
Na zowat een jaar wachten is het eindelijk zover: Honda heeft het doek getrokken van zijn gloednieuwe Civic Type R. De hothatch pronkt daarbij met een ontwerp dat vooral verrast in zijn volwassenheid, maar dat betekent niet dat de rijervaring minder gestoord zou worden… Wel integendeel.
Wanneer Honda inmiddels meer dan een jaar geleden zijn nieuwe Civic voorstelde, was het stiekem zowat de eerste gedachte die in ons opkwam: krijgen we terug een Type R, alstublieft? Het duurde niet lang voor we daarvan bevestiging kregen, want in de maanden die daarop volgden stuurde Honda teaser na teaser de wereld in. Nu is het doek eindelijk van de nieuwe Civic Type R gegaan en is het finaal gedaan met het geplaag… Of niet?
Sterker… maar hoe sterk?
Hoewel de Japanners namelijk al een aantal details vrijgeven over de aandrijflijn van de nieuwe hothatch, wordt er over precieze pk’s met geen woord gerept. Ze beloven echter wel dat dit de krachtigste Type R ooit wordt, dus reken er alvast op dat hij meer dan de 320 pk van zijn voorganger op de rollenbank loslaat. Dat bereikt de nieuwe Type R niet door middel van elektrificatie, maar wel dankzij een nieuwe, efficiëntere turbolader die compacter is maar toch meer schoepen op zijn propeller krijgt. Verder gaat het echter om een doorontwikkeling van de 2.0-liter VTEC-benzinemotor van de uitgaande Civic Type R, beroemd en berucht onder de motorcode ‘17YM’.

Daarnaast weten we ook al dat deze nieuwe hothatch al zijn vermogen naar de voorwielen stuurt, zoals elke Civic Type R in de inmiddels 25-jarige geschiedenis van het model. Dat doet hij langs een al even pure, handgeschakelde zesversnellingsbak die voor de gelegenheid wel voorzien wordt van rev-match-technologie om de schakelovergangen op het circuit lekker vloeiend te houden — ook als je zelf niet kunt heel-and-toe’en. Daar zou deze nieuwe Type R trouwens niet mogen teleurstellen, want eerder liet Honda al weten dat de auto het voorwielaangedreven record op het Suzuka-circuit op zijn naam wist te zetten.
Minimalistische Type R?
Los daarvan weten we nog weinig concreets over zijn prestaties, dus het enige dat we momenteel kunnen doen met deze nieuwe Civic Type R is ernaar kijken. Wat daarbij meteen opvalt, is dat de hothatch zijn sportieve pretenties een stukje minder luid in je gezicht schreeuwt dan voorheen. Zo is de voorbumper, met zijn enkele luchthappers aan de uiteinden, zelfs minimalistischer dan die van de reguliere Civic en hoewel er nog steeds een flinke spoiler op de kont prijkt, is die aanzienlijk subtieler dan de meerkleurige kolossen van voorgaande generaties. De drie centrale uitlaten in de diffuser geven natuurlijk al snel weg dat het hier om zwaar geschut gaat.

We mogen de nieuwe Civic Type R begin volgend jaar bij de lokale Honda-dealer verwachten, en tegen dan weten we hopelijk ook welk vermogen zijn verbeterde motorblok weet te produceren en hoeveel we hiervoor moeten betalen. Nog een vraag is echter hoelang deze hothatch bij ons verkrijgbaar zal blijven. Honda liet namelijk al weten dat dit zijn laatste Europese model ooit zonder elektrificatie wordt, want met ingang van 2025 staat hun complete gamma bij ons onder stroom.
Commentaires récents
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 1 mois
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 6 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 1 année