Elektrische Nissan Ariya wordt flink goedkoper: tot 5.200 euro eraf

Nissan Ariya prijsverlaging 2023

Nissan heeft met de Ariya een competente elektrische crossover in handen, maar er was één probleem: zijn prijs lag stukken hoger dan die van zijn concurrenten. Daar wordt nu iets aan gedaan, want Nissan trekt de prijzen van zijn populairste versies omlaag… En nog geen klein beetje ook.

We overdrijven niet wanneer we zeggen dat de Nissan Ariya lang op zich heeft laten wachten. Zo werd de elektrische crossover voor het eerst officieel getoond in 2020, gevolgd door twee jaar complete radiostilte. Daarna openden dan toch druppelsgewijs de orderboekjes voor de verschillende versies, maar die kostten stuk voor stuk meer dan hun tegenhangers bij pakweg Volkswagen of — niet minder belangrijk — Tesla. Daardoor is de Ariya nog steeds een complete zeldzaamheid op onze wegen, maar daar kan nu wel eens verandering in gaan komen.


Check hier onze review:


Competitief geprijsd

Nissan heeft de prijzen van de Ariya namelijk flink verlaagd. Het gaat daarbij ook niet zomaar over de introductie van minder goed uitgeruste versies, want de uitrusting blijft gewoon onveranderd. Toch kan je de basis-Ariya, de Engage met 63 kWh-batterij, tegenwoordig krijgen voor 48.400 euro in de plaats van de 52.100 euro die je er voorheen voor over moest hebben. De variant met 87 kWh onder de vloer doet het nog beter, want daar daalt de prijs met maar liefst 5.200 euro tot 53.400 euro. De topversie, de Evolve+, kost 69.900 euro maar voor dat geld krijg je dan natuurlijk wel 396 pk uit twee elektromotoren, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden.

Nissan Ariya prijsverlaging 2023

Door deze prijsverlaging wordt de Ariya plots best aantrekkelijk in vergelijking met zijn concurrenten. Zo zie je tegenwoordig aan zowat elke laadpaal een Volkswagen ID.4 hangen, en diens basisversie is nog wel 2.000 euro goedkoper maar biedt minder uitrusting, minder vermogen en een kleiner rijbereik dan de standaard-Ariya. De Pro-versie van de ID.4 met 77 kWh-accu kost nu zelfs een paar honderd euro meer dan de Ariya met 87 kWh, die verder komt. Bij Tesla zien we dan weer dat je voor een Model Y Long Range met een vergelijkbaar rijbereik als de Ariya 87 kWh 53.990 euro moet betalen, al is die wel een stukje sneller. Is dit allemaal voldoende om de Ariya eindelijk wat meer in ons straatbeeld te krijgen? We zullen het zien…

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
kevin 05:42
Portrait de kevin

Nee sorry deze auto is nog altijd te duur ten opzichte van een full option concurrent De Tesla model Y.
Kleed de Ariya aan met dezelfde opties als de Y en vergelijk dan de prijs.
Een kale instapper aan 48k vs een aangeklede Y met daar nog eens een LFP de je dagelijks tot 100% mag laden ipv 80% dat is zo al 20% meer daily range

this 16:52
Portrait de this

Ook de LFP laad je best niet tot 100% elke dag. Geen enkele batterij vindt het jammer genoeg leuk om tot 100% opgeladen te zijn.
Bij de LFP is het wel belangrijk dat deze regelmatig tot 100% geladen wordt, zodat de software zich kan herkalibreren.

Maar uiteindelijk is dit toch niet echt een probleem, heb je de range die dag nodig, dan laad je gewoon tot 100%. De meeste batterijen nu overtreffen toch het gemiddeld dagelijks aantal kilometers dat je nodig hebt. Ook aan 80%.

Maarten 11:51
Portrait de Maarten

Inderdaad, als je geen bedrijfswagen hebt, betaal je als particulier absurd veel. Dit kan toch niet blijven duren? Ofwel zal de particulier vooral naar de 2e handsmarkt gaan kijken.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités