Eerste test: Fiat 600e (2023)

Fiat 600e rijtest 2023

Na de X'en en L'en van weleer, keert Fiat terug naar de logica van de jaren 1950. Daardoor krijgt de 500e gezelschap van de 600e, een volledig nieuwe crossover in het B-segment... En die combineert zijn mooie snuit met een actieradius van meer dan 400 km.

Grote autoconcerns hebben grote synergieën nodig. De Stellantis-groep is tegenwoordig één van de grootste ter wereld, dus het is niet verwonderlijk dat hun nieuwe producten elkaar achterna lopen... En aangezien Jeep net een gloednieuwe elektrische SUV heeft gekregen, is het nu dus de beurt aan Fiat.

Bedankt Stellantis

De nieuwe Fiat 600e is een kleine revolutie voor het Italiaanse merk. Om te beginnen is het hun eerste elektrische SUV, al is zoiets tegenwoordig niks bijzonders meer. Ten tweede is het ook het eerste Fiat-product dat is gebaseerd op het e-CMP2-familieplatform dat al wordt gebruikt door de Peugeot 2008 en onder andere de Opel Mokka.

Fiat 600e rijtest 2023

Denk echter niet dat Fiat de auto gewoon aan het rebadgen is zoals ze in de jaren ‘80 deden. Nee, het Franse platform is volledig modulair. Zoals je kunt zien, lijkt de nieuwe 600e in niets op de andere B-segment SUV's van Stellantis. Hij heeft zijn eigen stijl... en zijn eigen dosis Italiaanse accenten.

Dolce Vita

Misschien wel het belangrijkste Italiaanse accent is de nieuwe naam. Fiat lijkt zich te hebben gerealiseerd dat niet alles onder de naam '500' kan worden verkocht. De Italianen zijn dan maar terug in hun archieven gaan zoeken en daar hebben ze de naam 600 tevoorschijn gehaald. Destijds was dat letterlijk de grote versie van de 500. Vandaag de dag is dat opnieuw het geval, of toch qua design.

Fiat 600e rijtest 2023

Van vooraf gezien lijkt deze crossover dus wel een 500, maar de 600 is groter – lekker logisch. Met zijn lengte van 4,17 meter is hij zelfs een halve meter langer, terwijl de hoogte en breedte vrijwel identiek zijn. Aan de achterkant zijn er ook overeenkomsten met het model uit de jaren 50. Allereerst in de vorm van de achterklep, daarna in de aparte koplampunits. Bovendien staan er, net als bij alle Fiat-modellen tegenwoordig, geen saaie kleuren in de catalogus. Met andere woorden: geen grijs!

Jeep-Fiat-kruising

Deze groei zorgt uiteraard voor veel meer binnenruimte. De nieuwe 600e zit daardoor comfortabel in het B-segment naast zijn broertjes: de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka Electric. Als je naar het specificatieblad kijkt, is hij zelfs iets groter dan Europese Auto van het Jaar Jeep Avenger. Dat blijkt ook uit het grotere bagageruimtevolume van 360 liter, maar dat is nog steeds minder dan dat van de Peugeot.

Fiat 600e rijtest 2023

Hoewel ze verschillen in formaat en ontwerp, delen de cockpits van de 600 en de Avenger een deel van hun meubilair. Dat geldt bijvoorbeeld voor de middenconsole met zijn vele opbergvakken. Ook hier zit een iPad-achtige hoes overheen, maar alleen op topmodel La Prima. De rest van het dashboard is net zo afgerond als in de 500 en wordt nog steeds gedomineerd door het centrale infotainmentscherm van 10-inch, al werd hier wel het Peugeot/Citroën-infotainmentsysteem ondergebracht. Je ziet ook een tweespaaks stuurwiel en de aantrekkelijke stoelbekleding in stof of (kunst)leer met het Fiat-monogram. Alles wat je aanraakt, blijkt echter gemaakt van hard plastic van matige kwaliteit...

Eerst elektrisch…

De nieuwe Fiat 600 wordt in de eerste plaats gelanceerd als 100% elektrische variant. Deze maakt gebruik van de nieuwste generatie motoren op het e-CMP2-platform. Reken dus op een 156 pk sterke motor op de vooras en een 54 kWh-accu onder de vloer. In tegenstelling tot de andere elektrische auto's van de groep zullen er hier geen minder krachtige versies komen.

Fiat 600e rijtest 2023

In de Italiaan bedraagt de officiële actieradius 409 kilometer (WLTP) voor de instapversie. De topversie doet het iets minder goed vanwege de standaard 18-inch wielen. Samen met deze nieuwe motor en grotere accu is een warmtepomp eveneens standaard, net als de 11 kW-laadfunctie. Snelladen gaat dan weer vrij laag met slechts 100 kW piek, maar dit brengt hem in een half uur van 20% naar 80%.

...Dan hybride

Begin volgend jaar verliest de Fiat 600e zijn '-e' en krijgt hij er het suffix 'Hybrid' bij. Deze versie wordt aangedreven door een 1.2-liter driecilindermotor van Franse origine met 100 pk, bijgestaan door een 21 kW elektromotor in de dual-clutch versnellingsbak. Hoewel Fiat het een hybride noemt, steekt het niet onder stoelen of banken dat het slechts om een milde hybride gaat...

Fiat 600e rijtest 2023

Goed nieuws voor iedereen die de afgelopen jaren in een Fiat heeft gereden: eindelijk is er weer een nieuw product met een neo-retro uitstraling dat... comfortabel is! Terwijl de 500 (benzine), 500X en 500L allemaal te stevig waren, keert deze nieuwe 600 terug naar soepelheid en goed gefilterde vering.

Betaalbaar… voor een EV

Voor de rest is het verschil tussen deze nieuwe Italiaan en zijn rood-wit-blauwe broertjes moeilijk te voelen. De elektromotor is net zo soepel en de regeneratie bij het optillen van de voet is ook identiek – lees: best zwak. Hoewel er dus een B-modus is, kan deze niet worden gekoppeld aan een ‘One Pedal’-rijmodus. Dit heeft echter geen invloed op de actieradius, die dankzij het lage verbruik dicht bij de officiële cijfers ligt. Tijdens onze test bedroeg het gemiddelde 15,2 kWh/100 km; vrijwel identiek aan de WLTP-certificering.

Fiat 600e rijtest 2023

Al met al is deze nieuwe Fiat 600e groter dan een Avenger, comfortabeler dan de oude 500x en schattiger dan de meeste van zijn broers en zussen. Nog belangrijker, het is ook de goedkoopste elektrische auto van het stel, met een vanafprijs van €36.000. Laten we zeggen dat deze prijs de matige afwerking van het interieur rechtvaardigt...

Conclusie

Samenwerken is vaak goed, en dat geldt al helemaal voor Fiat. De nieuwe 600e maakt optimaal gebruik van het gedeelde platform om zich te presenteren als een comfortabele, schattige en zelfs relatief betaalbare elektrische auto.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

156pk

Couple

260 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

voorwiel

Poids

1 520 kg

Vitesse de pointe

150 km/u

Prix de base

€ 36 000.00

0 à 100 km/h

9.00 sec

Coffre min.

360 L

Coffre max.

1 630 L

Rejet de CO2

0 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités