We missen ‘m: Hyundai Veloster N met DCT-bak

Hyundai Veloster N DCT

Bij ons kon hij nooit potten breken en dus voert Hyundai hem niet meer in. Maar de eigenzinnige Veloster bestaat nog steeds, zelfs als hypersportief N-model. Die laatste krijgt nu een DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling.

Een opvallende verschijning was hij zeker, met zijn vreemd aantal deuren, maar een verkoopssucces was hij jammer genoeg niet. Buiten Europa houdt Hyundai wel nog vast aan zijn Veloster, en krijgt hij zelfs een heus N-model. Technisch is die verwant aan de i30 N die bij ons verkrijgbaar is. Dat is goed nieuws: de 275 pk sterke hot hatch bewijst zich immers meer dan capabel om de referenties het vuur aan de schenen te leggen.

De i30 N zou bij zijn facelift binnenkort een versnellingsbak met dubbele koppeling krijgen, maar die wordt nu eerst door het team van Albert Biermann uitgebracht in deze Veloster N. De DCT heeft acht verzetten, en komt met een “N Grin Shift”-functie, die voor een 20 seconden durende overboost zorgt. “N Power Shift” zorgt er dan weer voor dat het koppel bij het opschakelen volop aanwezig blijft. “N Track Sense Shift” merkt op zijn beurt optimale rijomstandigheden op en kiest dan de juiste versnelling en schakeltiming.

Hyundai Veloster N DCT

Tot slot krijgt de Hyundai Veloster N nog lichtere kuipzetels, die met alcantara bekleed zijn en elk twee kilogram minder wegen dan de standaardzetels. Wij moeten nog wachten op de facelift van de i30 N voor de DCT-versnellingsbak. Wie toch zo’n Veloster N wil importeren, houdt maar beter wat budget opzij: collega Yves berekende anderhalf jaar geleden al eens hoeveel je dat zou kosten...

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Commentaires: 1 reactie

Tags

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
Carlos 17:02
Portrait de Carlos

Ah dus toch die DCT. Leuk nieuws :-).

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités