DS 9 wordt weer een beetje chiquer na modeljaarupdate (2023)

DS 9 Esprit de Voyage 2023

Bij het zien van de gemiddelde DS 9 denk je waarschijnlijk niet meteen dat het ding er armzalig uitziet, maar het kan altijd beter. Daarom trakteert DS zijn sedan nu op een kleine update, die naast moderner infotainment ook een paar chiquere versies toevoegt. Maak kennis met de DS 9 Opéra, en de DS 9 Esprit de Voyage.

Denk je aan premiumsedans in het E-segment, dan schieten waarschijnlijk vooral de BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 je te binnen. Daar probeert DS al sinds 2020 iets aan te doen, want toen introduceerden de Fransen de DS 9. Die greep terug naar de Citroën DS van weleer met een elegante vorm, een piekfijn interieur en natuurlijk een complete stortvloed aan chroom, maar het kan nooit chic genoeg zijn. Daarom neemt DS zijn 9 nu onder handen voor modeljaar 2023, met extra exclusiviteit tot gevolg.

Chic of chiquer

Zo pakt het merk uit met een nagelnieuwe topversie voor de DS 9: de Opéra. Die plaatst zich nog boven de Rivoli+, en overlaadt de sedan natuurlijk met heel wat voorheen optionele uitrusting. Reken bijvoorbeeld standaard op de ‘active scan suspension’, een adaptieve ophanging die oneffenheden in het wegdek voorspelt aan de hand van een camera in het front. Daarnaast krijg je ook een Focal-geluidssysteem, semi-autonome rijhulp en een ‘night vision’-systeem om te vermijden dat je ’s nachts een paar piétons platrijdt. Binnenin word je dan weer verwend door met leer beklede, verwarmbare massagestoelen maar stiekem is dit daarmee nog niet de exclusiefste DS 9 die je kan bestellen. Zo voegt de constructeur nu ook een Esprit de Voyage-variant toe, die net als bij de DS 4 en DS 7 moet doen denken aan verre reizen dankzij unieke kleurtjes en bekledingen.

DS 9 Esprit de Voyage 2023

Ook als je voor een pauperversie van de DS 9 kiest, zou je echter verandering moeten merken. Zo monteren de Fransen voortaan het nieuwe IRIS-infotainmentsysteem in de berline, dat niet alleen het 12-inch aanraakscherm personaliseerbaar maakt maar ook de lay-out van het digitale bestuurdersdisplay verandert. Het systeem werkt ook samen met een app waarin je bijvoorbeeld het opladen van de accu kan plannen want interdaad: iedere DS 9 is nog steeds een plug-inhybride. Op dat vlak verandert er niks, en krijg je dus de keuze uit de voorwielaangedreven E-Tense 250 of de vierwielaangedreven, 360 pk sterke E-Tense 360. Die eerste kost minstens 62.050 euro en voor die laatste betaal je 75.400 euro.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités