20 dingen die je moet weten over de Bugatti Chiron

chiron_-_9_0

Er is door velen lang naar uitgekeken, maar hij is er eindelijk: de Bugatti Chiron. Een staaltje techniek waarover boeken geschreven kunnen (en zullen) worden. We noteerden twintig feiten die je in een sneltempo kennis laten maken met de nieuwe hypercar.

1) Hij kost je ongeveer 2,4 miljoen euro. Dat is het dubbele van de Veyron.

2) Er zullen er 500 van gebouwd worden, een derde is daarvan reeds verkocht.

3) De 8-liter W16 uit de Veyron kreeg vier nieuwe turbochargers met 32 injectoren.

4) Hij heeft 1.500 pk, de Veyron deed het met 1.001 pk.

5) 1.598 Nm trekken je doorheen het verkeer. De Veyron had maar 1.250 Nm.

6) Meer dan dubbel zo krachtig als de nieuwe Ferrari 488 GTB.

7) Topsnelheid bedraagt 420 km/u.

8) Elke eigenaar van de Chiron krijgt twee sleutels. Eentje die de officiële maximumsnelheid aanhoudt, een andere die totaal loss gaat.

9) Sprint naar 100 km/u in amper 2,5 seconden. Naar 300 km/u in 13,6 seconden.

10) Op snelheid zuigt de Chiron 60.000 liter lucht en 800 liter water per minuut door de motor.

11) De carbon monocoque zou even stevig zijn als de LMP1 Le Mans racing wagen.

12) De oppervlakte van de zes katalysatoren, die de schadelijke deeltjes eruit halen, is 230.266 vierkante meter groot.

13) Hij zou de grootste koppeling hebben ooit gemaakt in een productiewagen.

14) De Chiron heeft een nieuw adaptief chassis met vijf rij-modi.

15) Mocht alle carbon dat gebruikt werd voor het chassis naast elkaar liggen, zouden ze negen keer tot aan de maan raken.

16) De bagageruimte is groter dan de Veyron, maar met 44 liter nog steeds verwaarloosbaar.

17) Op een snelheid van 400 km/u krijgen de banden te maken met een druk die 3.800 keer groter is dan de zwaartekracht.

18) Het Bugatti logo vooraan weegt 150 gram, waarvan 140 gram zilver.

19) Moederbedrijf Volkswagen moest een nieuwe testbank voor de motor bouwen, de hunne kon de 1.500 pk niet aan.

20) Wie een jas aan heeft en daarvan af wil tijdens het rijden, geen probleem. Achter de passagierszetel zijn er "kwalitatieve haakjes".

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Carlos 18:42
Portrait de Carlos

21) Deze zal met nog meer verlies verkocht worden en zo de Veyron overtreffen? :D

Wim 18:57
Portrait de Wim

dat kan niet ;) Nee, ik sta er eigenlijk van versteld dat een auto met zo'n specs nog ontwerplijnen meekrijgt ook.

Quin 13:26
Portrait de Quin

Waanzinnig cijfers. Ik vind het geweldig dat zo'n wagen nog kan en mag gemaakt worden in deze tijden waar alles wel iets groens moet hebben :-)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités