Jaguar toont een XF hybrid testmodel op Milbrook

Beter laat dan nooit moeten ze bij Jaguar gedacht hebben toen ze met dit testmodel op de proppen kwamen. Het gaat hier om een testmodel op basis van de XF dat gebuik maakt van een vliegwiel om de energie op te slaan, het systeem heeft de klinkende naam 'Flywheel Hybrid System for Premium Vehicles' meegekregen. Het systeem werd trouwens niet door jaguar zelf ontwikkeld maar door een aantal Britse gespecialiseerde bedrijven.

De technologie moet een alternatief vormen voor de traditionele hybride techologie zoals we die al terug vinden in de Prius. Bij het FHSPV systeem wordt de energie opgeslagen in een vliegwiel dat zich achteraan aan het differentieel bevindt, waar een computer de energiestroom van en naar het vliegwiel controleert. Het systeem zou goed zijn voor 60 kw oftewel zo'n 80pk die tegen vol vermogen slechts zeven seconden beschikbaar is alvorens de energie volledig op gebruikt is. Samen met een start-stop systeem zou een brandstofbesparing van een indrukwekkende 20% mogelijk zijn. Het gewicht van dit hele systeem zou beperkt blijven tot 65kg wat zowat de helft moet zijn van de 'klassieke' hybride systemen, dat er voorlopig nog ingrijpende aanpassingen moeten gebeuren aan het XF chassis om het systeem te plaatsen is een kwestie van ontwikkeling. Het hele project kost een aanzienlijke drie miljoen pond maar dankzij overheidssteun valt slechts 800.000 pond ten laste van Jaguar zelf. Voor de toepassingen van het systeem zouden zelfs grotere modellen zoals Land Rovers. Over de mogelijke productie is nog geen beslissing genomen.

Jaguar XF hybrid concept

via: autocar

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités