Volkswagen heeft zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan, en die brengen geen goed nieuws. Tenminste, als je van uniek uitgeruste nichemodelletjes houdt want op dat vlak belooft Volkswagen flink te gaan inkrimpen. Zo willen ze meer winst gaan halen uit een kleiner, overzichtelijker aanbod aan auto’s.
Er was een tijd waarin Volkswagen af en toe eens creatief uit de hoek durfde komen, kijk maar naar de creaties van rond de millenniumwisseling. Toen bliezen de Duitsers de Kever nieuw leven in met de New Beetle, waagden ze zich aan een luxesedan in de vorm van de Phaeton en aan een cabriolet onder de noemer Eos en trakteerden ze de sportievelingen op een Scirocco. Die tijden liggen echter achter ons, net als alle modellen die we zonet opnoemden... En die lijst belooft nog een stukje langer te gaan worden, met dank aan het nieuwe 'Accelerate Forward'-plan.
Minder niche, meer samenwerking
Volkswagen heeft namelijk aangekondigd dat het tegen 2026 10 miljard euro omzet wil draaien, en om dat te bereiken moeten ze 6,5 procent winst maken op elke verkochte auto. De sleutel tot die winst zit volgens Volkswagen in het afslanken van het gamma, waar ze gewoon toegeven dat ze van hun nichemodelletjes af willen. Als concreet voorbeeld zegt CEO Thomas Schäfer alvast de Arteon naar de geschiedenisboeken te verwijzen, en reken er maar op dat er meer modellen zullen volgen. Daar blijft het trouwens ook niet bij, want Volkswagen zal zijn optiepolitiek ook flink gaan verstrengen zodat de fabriek minder tijd moet steken in het bouwen van individueel samengestelde auto's.
Het gros van de aandacht moet daarentegen gaan naar het elektrische gamma, en daarvoor heeft Volkswagen alvast een stevige basis in handen. Verwacht dus meer modellen op dat MEB-platform, zoals een productieversie van de compacte Volkswagen ID.2All. Daarvan komen er trouwens ook Skoda- en Cupra-versies, en die samenwerkingen wil de Volkswagen-groep in de toekomst nog strakker gaan trekken. Dat geldt ook voor de modellen met verbrandingsmotoren op de MQB-basis, zoals de aankomende Volkswagen Passat en Skoda Superb… Maar dus niet meer voor de Volkswagen Arteon die op hetzelfde platform staat. Die komt te gaan aan het einde van zijn huidige generatie, al verklapt Volkswagen niet hoe lang die nog zal meegaan.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année