Toyota heeft zijn GR Supra getrakteerd op een tussentijdse update, en die stelt één waarde centraal: rijplezier. Ga dus maar niet op zoek naar een hertekende snuit of een groter aanraakscherm. In de plaats daarvan biedt de vernieuwde Supra voor het eerst een handgeschakelde versnellingsbak en een lichtere variant.
Dat Toyota als merk best dicht bij het volk staat, hoeven we je vast niet te vertellen. Zelfs bij zijn minder volkse modellen speelt de constructeur echter maar al te graag in op de noden van zijn kopers. En die kopers stuurden volgens Toyota en masse smekende mailtjes hun richting uit over de aandrijflijn van de nieuwe GR Supra. Hoewel je die sportwagen namelijk met twee verschillende motoren kon krijgen — een 2.0-liter viercilinder en een 3.0-liter zes-in-lijn — waren beide blokken steeds verbonden aan een automaat. En hoe mooi zou het niet zijn indien de Supra-eigenaar lekker ouderwets zelf kon schakelen…
Lichter én manueler
Hun gebeden werden nu verhoord, want bij zijn tussentijdse update krijgt de GR Supra een manuele zesversnellingsbak in het gamma. Het is niet volledig duidelijk of de Japanners daarvoor leentjebuur spelen bij de technisch gelijkaardige BMW Z4, want de bak heeft naar eigen zeggen meer gemeen met het exemplaar uit de Toyota GR Yaris. Zo krijgt die bijvoorbeeld dezelfde iMT-technologie mee die bij het terugschakelen een dotje tussengas geeft voor een vloeiende overgang. De versnellingsbak werd echter specifiek ontworpen om samen te werken met de 3.0-liter zescilinder, en wordt dus niet aangeboden op de Supra met vierpitter. Daar schuilt ook al een verschil met de BMW Z4, want bij de Duitse neef kan je een handbak enkel krijgen in combinatie met de 2.0-litermotor.
Het vervangen van die zware automaat heeft nog een extra voordeel, want de GR Supra wordt er zomaar even 21,8 kilogram lichter door. Dat was voor de ontwikkelaars de uitgelezen kans om een heuse ‘Lightweight’-versie van de sportwagen te maken. Met lichtere velgen, manueel verstelbare zetels zonder leer en een ander audiosysteem laat dit exemplaar in totaal 38,3 kilogram minder optekenen, en dat kan volgens Toyota tellen voor het rijgedrag. Daarnaast namen ze ook de rijmodi van de Supra-modellen onder handen met een speelse ‘Hairpin+’-modus tot gevolg, en voegden ze een paar lakkleurtjes aan het gamma toe. Hoeveel je voor de vernieuwde GR Supra zal moeten neertellen geven ze nog niet mee, al beloven ze wel dat de lichtere versie niet supercar-gewijs de duurste wordt.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois