GTI gaat elektrisch: Volkswagen ID. GTI is voorbode van hothatch op stroom (2023)

Volkswagen ID. GTI Concept 2023

Moord en brand, want Volkswagen gaat raken aan het recept van zijn iconische GTI’s. De naam van zijn nieuwste conceptcar bestaat namelijk uit twee delen die we nooit eerder samen te horen kregen: ID. en GTI. Inderdaad: dit wordt een zuiver elektrische hothatch.

Volkswagen investeert volop in elektrificatie, maar dat betekent niet dat het zijn greatest hits straks uit de playlist zwiert. Wel integendeel: topman Thomas Schäfer gaf eerder al te kennen dat ze klinkende namen als ‘Golf’ of ‘GTI’ niet zomaar overboord zullen gooien. Even geleden kregen we alvast een voorsmaakje van hoe ze die laatste naam zouden redden, want verscheen een patentaanvraag voor een nieuw GTI-logo waarin de ‘I’ vervangen was door een blinksemschicht. Dat kan dus maar één ding betekenen…

’I’ van ‘Intelligent’

Inderdaad: maak kennis met de Volkswagen ID. GTI, de eerste elektrische auto die de GTI-naam mag dragen… Of tenminste, de eerste elektrische conceptcar want voluit heet deze hothatch nog ‘ID. GTI Concept’. Het gaat dus nog slechts om een studiemodel, en diep moeten we niet graven om te vinden waar Volkswagen dat studiemodel op gebaseerd heeft. Zo neemt de ID. GTI Concept duidelijk het koetswerk over van de eerder gepresenteerde ID. 2All, al giet die daar wel een sportief in de plaats van een betaalbaar sausje overheen. Reken dus op een lagere bumper met opvallende LED-dagrijlichten, een spoiler op de achterklep, knoerten van velgen en natuurlijk GTI-logo’s op alle hoeken van de carrosserie.

Volkswagen ID. GTI Concept 2023

Binnenin onderscheidt de ID. GTI zich dan weer van de ID. 2All door een set sportstoelen, een vierkantiger stuurtje en een draaiknop met het klassieke golfbalmotiefje in de middenconsole, zoals we dat al vaak zagen op de versnellingspoken van GTI-modellen. Het blijft echter niet bij tastbare verschillen, want volgens Volkswagen kan je de rijervaring aanpassen met bijvoorbeeld gesimuleerde rijgeluiden en zelfs schakelmomenten. Verder kan het head-updisplay een kaart van het circuit tonen waarop je aan het racen bent en je rondetijd projecteren op de voorruit. De ‘I’ in de ‘GTI’-naam heeft met andere woorden een nieuwe betekenis gekregen: ‘Intelligent’.

226 pk op de voorwielen?

‘Injectie’ krijgt de ID. GTI namelijk beslist niet, al geeft Volkswagen nog niet mee wat voor cijfers we precies van deze EV mogen verwachten. We kunnen er echter wel naar raden, want in tegenstelling tot de GTX-modellen zouden de elektrische GTI’s geen vierwielaandrijving gaan krijgen. In de plaats daarvan zou deze ID. GTI het doen met een enkele elektromotor op de voorwielen, die zijn vermogen volgens de fabrikant langs een elektronisch sperdifferentieel afgeeft. Naar dat vermogen kunnen we ook al raden, want Volkswagen verklapte bij de onthulling van de ID. 2All Concept dat diens topversie wel 226 pk zou krijgen. Dat klinkt alvast als een waardig cijfer voor een hothatch van Polo-formaat.

Volkswagen ID. GTI Concept 2023

De ID. GTI zal uiteindelijk dan ook op de markt komen als de sportieve topversie van die ID. 2All, die in productievorm gewoon ‘ID.2’ gaat heten. Die laatste zou omstreeks 2025 gelanceerd worden, dus reken rond 2026 of 2027 op iets als een ‘ID.2 GTI’.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités