Officieel: Mercedes EQS SUV zoekt het hogerop (2022)

Mercedes EQS SUV 2022

De elektrische wereld heeft er alweer een SUV bij, en dat is er niet zomaar eentje. Deze EQS SUV moet Mercedes’ toppunt van de elektrische hoogpotige worden, en daarvoor erft hij heel wat van de trekjes die van zijn lagere broertje al zo’n competente EV maakten.

De SUV staat tegenwoordig letterlijk en figuurlijk bovenaan de verkoopranglijsten van de gemiddelde fabrikant. Toch kozen ze er bij Mercedes tot nu toe voor om hun belangrijkste elektrische modellen — de EQS en in bepaalde mate ook de EQE — laag bij de grond te bouwen. Daar komt nu verandering in, want dit is de EQS SUV. En dat is, je raadt het al, een echte EQS, maar dan in SUV-vorm.

Jumpseats

Dat merk je logischerwijs vooral aan de buitenkant, waar de nieuwkomer het uit de kluiten gewassen liefdeskind van de EQS en de compactere EQA lijkt. Zo vinden we vooraan natuurlijk het verplichte blackpanel-grille dat in één vlak lijkt door te lopen in de puntige koplampen, zijn de achterlichten verbonden door de al even typische LED-strook en lijkt er in profiel zelfs nog iets over te blijven van de aerodynamische druppelvorm van de EQS. Even soepel zal deze SUV echter niet door de lucht glijden met zijn extra hoogte van zo’n 20 centimeter, en ook de rest van de afmetingen zijn niet verkeerd. Zo is deze forse EV met 5,13 meter net korter dan de reguliere EQS maar staat hij wel iets breder. De wielbasis blijft dan weer identiek, wat meteen weggeeft hoe gelijkaardig beide modellen onderhuids zijn.

Mercedes EQS SUV 2022

Ook de binnenzijde stopt de gelijkenissen tussen de EQS en deze SUV-variant niet onder stoelen of banken. Het interieur is zelfs zo gelijkaardig dat Mercedes het eerder al in vol ornaat toonde in een reeks teaserplaatjes, dus grote verrassingen vinden we hier niet. Verwacht dus optioneel het driedelige Hyperscreen over het dashboard gedrapeerd, al monteren de Duitsers standaard een kleiner, enkel aanraakscherm. Het enige opvallende verschil tussen beide EV’s schuilt in de koffer, want daar wordt je EQS naar wens uitgerust met twee extra zitplaatsen. Afhankelijk van hoeveel ruimte je daar nodig hebt kan je de tweede zitrij elektrisch verschuiven over een afstand van 13 centimeter. Bestel je die jumpseats helemaal niet, dan krijg je toegang tot de volledige kofferruimte. Die omvat afhankelijk van hoever de bank staat 645 tot 880 liter aan volume, of wel 2.100 liter met de tweede rij omlaag.

Off-Road

Terug naar de gelijkenissen met de reguliere EQS, dan maar? Dat brengt ons bij de aandrijflijnen, want bij lancering vinden we twee herkenbare mogelijkheden in de configurator. Starten doet de EQS SUV met de 450+, met 360 pk en 568 Nm koppel op de achterwielen. In afwachting van de AMG-versies neemt de 580 4MATIC de rol van topmodel op zich, die 544 pk en 858 Nm verdeelt over de vier wielen en die trouwens ook nuttig kan inzetten dankzij een heuse offroad-stand. Ongeacht de versie krijg je een accupakket van 107,8 kWh onder de vloer, dat je in een half uurtje van 10% naar 80% moet kunnen laden dankzij een boordlader van 200 kW. Eens helemaal vol moet de auto officieus de 600 kilometer kunnen aantikken. Op echte WLTP-cijfers is het voorlopig nog wachten, net als op de 0-naar-100-tijden.

Mercedes EQS SUV 2022

Ook een prijs krijgen we nog niet voorgeschoteld, al mag je wel verwachten dat de EQS SUV het nog wat hoger gaat zoeken dan de reguliere EQS. Voor een 450+ en een 580 4MATIC betaal je daar, ter referentie, respectievelijk 120.153 euro en 158.873 euro. Daar vinden wel wel nog een goedkopere instapper in het gamma in de vorm van de 350, die de startprijs doet zakken naar 89.903 euro. Het is nog niet duidelijk of die aandrijflijn ook naar de SUV komt, maar vermoedelijk komen we dat dan nog te weten voor de auto eind dit jaar in de showrooms verschijnt. Zij die de EQS SUV uiteindelijk wat te duur vinden, kunnen ook wachten tot 2023. Dan gaat er namelijk een gelijkaardige EQE SUV in productie.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
John 22:11
Portrait de John

Staat "EQS SUV" dan op de achterklep? Is dat de officiële naam?

Joram 07:57
Portrait de Joram

"EQS SUV" is inderdaad de officiële naam zoals Mercedes die zelf ook gebruikt, maar op de achterklep komt gewoon "EQS 450+" of "EQS 580 4MATIC" te staan. Af en toe lijken ze daar in Stuttgart even te verdwalen in hun eigen doolhof aan namen... ;-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités