Officieel: Ferrari Roma Spider is lekker ouderwetse supercabriolet (2023)

Ferrari Roma Spider 2023

Ferrari heeft zijn open variant van de Roma klaar, en die krijgt zoals gewoonlijk het Spider-suffix achter zijn naam. Verder is er echter maar weinig gewoonlijks aan deze cabrio, wel integendeel. Zo moet je maar liefst 54 jaar terug in de tijd om nog een gelijkaardige Ferrari te vinden…

Geloof het of niet, maar het is alweer van 2019 geleden dat bij Ferrari het doek van de Roma ging. Dat model verraste ons destijds met zijn stiekem nogal Aston Martiaanse styling, al zijn we er inmiddels zo aan gewend dat we dit misschien wel één van de knappere Ferrari’s van het moment durven noemen. Na zo’n drie en half jaar op de markt zou je van een normale auto echter verwachten dat het tijd is voor een facelift, maar niet bij Ferrari. Zo trakteren ze de Roma nu nog doodleuk op een nieuwe modelvariant, en daarbij gaat het doek er in zekere zin weer op… Heb je ‘m?

Portofino wie?

Dit is namelijk de Ferrari Roma Spider, dezelfde auto maar dan met een inklapbaar dak. Dat is echter niet zomaar een dak, want de constructie bestaat uit stof om gewicht te besparen. Op zich is dat niet zo uitzonderlijk, ware het niet dat het de eerste keer is dat Ferrari een stoffen klapdak monteert op een model met de motor voorin sinds de 365 GTS4 ‘Daytona’ uit het gezegende jaar 1969. Sindsdien hadden alle cabrio-Ferrario dus een hardtop indien ze de motor voorin hadden, kijk maar naar de Portofino… En terwijl je daar toch naar aan het kijken bent: zwaai hem meteen uit, want deze open Roma lijkt wel de gedoodverfde vervanger voor dat inmiddels zes jaar oude model.

Ferrari Roma Spider 2023

Dat de Roma Spider enkel wat stof tussen jou en de buitenwereld plaatst, hoeft echter niet te betekenen dat zijn gemiddelde doelpubliek hem te oncomfortabel gaat vinden. Volgens Ferrari is hun softtop namelijk net zo stil als een cabrio met een stalen vouwdak zou geweest zijn, wat de Portofino M alweer overbodig maakt. Het dak van de cabrio-Roma opent bovendien in 13,5 seconden in plaats van de 14 seconden die dat van het oudere broertje nodig heeft, en je kan dat doen aan snelheden tot 60 km/u in plaats van 40 km/u. Bovendien is ook de Roma Spider technisch gezien een vierzitter — of ‘2+’, zoals ze dat bij Ferrari noemen, want de term 'achterbank' is misschien wat hoog gegrepen.

84 kilo extra

Onderhuids blijft alles dan weer herkenbaar voor zij die het voorrecht hebben de reguliere Roma te mogen kennen. Reken dus op een 3.9-liter V8-motor met twee turbo’s voorin, die zijn vermogen naar de achterwielen stuurt langs een achttraps automaat met dubbele koppeling. Dat vermogen blijft eveneens ongewijzigd, met 620 pk en 760 Nm koppel. Het resultaat is dan ook een identieke 0-naar-100-tijd van 3,4 seconden ten opzichte van de Roma met vast dak, ondanks de 84 kilootjes die de dakconstructie toch aan de Spider toevoegt. Ook de topsnelheid van 320 km/u blijft gelijk, maar je bereikt de 200 km/u wel iets trager met 9,7 seconden in plaats van 9,3.

Ferrari Roma Spider 2023

Een verschil dat we op dit moment nog niet kunnen toelichten, is dat in de prijzen. Ferrari kleeft namelijk nog geen prijskaartje op zijn open variant van de Roma. Voor de coupé vragen ze ter referentie een dikke 215.000 euro, maar reken erop dat daar nog een mooi bedragje bijkomt.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités