Officieel: Tesla Model 3 facelift brengt meer efficiëntie, minder hendels (2023)

Het is de eerste schooldag vandaag, en Tesla heeft zijn huiswerk alvast gemaakt. De Amerikanen laten ons namelijk een grondig vernieuwde Model 3 zien en die vernieuwingen gaan verder dan alleen de looks. Zo wordt de EV er een stukje efficiënter door… Zowel op vlak van verbruik als op vlak van materiaalgebruik.

De Tesla Model 3 mag het dan nooit tot ‘Auto van het Jaar’ geschopt hebben; wat ons betreft is dit één van de belangrijkste auto’s van het afgelopen decennium. Zelfs zes jaar na zijn lancering biedt de Tesla nog steeds één van de beste elektrische aandrijflijnen op de markt en SUV-broertje Model Y mag dan sinds kort wel populairder zijn, maar stiekem leent die zijn complete techniek ook gewoon van de Model 3. Zes jaar is echter een heel leven in autojaren, en genoeg voor sommige constructeurs om aan een nieuwe generatie te beginnen denken… Maar niet voor Tesla.

8 procent betere aero

Zij stellen nu namelijk de facelift van de Model 3 voor, al is die wel zo grondig dat je bijna zou geloven dat de complete auto nieuw is. Kijk maar naar dat front en zeg ons wat daar overblijft van de oude Model 3 — inderdaad: niks. Zo krijgt de elektrische sedan aanzienlijk slankere koplampen, waarin de designers bij wijze van dagrijverlichting een mooie LED-strook verwerkt hebben. Daaronder valt een bumper op die wat minder franjes bevat en de mistlichtjes van voorheen genadeloos buitenwipt. Zelfs de motorkap — pardon — voorklep zou helemaal nieuw zijn, en samen is dat alles goed voor een 8 procent efficiëntere aerodynamica.

Tesla Model 3 Facelift 2023

Daar zijn de Tesla-tekenaars echter niet gestopt, kijk maar naar die achterkant… En kijk nog eens, want daar zijn de wijzigingen iets subtieler. Zo behouden de achterlichten wel hun gewoonlijke C-signatuur, maar die werd uitgehold zodat het plaatwerk van de achterklep nu tot in de units doorloopt. Dat betekent meteen ook dat die lampen niet meer uit twee delen bestaan, waardoor plots de complete verlichting mee met de klep omhoog beweegt. Om te vermijden dat je de Model 3 dan in het donker niet meer zou zien staan met de koffer open, monteert Tesla petieterige LED-lichtjes onderin de nieuwe diffuser. Als pronkstuk moet het Tesla-logo wijken voor de volledig uitgespelde merknaam, en zo is de Model 3 weer helemaal mee met zijn tijd.

Schakelen op het scherm

Dat geldt ook binnenin, al is het daar stiekem niet allemaal goed nieuws. Zo steekt het complete dashboard in het nieuw en nee: daarbij heeft Tesla niet meer knoppen dan voorheen toegevoegd. Alles gebeurt dus nog steeds langs dat 15,4 inch grote, centraal gemonteerde aanraakscherm maar ondanks het feit dat diens afmetingen identiek blijven, gaat het hier wel om een helderder en responsiever display. Dat is mooi meegenomen, want voortaan moet je er ook de aandrijflijn mee bedienen. Tesla gooit de oude bedieningshendel namelijk van de stuurkolom en vervangt die door een slider op het scherm, en hetzelfde gebeurt Plaid-gewijs met de hendel voor de richtingaanwijzers. Die bedien je nu langs knopjes op het stuurwiel, die tijdens het rijden natuurlijk lekker verwarrend meedraaien zodat je steevast naar de verkeerde richting zal pinken.

Tesla Model 3 Facelift 2023

Gelukkig zijn er ook positiefjes te bekennen in het interieur, te beginnen met het design. Voorheen kon je Tesla er namelijk van betichten de grenzen tussen minimalisme en ronduit goedkope afwerking af te tasten maar nu niet meer, want de Tesla Model 3 krijgt voor het eerst sfeerverlichting! Die bestaat uit een mooie LED-strook die zelfs achteraan doorloopt… En over achteraan gesproken: daar moeten je passagiers voortaan niet meer bij de voorste inzittenden smeken om hun stoelverwarming of ventilatie te veranderen. De Model 3 krijgt namelijk een tweede schermpje mee waarop ze de klimaatregeling kunnen bedienen, audio kunnen kiezen en zelfs filmpjes kunnen afspelen.

Eerst Europa, dan Amerika

Inmiddels hebben we vier paragrafen volgestampt met informatie over het design en de ergonomie, maar over één iets hebben we het nog niet gehad: de aandrijflijnen. Daar is ook een reden voor, want op dat vlak verandert Tesla nagenoeg niks. Zo mag je nog steeds rekenen op een RWD-basisversie met achterwielaandrijving en een Long Range met twee elektromotoren. Die laatste sprint naar de 100 km/u in 4,4 seconden, en op een vernieuwing voor de snellere Performance-versie is het nog even wachten. Ondanks dat alles bij het oude blijft, groeit het rijbereik echter wel aanzienlijk dankzij de betere aerodynamica. Reken bijvoorbeeld op hoogstens 554 kilometer voor de RWD, terwijl de Long Range het tot wel 678 kilometer schopt.

Tesla Model 3 Facelift 2023

Prijzen hebben we ook al, want de vernieuwde Model 3 staat gewoon meteen in de Belgische configurator. Daar betaal je 45.970 euro voor een RWD en 53.970 euro voor een Long Range. Ben je er snel bij, dan mag je nieuwe Model 3 naar verluidt al in oktober kennismaken met je wallbox. Tesla pakt het voor de leveringen van het gefacelifte model namelijk even omgekeerd aan, en brengt de eerste exemplaren naar Europa terwijl de Noord-Amerikaanse thuismarkt pas later bediend wordt… Nou, dankjewel.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Wim 16:31
Portrait de Wim

wel een verbetering, maar nog minder knoppen :s

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités