd hadden om de laatste details af te stemmen.

Volkswagen ID.7 test 2023

Voor deze nieuwe ID.7 is het een heel ander verhaal. De Duitse teams lijken hun tijd te hebben mogen nemen. Wolfsburg was niet van plan om twee keer dezelfde fout te maken – nu ja, vier keer om precies te zijn.

Technologische opfrisser

Dat merk je dus meteen aan de technologie van deze ID.7. Die introduceert een volledig nieuwe generatie elektromotor die de prestaties verhoogt en de efficiëntie verbetert. Die motor bevindt zich nog steeds op de achteras en produceert 286 pk in plaats van de vorige 204 pk, maar biedt vooral een flinke dosis extra koppel (545 Nm in totaal).

Volkswagen ID.7 test 2023

Volkswagen claimt trots een actieradius van meer dan 700 kilometer. Daar moeten we wel nog even geduld voor hebben want de nieuwe 85 kWh-batterij die dat mogelijk moet maken, komt pas volgend jaar. Voorlopig vind je onder de bodem van de ID.7 Pro dezelfde 77 kWh (netto) als de andere modellen in de Duitse elektrische familie. In combinatie met een verbeterd batterijbeheer heeft het instapmodel van de ID.7 Pro een maximale actieradius van 618 kilometer (WLTP). Ook het opladen is verbeterd: de boordlader heeft nu een vermogen van 11 kW en het maximale snellaadvermogen bedraagt 175 kW. Met andere woorden: de batterij gaat van 10% naar 80% in 28 minuten.

Helemaal ID.

De technologie heeft dus een flinke stap vooruit gezet. Toch volgt de esthetiek van de nieuwe ID.7 hetzelfde lijnenspel als de rest van de familie, want de nieuwkomer moet nog steeds binnen het ID-gamma van Volkswagen passen. We vinden dus dezelfde afgeronde vormen, hetzelfde brilvormige lichtsignatuur en het chromen inzetstuk dat de daklijn benadrukt net als bij de ID.5. Toegegeven: het is een kwestie van smaak maar deze ID.7 oogt eerder ingetogen, om niet te zeggen saai.

Volkswagen ID.7 test 2023

Dit gebrek aan opsmuk komt de aerodynamica van de auto wel ten goede. De teams in Wolfsburg hebben dus vooral gefocust op de stroomlijn van de auto, waardoor hij een luchtweerstandscoëfficiënt heeft van slechts 0.23 – één van de beste in zijn categorie. Voor de rest heeft deze grote berline met een lengte van 4,96 meter een lekker lange wielbasis van 2,97 meter, 20 centimeter langer dan die van de ID.4 en -5.

Kwaliteit erbovenop

Binnenin onderscheidt de ID.7 zich echter van zijn broers en zussen als een meer volwassen product. Veel van de kinderfouten zijn namelijk goedgemaakt: de afwerking is terug op het verwachte niveau, met aangenaam zachte plastics en een onberispelijke assemblage. De ergonomie heeft ook een enorme sprong voorwaarts gemaakt, maar er was ook veel werk aan de winkel. Infotainment is nu beschikbaar via een 15-inch touchscreen en zelfs het beroemde streelstrookje onder het scherm, waarmee het volume en de temperatuur worden geregeld, is nu verlicht!

Volkswagen ID.7 test 2023

Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds aanraakgevoelige knoppen op het stuurwiel en voor de verlichting en moet je het stellen met twee knoppen voor je vier ramen. Kortom, het is beter... maar nog steeds niet ideaal. Voor de rest maakt de ID.7 gebruik van zijn elektrische platform om veel opbergruimte, een zeer goede zitruimte en een grote bagageruimte van 532 liter te bieden. Ja: hij is kleiner dan de Passat maar in de vorm van de ID.7 Tourer krijgt ook deze EV straks een break!

Business Class

Volkswagen heeft dus zijn tijd genomen om de ID.7 te ontwikkelen, en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zo verdient hij niet alleen de titel van ‘vlaggenschip’ van het ID.-gamma, maar ook van het hele Volkswagen-gamma. We waren namelijk ook aangenaam verrast door zijn geluidsisolatie die al helemaal een fluisterstille ervaring van deze EV wist te maken, en van zijn pluchen comfort.

Volkswagen ID.7 test 2023

Dat lag er natuurlijk deels aan dat ons testmodel was uitgerust met de adaptieve ophanging. Zonder een specifieke modus te selecteren – de Comfort-modus is de opstartmodus – filtert de ID.7 de ruwheid van de weg op briljante wijze weg en wiegt hij zijn passagiers door met een zekere gratie te zweven. Wij vinden het best aangenaam, maar het zwevende effect grenst soms aan het cartooneske. In de sportmodus en op bochtige wegen blijft de ID.7 dan weer neutraal, ondanks zijn achterwielaandrijving.

700 échte kilometers?

Aangezien het model met de grote accu pas volgend jaar komt, hebben we voorlopig een ID.7 met de 77 kWh-accu ter hand genomen. Op papier heeft die een actieradius van 618 kilometer met een gemiddeld verbruik van 14,7 kWh/100 km. Bij een mix van rustig en vlot rijden kwam onze test uit op een gemiddelde van 20,1 kWh/100 km. Dat is meer dan we hadden gehoopt, maar tijdens zo’n eerste test moeten we het stroompedaal natuurlijk af en toe ook eens wat dieper indrukken. In de stad lag de dorst van deze grote VW rond de 15,0 kWh/100 km. Met een flexibelere rijstijl zou de actieradius rond de 480 kilometer moeten liggen.

Volkswagen ID.7 test 2023

Vanwege zijn status is de ID.7 echter geen goedkope EV. Met een vanafprijs van 66.340 euro kost hij 10.000 euro meer dan een ID.4 en positioneert hij zich nog boven pakweg de BMW i4, BYD Seal en Polestar 2. Dat gezegd hebbende, biedt hij veel meer binnenruimte en heeft Volkswagen voor de goede orde een zeer royale standaarduitrusting toegevoegd.

Conclusie

Met zijn gerieflijke comfort, degelijke chassis en royale uitrusting laat de nieuwe Volkswagen ID.7 zien wat een comfortabele en verfijnde elektrische sedan inhoudt. Maar bovenal laat hij zien waartoe de teams in Wolfsburg in staat zijn als ze de tijd nemen...

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

286pk

Couple

545 Nm

Transmission

achterwiel

Poids

2 172 kg

Vitesse de pointe

180 km/u

Prix de base

€ 66 340.00

0 à 100 km/h

6.50 sec

Coffre min.

532 L

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités