Rijtest: Volvo XC40 Recharge Single Motor (2022)

Volvo XC40 Recharge Singe Motor (2022)

Volvo's XC40 Recharge is ons niet onbekend, maar de Zweden trakteerden hun eerste elektrische auto even geleden op een nieuwe instapversie. Die laat één elektromotor liggen, en moet het ook met een kleinere accu stellen. Reden genoeg om er nog eens met de compacte SUV op uit te trekken!

Wanneer Volvo met zijn eerste zuiver elektrische model op de proppen kwam in 2019, merkte de kenner al snel iets interessants op aan diens specificaties. Met 408 pk verspreid over twee elektromotoren en 78 kWh aan accucapaciteit pronkte die ‘XC40 Recharge P8 AWD’, zoals die toen voluit heette, met precies dezelfde cijfers als concerngenoot Polestar 2. Moederhuis Geely plaatste beide EV’s dan ook op hetzelfde platform, dus je kunt je al voorstellen wat er gebeurde zodra er even later een Polestar 2 met slechts één elektromotor op de markt verscheen. Inderdaad: dit is de Volvo XC40 Recharge Single Motor.

Uit een rots gehouwen

“Geen gepruts met ‘P-dit’ of ‘zoveel-WD’ meer,” horen we je al denken? Inderdaad: Volvo maakt van de lancering van het instapmodel gebruik om de naamgeving van de EV enigszins te stroomlijnen, waardoor het onderscheid tussen de basis- en de topversie simpelweg gemaakt wordt door het aantal elektromotoren te vermelden. Het is al verwarrend genoeg om zowel de PHEV’s als de EV’s ‘Recharge’ te noemen, of zoiets moeten ze in Zweden gedacht hebben. Verder valt de elektrische versie enkel van zijn verbrandingsbroertjes te onderscheiden door de gesloten grille, al zit er in de komende maanden wel een facelift in de pijplijn. Daardoor krijgen de Recharge-modellen precies het neusje dat we eerder al zagen op de Volvo C40 Recharge. Die deelt trouwens ook zijn complete aandrijflijnen met deze XC40, en dus met de Polestar 2, maar staat wel als afzonderlijk model in de catalogus. Volg je nog?

Volvo XC40 Recharge Singe Motor (2022)

Ook binnenin deze EV blijft alles vertrouwd, of toch indien je al een reguliere XC40 van dichtbij gezien hebt. Het interieur is dus lekker minimalistisch met dank aan een groot, verticaal georiënteerd aanraakscherm en betrekkelijk weinig fysieke toetsen. Dat moet het infotainmentsysteem, dat door de techneuten van Google ontworpen werd, dan goedmaken in gebruiksgemak. Bovendien werd de rest van de cabine rustgevend vormgegeven met veel rechte lijnen en afgeronde hoeken, waardoor het zowat rechtstreeks uit een Scandinavische rots gehouwen lijkt. Die rots bevatte hier en daar wel een reepje goedkoop plastic, maar ze moeten toch ergens op besparen.

Vaarwel, Twin Motor

Op de aandrijflijn lijkt alleszins helemaal niet beknibbeld te zijn. Zo was het eenvoudig – en misschien ook voldoende – geweest om simpelweg de achterste elektromotor uit een Twin Motor-versie te knippen, maar de Zweden zijn iets verder gegaan dan dat. Waar iedere elektromotor in zo’n top-XC40 namelijk 204 pk produceert, haalt deze Single Motor-versie 231 pk en 330 Nm koppel uit zijn enkele motor voorin. Daarnaast werd de accu van gewoonlijk 78 kWh vervangen door een exemplaar van 69 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 425 kilometer volgens de WLTP-cyclus – amper 11 kilometer minder dan de XC40 Recharge Twin Motor. De snellaadcapaciteit blijft trouwens wel overeind met 150 kW.

Volvo XC40 Recharge Singe Motor (2022)

Die twee laatste puntjes geven al weer waar we hiermee naartoe gaan, want stiekem snap je tijdens het rijden met zo’n XC40 Recharge Single Motor niet waarom iemand nog 10.000 van zijn of haar zuurverdiende euro’s méér zou uitgeven voor een XC40 Recharge Twin Motor. Het rijbereik is in de praktijk namelijk zo goed als identiek en wanneer je accu toch leeg is, is de goedkopere sneller terug opgeladen. Bovendien zijn die 231 paarden op de vooras voldoende voor een 0-naar-100-sprint van amper 7,4 seconden, en stiekem is zelfs dat al sneller dan je eigenlijk met deze auto zou willen accelereren. Nog redenen nodig? Geen probleem: door slechts één elektromotor en een kleinere accu te monteren, wist Volvo 158 kilogram van het totaalgewicht te kappen. Dat zou je dan weer moeten merken aan het verbruik.

Kont-activatie

En merken doe je dat zeker, maar misschien niet in de mate die je zou verwachten. Zo geeft de weegschaal nog steeds 2.030 kilogram aan wanneer je XC40 Single Motor erop klautert, allemaal gewicht dat deze auto te danken heeft aan het feit dat zijn platform niet specifiek voor EV’s ontwikkeld werd. Daardoor verbruikten wij bij rustig rijgedrag over een variatie aan snel- en binnenwegen gemiddeld 21,8 kWh/100 km. Dat is nog steeds hoog voor een relatief compacte EV, en de realistische actieradius beperkte zich daardoor tot zo’n 310 kilometer. Dat is trouwens niet het enige nadeel van al die kilo’s: ook de demping van de auto kreunt eronder, want die voelt wat te stug voor een comfortabel bedoelde SUV.

Volvo XC40 Recharge Singe Motor (2022)

Gelukkig is deze Volvo verder wel een fijne levensgezel, met achterin nog steeds 419 liter aan koffervolume en zelfs een frunk van 31 liter onder de voormalige motorkap. Nog een eervolle vermelding gaat naar het infotainmentsysteem van Android Automotive. Het laat zich vrijwel even vlot bedienen als de gemiddelde smartphone, waardoor we in dit geval eens niet zullen klagen over het gebrek aan fysieke toetsen. Oké, misschien toch even: een koppel draaiknoppen voor de klimaatregeling was geen overbodige luxe geweest. Zelfs de bestuurdersstoel is trouwens aanraakgevoelig, want zodra die contact maakt met je achterwerk komt de aandrijflijn tot leven. Dat is best handig, of toch eens je afleert om na het instappen toch nog op het plastic rondelletje te drukken waar de startknop anders zou zitten.

10.000 euro korting

Over naar het grootste verkoopargument van deze Single Motor-versie, want dat is zijn prijs. Terwijl je voor een Twin Motor-versie namelijk nog 58.295 euro over moet hebben, krijg je deze Single Motor vanaf 48.900 euro – bijna 10.000 euro minder. Dat dankt hij niet alleen aan de onderhuidse toegevingen, maar ook aan de uitrustingsniveaus. Zo kan je een Single Motor in basisniveau ‘Core’ bestellen, terwijl de tweemotorige variant pas vanaf de ‘Plus’-versie verkrijgbaar is. Zo’n ‘Core’ is daarmee ook niet slecht uitgerust met bijvoorbeeld cruise control, parkeersensoren en -camera’s, licht- en regensensoren en alle infotainment. Je mist dan echter wel de adaptieve cruise control, de verwarmde voorzetels, het verwarmde stuurwiel en de warmtepomp die je standaard op een ‘Plus’ – en dus op een Twin Motor – meekrijgt.

Conclusie

De Volvo XC40 Recharge Single Motor moet het stellen met een krachtbron minder en een kleinere accu, en in de praktijk heb je daar maar weinig last van. Combineer dat met de véél lagere instapprijs, en deze Volvo loopt het risico om zijn duurdere broertje overbodig te maken. Dat neemt niet weg dat de XC40 Recharge ook als Single Motor worstelt met een hoog gewicht en dito verbruik, maar eens je daarmee leert leven valt er maar weinig te klagen.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

231pk

Couple

330 Nm

Overbrenging

Automaat (vaste verhouding)

Transmission

voorwiel

Poids

2 030 kg

Prix de base

€ 48 900.00

0 à 100 km/h

7.40 sec

Coffre min.

419 L

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
John 10:00
Portrait de John

Net even in de configurator gaan kijken: bij de Core versie heb je de optie "winterpack" voor 1000 Eur waar de warmtepomp inzit. Je hoeft dus niet voor het "Plus" uitvoeringsniveau te kiezen (+3500 Eur). Samen met metaalkleur komt de prijs dan uit op 50.795 Eur. Ik heb wel interesse mochten ze er nog een soldenkorting op geven van pakweg een 50%? :-p

Wim 18:01
Portrait de Wim

korting op EVs, lol ;)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités