Officieel: Maserati MCXtrema is zo ‘extreem’ dat het niet meer legaal is (2023)

Maserati MCXtrema 2023

Maserati heeft een nieuw modelletje onthuld, al is dat er niet zomaar eentje. De naam zegt het eigenlijk al helemaal: de MCXtrema begint met de basis van de MC20, en maakt daar op alle vlakken iets extreems van. Zo extreem, dat je er niet meer mee op de openbare weg gezien mag worden.

In 2020 pakte Maserati iets uit waar we het stiekem allemaal best wel warm van kregen. De MC20 was namelijk de eerste supercar sinds een dik decennium die terug een drietandlogo mocht dragen, maar het kon blijkbaar nog beter. Zo gaf Maserati vorig jaar het startschot van zijn ‘Project24’ op basis van de MC20 en zowat het enige ons toen niet volledig deed oververhitten van enthousiasme, was dat de ’24’ ons deed vermoeden dat we tot 2024 zouden moeten wachten op een productieversie… Al blijkt dat nu niet het geval te zijn.

110 extra pk’s

In de kantlijn van de Monterey Car Week heeft Maserati namelijk het doek getrokken van de MCXtrema — zoals de ‘Project24’ anno 2023 mag heten. Ondanks die nieuwe naam gaat het wel nog steeds om dezelfde creatie, en dat weten we zo zeker omdat Maserati al tot twee keer toe beelden deelde van dit circuitmonster. Zo zie je centraal nog wel wat flarden MC20, maar die worden compleet ingesloten door een gloednieuwe front en kont. De neus werd namelijk wat langer en hoger rond de wielkasten, die volgens Maserati moeten verwijzen naar de iconische Tipo 61 ‘Birdcage’-racer van weleer. De complete achterpartij dient dan weer als luchthapper, en je snapt best waarom als je hoort hoe hard die motor moet werken.

Maserati MCXtrema 2023

Achter de cabine ligt namelijk in essentie dezelfde 3.0-liter Nettuno-V6 als in een MC20, maar dan wel eentje op steroïden. Die steroïden bestaan in dit geval uit twee nieuwe turbo’s, en die pompen nog eens 110 extra pk’s in de motor terwijl het koppelcijfer wel identiek blijft. Zo schopt de MCXtrema het tot 730 pk en 730 Nm koppel, die langs een sequentiële zesversnellingsbak en een sperdifferentieel richting de achterwielen gestuurd worden. Combineer dat met een leeggewicht van 1.300 kilogram en je merkt wel dat dit apparaat zijn naam niet tekort zal schieten, al mogen we van Maserati nog niet weten wat dat alles met de 0-naar-100-tijd doet.

Voor slechts 62 stervelingen

De natuurlijke habitat van de MCXtrema is dan ook niet het gemiddelde stoplicht, want deze Maserati is niet gehomologeerd voor de openbare weg. In de plaats daarvan voelt hij zich het beste thuis op een circuit, en dat merk je ook binnenin de auto. Daar zie je bijvoorbeeld geen dashboard in de traditionele zin van het woord, en het enige scherm bevindt zich op het vierkante F1-stuurtje. De rest van de bedieningselementen zitten verspreid over twee consoles vlak naast de bestuurder en over de bestuurder gesproken: een passagiersstoel krijg je standaard niet mee. Optioneel kan je die dus wel laten toevoegen, maar op het circuit heb je die vermoedelijk niet nodig. Wat je wel nodig hebt, zijn koolstofvezel remmen, een koolstofvezel splitter onder de bumper en een heuse haaienvin achterop in — je raadt het al — koolstofvezel.

Maserati MCXtrema 2023

Elke MCXtrema-koper wordt dan ook vakkundig door Maserati opgemeten om de auto helemaal op maat te laten instellen. Dat betekent dus dat de stoel, de pedalen en het stuur vast staan en je ook niet zomaar van piloot kan wisselen. Een tweedehandsje kopen zit er dus waarschijnlijk niet in, tenzij je een vorige eigenaar vindt met gelijkaardige proporties. Aangezien Maserati maar 62 van deze MCXtremae zal bouwen, zijn er dus maar 62 stervelingen die van deze machine kunnen genieten. Hoeveel ze daarvoor moeten neertellen, willen we vermoedelijk zelfs niet weten.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités