Ferrari SF90 XX Stradale en Spider: 1.030 pk én straatlegaal (2023)

Ferrari SF90 XX 2023

Een Ferrari is altijd een beetje gestoord, maar de écht gekke modelletjes kregen doorgaans een ‘XX’ in de naam. Die waren zelfs zo gek dat je er de openbare weg niet mee op mocht, tot nu. Dit zijn namelijk de Ferrari’s SF90 Stradale en Spider, en dat zijn de eerste XX-bolides met een nummerplaathouder.

Ben je op zoek naar een plug-inhybride die je buurman niet heeft, dan kan je sinds 2019 ook bij Ferrari gaan aankloppen. Toen onthulden de Italianen namelijk de SF90 Stradale, en een jaartje later kreeg die zelfs gezelschap van een cabriovariant onder de noemer SF90 Spider. Voor hun rijbereik van pakweg 25 kilometer moet je het echter niet doen, al weten de stekker-Ferrari’s wel te overtuigen met andere cijfers. Zo is het tweetal goed voor 1.000 pk rond, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 2,5 seconden… Is zelfs dat echter nog niet snel genoeg? Dan heeft Ferrari nu de plug-inhybride voor jou.

Halve ton meer downforce

Dit zijn namelijk de SF90 XX Stradale en Spider, een duo dat nog een schepje bovenop de reguliere SF90’s doet. Dat merk je meteen al aan hun looks, want de XX’en krijgen een hertekend frontje dat toch maar weer 45 kilogram extra neerwaartse druk moet opbrengen aan een snelheid van 250 km/u. Verder vind je nieuwe luchtgeleiders boven de wielkasten, in de voorbumper en in de motorkap, en die laatste twee kunnen naar wens in een contrasterend tintje gespoten worden. Achteraan moesten de vier traditionele lampen dan weer wijken voor een lekker eigentijdse, doorlopende LED-balk maar het pronkstuk moet toch die enorme vleugel zijn. Die brengt het totaal aan extra downforce ten opzichte van de reguliere SF90 op 530 kilogram.

Ferrari SF90 XX 2023

Niet alleen aan de aero heeft Ferrari gesleuteld, maar ook aan de aandrijflijn van de SF90 Stradale en Spider. Zo brengen ze in XX-vorm nog eens 30 pk meer naar de vier wielen. Deze topversies schoppen het dus tot 1.030 pk omdat zowel de 4.0-liter biturbo-V8 als de drie elektromotoren meer vermogen produceren. Die eerste schopt het namelijk tot 797 pk in plaats van 780 pk, en de elektrokracht stijgt van 220 pk naar 233 pk. Dat lijken relatief kleine verschillen, maar het is genoeg om nog eens twee tienden van de 0-naar-100-tijd te schaven voor een sprintje in 2,3 seconden. De 200 km/u bereik je dan weer na amper 6,5 seconden in de SF90 XX Stradale of 6,7 seconden in de Spider, en de topsnelheid bedraagt in beide gevallen 320 km/u.

Elektrisch boodschappen doen

Tenzij je elektrisch rijdt, wel te verstaan, want dat kunnen de SF90 XX’en doen tot een snelheid van 135 km/u. Op dat vlak blijven de cijfers dus identiek aan die van de reguliere SF90’s, en dat geldt ook voor het elektrische rijbereik. Je haalt op een goede dag dus 25 kilometer uit een accu van 7,9 kWh; genoeg om er geruisloos je boodschappen mee te gaan doen. Wij betwijfelen ook of één van zijn kopers dat effectief zal willen, maar het kan wel. In tegenstelling tot alle eerdere XX-modellen van Ferrari — zoals de FXX of de FXX-K — zijn deze SF90 XX Stradale en Spider namelijk gewoon straatlegaal.

Ferrari SF90 XX 2023

Dat betekent echter niet dat je er eentje op iedere hoek van de straat zal vinden, want Ferrari houdt zijn XX’en bewust exclusief. Zo zullen ze 799 stuks bouwen van de Stradale, terwijl de Spider het zelfs houdt op een oplage van 599 exemplaren. Hoeveel je ervoor moet neertellen weten we nog niet… Maar zoals gewoonlijk bij dergelijke apparatuur geldt: als je het moet vragen, kan je het waarschijnlijk niet betalen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités