Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Tien jaar geleden floreerde het segment als nooit tevoren, maar anno 2023 is de hot hatch in het B-segment zo goed als uitgestorven. Ook bij Skoda. Neemt de Monte Carlo-uitvoering van de huidige Fabia de spirituele fakkel over van de Fabia RS van weleer?

De Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S., Seat Ibiza SC Cupra, Citroën DS3 Racing – herinner je je die nog? - Opel Corsa OPC, Skoda Fabia RS,… de lijst hot hatches in het B-segment die op het autokerkhof begraven liggen is langer dan die van de overblijvers. De Ford Fiesta ST staat op het punt te verdwijnen, de Volkswagen Polo GTI blijft overeind, en ook de Suzuki Swift Sport staat nog steeds in de catalogus. O ja, tel er nog de Mini John Cooper Works bij en het lijstje zal zowat compleet zijn.

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Zwarte tinten

Toen Skoda in 2021 het doek van zijn nieuwe Fabia haalde, lieten de Tsjechen meteen duidelijk verstaan dat er ook van deze vierde generatie geen sportieve RS meer zou komen, net als dat bij de vorige generatie het geval was. Kijk je rond bij de stalgenoten binnen de Volkswagen-groep die het MQB A0-platform gebruiken, dan is de Volkswagen Polo GTI de enige die zich nog duidelijk als hot hatch profileert. Seat heeft zijn Ibiza – vooralsnog – niet bij Cupra ondergebracht. Audi biedt in zijn A1 dezelfde 207 pk sterke 2.0-viercilinder aan als in de Polo GTI, maar gaat niet verder dan een S Line-aankleding.

En Skoda? Dat introduceert op zijn VAB-gezinswagen van het jaar opnieuw een Monte Carlo-aankleding, net als bij de vorige Fabia een verwijzing naar de Tsjechische rallyavonturen. Dat levert deze huidige Fabia zwarte accenten in het koetswerk op, met spiegelkappen, de grille en de belettering in de donkerste tint. De bumpers en zijschorten mogen eveneens een tikje sportiever, net als het aanbod aan lichtmetaal in maten 16 tot 18 duim.

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Koolstofvezelsuggestie

In het interieur weet Skoda eveneens een sportieve sfeer te creëren, onder meer met sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun die prima steun bieden, een driespakig lederen sportstuur, zwarte hemelbekleding en rode accenten. Heel wat rode accenten. Ze duiken op in de deurpanelen, lopen over de hele breedte van het dashboard en omranden de versnellingspook.

De inzetstukken op het dashboard suggereren koolstofvezel, maar zijn het uiteraard niet. Al helpen ze wel als sportieve kers op de taart. Waar wij echt blij van worden: de Fabia volgt de Octavia niet met irritante streelstrookjes, maar houdt het op klassieke knoppen voor de klimaatregeling. Heerlijk.

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Van B-segment tot D-segment

Opvallend onder de motorkap: de Monte Carlo-uitvoering betekent niet dat je automatisch voor de krachtigste motor in de Fabia kiest. De sportieve aankleding is evengoed combineerbaar met de 1.0 TSI-driecilinder van 95 pk of de versie met 110 pk. Maar wil je de krachtigste benzinemotor uit het Fabia-gamma, de 1.5 TSI van 150 pk, dan kun je niet om deze Monte Carlo-uitvoering heen, of om de DSG7-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Die 1.5 TSI van 150 pk hoeven we je wellicht niet meer voor te stellen: hij wordt in heel wat producten uit de Volkswagen-groep gebruikt, van B-segment tot D-segment. In deze Tsjechische B-segmenter gaat er niet alleen 150 pk, maar ook nog 250 Nm naar de voorwielen via die DSG-versnellingsbak met zeven verzetten. De sprint naar 100 km/u rondt de Skoda Fabia Monte Carlo daardoor in 8,0 seconden, de topsnelheid ligt op 225 km/u.

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Meningen lopen uiteen

De 1.5 TSI weet zich ook in deze Fabia te bewijzen als een veelzijdige alleskunner. Hij is gewillig en zet zijn koppel maximaal in als je in de rustigere rijmodi blijft, terwijl hij daarbij af en toe de helft van zijn cilinders uitschakelt om het verbruik te beperken. Switch je naar de Sport-rijmodus, dan wordt de vierpitter enthousiaster, weten de voorwielen op nat wegdek niet altijd weg met het koppel in eerste versnelling, en stijgt het verbruik.

Het enige jammere is de DSG-versnellingsbak. Die werkt in de meeste omstandigheden gelukkig prima samen met de vierpitter, maar toont vooral dat deze Monte Carlo-uitvoering de spirit van een echte hot hatch ontbeert als je het tempo de hoogte injaagt. Je moet bijvoorbeeld bijbetalen voor schakelpeddels achter het stuur, of de pook zelf naar voren of achteren tikken om respectievelijk op- of terug te schakelen. Wat ons betreft druist dat in tegen de logica, maar we weten dat de meningen daarover uiteenlopen.

En dan is er nog de rest van de ophanging. Die maakt van deze Fabia een aangename stadswagen en prima comfortabele metgezel in dagelijks verkeer, maar kreeg van de Tsjechen geen specifieke behandeling om ze sportiever af te stellen. Voor een sportophanging ben je bijvoorbeeld aangewezen op de optielijst, krachtigere remmen krijgt de Monte Carlo niet.

Rijtest: Skoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo (2023)

Prijs

Hoeveel de Tsjechen vragen voor hun sportieve aankleding? 24.855 euro als je je Monte Carlo koppelt aan de basisbenzine, de 1.0 TSI-driecilinder van 95 pk. Ga je zoals ons voor de 1.5 TSI van 150 pk, dan ben je 29.250 euro kwijt. Weet wel dat je dan de krachtigste motor vooral paart met visuele opsmuk: je moet bijvoorbeeld no bijbetalen voor automatische airco, navigatie of een achteruitrijcamera. In die prijscategorie rijdt Suzuki zijn Swift Sport ook buiten (28.999 euro), terwijl je voor 32.990 euro bij Ford een krachtigere Fiesta ST kunt scoren. De Mini Cooper S kost je 33.550 euro.

Conclusie

Nee, noem de Skoda Fabia Monte Carlo vooral geen hot hatch. Hij geeft de looks van Skoda’s praktische en veelzijdige stadswagen wel een dynamisch kantje, maar biedt verder geen dynamische meerwaarde. Tenzij je voor de polyvalente 1.5 TSI-benzinemotor van 150 pk wil gaan, dan is de Monte Carlo-uitvoering je enige optie.

Specificaties

Motor

1.5 turbobenzine, vier-in-lijn

Puissance

150pk

Couple

250 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Transmission

voorwiel

Vitesse de pointe

225 km/u

Prix de base

€ 29 250.00

0 à 100 km/h

8.00 sec

Gemiddeld testverbruik

7.40 L/100km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités